فشارسنج چیست؟

یکی از ابزارها و تجهیزات پزشکی که در منزل موردنیاز است، دستگاه فشارسنج می باشد. افرادی که دارای بیماری های زمینه‌ای هستند یا در خطر ابتلا به بیماری خاصی قرار دارند، باید تجهیزات مرتبط با بیماری خود شان را در منزل داشته باشند. فشارسنج هم برای کسانی که فشار خون بالایی دارند، ضروری است.

پیشنهاد خرید

دستگاه توقف/ضد پاس(واق واق) سگ Barxbuddy PRO

1,240,000 تومان1,240,000 تومانخرید کنید

تاریخچه فشارسنج

نخستین بار اندازه‌گیری فشارخون در سال ۱۷۳۳ انجام شد. اما اولین دستگاه فشارسنج توسط ساموئل زیگفرید کارل ریتن فورباش در سال ۱۸۸۱ اختراع شد. این دستگاه اولیه دو بخش را شامل می شد. یک بخش لاستیکی پر از آب و یک ستون جیوه که بخش لاستیکی آب برای محدودکردن فشار خون در شریان استفاده می ‌شد. در سال ۱۸۹۶ اصلاحاتی در فشارسنج اولیه انجام گرفت. در این دستگاه دستبندی اضافه شد که به بازو متصل می‌شد. این دستبند به بازو فشار وارد کرده و از این طریق، فشارخون اندازه‌گیری می‌شود.

تفاوت فشارخون سیستولیک با دیاستولیک در سال ۱۹۰۵ کشف شد. این کشف باعث به وجود آمدن دستگاه‌های فشار خون مدرن شد. هنگامی که فشاری ایجاد می‌شود، دستگاه فشارسنج با ایجاد صدا و قطع‌ شدن صدا در شریان‌ها اندازه‌گیری انجام می دهد. صداهای سیستولیک و دیاستولیک به‌عنوان استاندارد به حساب می آیند و به صداهای کوروتکف معروف هستند.

طریقه استفاده صحیح از فشارسنج

برای استفاده درست از دستگاه فشارسنج باید به نوع دستگاه توجه داشته باشید. هرچند به‌ طورکلی همه‌ی دستگاه‌ ها بر یک اساس اصل عمل می‌کنند. یک کاف دستی در قسمت بازوبند فشار وارد می‌کند و با یک سوپاپ فشار آزاد خواهد شد. در این حین باید با گوشی پزشکی صداهای جریان خون شریانی را گوش کنید.

هنگام تپیدن قلب، فشارخون در شریان‌ها افزایش پیدا می‌کند. هنگامی که که بطن‌ها برای ضربان بعدی آماده می ‌شوند، این فشار کاهش پیدا می‌کند. این افزایش و کاهش فشارخون به ترتیب فشار سیستولیک و دیاستولیک نامیده می ‌شود. باتوجه ‌به این فرایندها در شریان‌ها اندازه‌گیری فشارخون صورت می گیرد.

مراحل اندازه‌گیری فشارخون

مراحل اندازه‌گیری دقیق فشار خون به ‌صورت زیر می باشد:

  • شما باید یک دانش اولیه‌ای برای خواندن فشار خون داشته باشید. عددی که در این اندازه‌گیری اعلام می‌شود، فشار سیستولیک بر فشار دیاستولیک می باشد. فشارخون طبیعی یک فرد بالغ و سالم باید چیزی در حدود ۸۰/۱۲۰ باشد.
  • هنگام خرید دستگاه فشارسنج باید به ‌اندازه کافی دقت داشته باشید. بازوبند باید در اندازه ‌ای باشد که خیلی شل یا خیلی تنگ نشود. اندازه کاف می‌تواند روی عدد به‌ دست ‌آمده تاثیرگذار باشد. زمان اندازه‌گیری فشار خون نباید کاف را روی لباس قرار دهید. بازوبند دقیقا باید با بازوی شما تماس داشته باشد.
  • کاف را به‌ درستی دور بازو بپیچید. کاف باید طوری قرار بگیرد که لبه پایینی آن حدود ۲ سانتی ‌متر بالاتر از ناحیه اتصال بازو و ساعد باشد.
  • گوشی پزشکی را زیر کاف قرار دهید. گوشی باید دقیقا در قسمتی باشد که شریان بازو رد می‌شود. پس بهترین قسمت برای قراردادن گوشی زیر لبه پایینی کاف است.
  • کاف را به ‌آرامی باد کنید. کاف باید تا ۱۸۰ میلی ‌متر جیوه باد شود. به‌ آرامی سوپاپ را باز کنید تا فشار حدود ۳ میلی ‌متر در ثانیه خالی شود.
  • در حین خالی ‌شدن باد، فشارسنج صدا را به ‌دقت گوش بدهید. اولین صدایی که می‌شنوید، صدای سیستولیک است. پس از آن باید به آخرین صدا نیز توجه کنید. آخرین صدایی که می‌شنوید، فشار دیاستولیک می باشد.
  • همین کار را روی بازوی دیگر هم انجام دهید تا اندازه‌گیری دقیق باشد. باید به تفاوت اندازه‌گیری هر دو بازو، موقعیت و اندازه کاف توجه داشته باشید. این موارد ممکن است اعداد متفاوتی را ثبت کنند.
  • هنگام اندازه‌گیری فشارخون اولین صدایی که می ‌شنوید فشار سیستولیک و دومین صدا، فشار دیاستولیک است که در حالت طبیعی و نرمال باید ۸۰/۱۲۰ باشد.

انواع فشارسنج

پیشرفت فشارسنج‌ ها در سال‌ های اخیر بسیار زیاد بوده‌ است. به‌ طورکلی دستگاه‌ های پزشکی پیشرفت زیادی داشته‌اند. در این میان انواع دستگاه فشارسنج نیز به بازار عرضه شده ‌است. در ادامه با کی ام کالا انواع فشارسنج جیوه‌ای، عقربه‌ای و دیجیتالی را به شما معرفی خواهیم کرد.

۱. فشارسنج جیوه‌ای

متداول‌ترین نوع دستگاه فشار سنج، دستگاه‌های جیوه‌ای هستند. این نوع دستگاه‌ها در صنعت سلامت تحول عظیمی ایجاد نمودند. فشارسنج جیوه‌ای یک کاف بادی دستی دارد که از طریق لوله جیوه‌ای به واحدهای اندازه‌گیری متصل می باشد. زمانی که بخواهید از این دستگاه استفاده کنید، باید به‌طور عمودی و کاملا صاف قرار گرفته باشد. در این شرایط اعداد کاملا دقیق خواهند بود.

این نوع دستگاه فشارسنج بسیار حساس است. بنابراین باید مراقب باشید ضربه‌ای نخورند. زیرا مخزن جیوه پاره شده و دستگاه بی‌ مصرف خواهد شد. مهمترین مزیت این دستگاه ‌های جیوه‌ای این است که استفاده از آن ها آسان می باشد. اگر در نگهداری از آن دقت لازم را داشته باشید تا مادام‌العمر می‌توانید از آن استفاده کنید. از آنجایی‌ که جیوه سمی است، در برخی کشورها استفاده از این دستگاه‌ها ممنوع شده ‌است و باید از دستگاه ‌های دیگر استفاده نمود.

۲. فشارسنج عقربه‌ای

در این نوع دستگاه فشارسنج از جیوه استفاده نمی‌ شود و بدون مایع هم کار می‌کند. ایمن ‌ترین دستگاهی که می‌تواند جایگزین دستگاه جیوه‌ای شود، فشارسنج عقربه‌ای است. روش اندازه‌گیری فشار خون با این دستگاه دقیقا مشابه فشارسنج جیوه‌ای است. در این نوع دستگاه فشارسنج گوشی پزشکی باید به کاف وصل شود. در ادامه کاف به یک عددسنج متصل است تا اندازه فشار مشخص شود.

دستگاه فشارسنج عقربه‌ای دارای انواع مختلفی است که نحوه استفاده از آن ها کمی متفاوت است. این دستگاه‌ها شامل فشارسنج جیبی عقربه‌ای، کف‌دستی و عقربه‌ای می‌شوند.

اگر به دنبال یک دستگاه مقرون ‌به ‌صرفه و کوچک هستید، این نوع دستگاه بهترین دستگاه فشارسنج برای شما می باشد. این نوع دستگاه‌ها مکانیزم بسیار دقیق و ظریفی دارند و باید در نگهداری از آنها دقت کافی داشته باشید. در این فشار سنج‌ها برای جلوگیری از اشتباه خواندن فشارخون، باید توسط پزشک یا پرستار خوانده شود.

برای کار با دستگاه فشارسنج عقربه‌ای باید مهارت لازم را داشته باشید تا با گوشی پزشکی صدا را به درستی بشنوید.

۳. فشارسنج دیجیتالی

پیشرفته‌ترین دستگاه از نظر تکنولوژی تا به امروز دستگاه فشارسنج دیجیتالی می باشد. این دستگاه‌ها سنسور فشار الکتریکی دارند و به‌راحتی می‌توان اندازه فشارخون را روی صفحه‌ نمایش آن ها مشاهده کرد. همانند فشارسنج‌های جیوه‌ای و عقربه‌ای این نوع دستگاه هم دارای یک کاف بادی است.

برای اندازه‌گیری فشار خون در خانه شاید بهترین دستگاه فشارسنج، دستگاه‌های دیجیتالی باشند. اندازه‌گیری فشار خون در دستگاه دیجیتال متفاوت می باشد. در این دستگاه نوسانات شریان‌ها به ‌صورت خودکار ارزیابی و اندازه‌گیری می‌شوند. کار با این دستگاه‌ ها بسیار آسان است. به همین خاطر می‌توان به‌راحتی در خانه از آن استفاده کرد. برای جلوگیری از خطا هنگام خواندن فشارخون، بهتر است به صورت دوره‌ای گاهی فشار خون خود را با دستگاه جیوه‌ای اندازه گیری نمایید تا از دقیق بودن اندازه‌گیری فشارسنج دیجیتالی مطمئن شوید.

فشارسنج CheckMe مدل BP2

فشارسنج مچی یا فشارسنج بازویی

دستگاه فشارسنج دیجیتال به دو دسته‌ی مچی و بازویی تقسیم‌ بندی می‌شود. نکته مهم این می باشد که دقت فشارسنج های بازویی از فشارسنج‌های مچی بیشتر است اما استفاده از فشارسنج های مچی راحت‌تر می باشد. فشارسنج مچی روی مچ دست بسته می‌شود و دیگر نیازی به اینکه شما آستینتان را بالا بزنید نیست یا چاقی و لاغری دیگر مانع بستن کاف به دور بازو نخواهد شد.

درست است که فشارسنج های مچی نسبت به موقعیت بدنی حساس اند و برای اندازه گیری صحیح، باید دست و مچ در سطح قلب قرار بگیرند. اما معمولا کار با آن ها برای مردم از مدل بازویی راحت‌تر است. فشارسنج های بازویی باید بالاتر از آرنج قرار بگیرند و دست ها صاف و مچ ها بسته نباشند. همچنین کاف باید از جهت صحیح روی بازو قرار بگیرد. کاف نباید خیلی سفت یا خیلی شل باشد. بنابراین بستن کاف فشارسنج بازویی ممکن است تاحدودی مشکل به نظر برسد. اما می‌توانید فشارسنج مچی را به‌ سرعت روی مچ بسته و در هر شرایطی فشار خود را اندازه‌گیری نمایید.

اما به ‌طورکلی برای افرادی که استفاده‌ی صحیح از دستگاه فشارسنج دیجیتال را بلد باشند، فرق چندانی بین دقت این دو فشارسنج وجود نخواهد داشت.

کدام نوع از فشارسنج بهتر عمل می کند؟

انتخاب بهترین نوع دستگاه فشارسنج با توجه ‌به نیاز شما و استفاده آن در خانه یا استفاده حرفه‌ ای تعیین می‌شود. اگر مشکل فشارخون داشته باشید، بهتر است یک دستگاه فشارسنج خریداری کنید. زیرا افزایش و افت فشارخون ممکن است علائمی از یک بیماری جدی باشد. بررسی این ناهنجاری ‌ها برای پیشگیری از فشار خون بالا، سکته مغزی یا حمله قلبی ضروری است. قبل از انتخاب و خرید دستگاه فشارسنج توصیه می کنیم به عوامل زیر دقت کنید تا بهترین فشارسنج را انتخاب نمایید.

۱. نیاز شما و قیمت دستگاه فشار خون

فشارسنج متناسب با نیاز شما تعیین می‌شود. فشارسنج‌های عقربه‌ای دقت بسیار بالایی برای اندازه‌گیری دارند. اما برای استفاده درست از آن ها باید مهارت و دانش استفاده از آن را داشته باشید. اکثر پرستاران، پزشکان و متخصصان از این نوع دستگاه استفاده می‌کنند، چراکه دوام آن بسیار خوب است و از انعطاف‌پذیری و دقت بالایی برخوردار اند.

اما معمولا افرادی که به دنبال فشارسنجی برای مصارف خانگی خود هستند، می‌خواهند دستگاه به ‌آسانی کار کند و در اندازه‌گیری فشارخون با مشکل رو به رو نشوند. فشارسنج‌های دیجیتالی به گونه ای طراحی شده ‌اند که بسیار کاربر پسند می باشند. افرادی که سابقه پزشکی نداشته باشند، می‌توانند بدون استفاده از گوشی پزشکی با این دستگاه فشارخون خود را اندازه‌گیری کنند.

یکی از مهمترین عوامل برای انتخاب بهترین فشار سنج، قیمت آن می باشد. دستگاه‌هایی که برای مصارف خانگی کاربرد دارند، قیمت مناسبی داشته و مقرون ‌به ‌صرفه هستند. بسیاری از فشارسنج‌های گران ‌قیمت در بازار، برای متخصصان طراحی شده ‌اند و در خانه کاربرد چندانی ندارند.

۲. دقت دستگاه فشارسنج

هر نوع ابزار پزشکی باید دارای دقت بسیار بالایی باشد. در انواع فشار سنج ها دقت اندازه‌گیری متفاوت است. بالاترین دقت اندازه‌گیری مربوط به فشارسنج ‌های جیوه ‌ای می باشد. این دستگاه‌ها در حد استاندارد هستند. فشارسنج‌ های عقربه ‌ای هم دقت بسیار بالایی دارند. اما در این نوع فشارسنج ها مهارت و تخصص شخص نیز بسیار مهم است، چراکه برای خواندن آن باید از گوشی پزشکی استفاده کند و به ‌دقت به صدا گوش دهد.

فشارسنج‌های دیجیتالی نسبت به دو فشارسنج دیگر دارای دقت پایین تری هستند. اما چون استفاده از آنها بسیار ساده و آسان است، طرفداران زیادی هم دارند.

۳. کیفیت و نوع طراحی دستگاه فشارسنج

کیفیت، جنس و نوع طراحی دستگاه های فشارخون در عملکرد آن تاثیر زیادی دارد. تمامی قطعات از کاف تا سوپاپ و پمپ فشار همگی باید دارای کیفیت قابل قبولی ‌باشند. قسمتی که با پوست در ارتباط باشد، باید ضد حساسیت و نچسب باشد تا موجب ایجاد آلرژی نشود. کاف هم باید اندازه استانداردی داشته باشد. اگر بازوبند خیلی گشاد یا خیلی تنگ باشد، در اندازه‌گیری مشکل ایجاد خواهد کرد.

۴. راحتی و قابلیت حمل در دستگاه فشارخون

فرقی نمی کند که فشارسنج را برای مصارف خانگی خریداری کرده اید یا مصارف حرفه‌ای؛ در هر صورت باید راحتی و سهولت جابه‌جایی آن را در نظر بگیرید. البته دستگاه ‌های سبک و قابل‌حمل کمی قیمت گران تری دارند. پزشکان حتما باید این نوع فشار سنج را خریداری کنند تا حین کار بتوانند راحت باشند. اما برای مصارف خانگی می‌توانیم به دنبال دستگاه‌های فشار خون کمی سنگین‌تر اما مقرون ‌به ‌صرفه تر باشیم.

در خرید دستگاه های فشارخون باید به نیاز خود و قیمت، دقت دستگاه، کیفیت قطعات و قابلیت حمل دستگاه دقت کنید. فشارسنج جیوه‌ای دارای بالاترین و دیجیتالی دارای پایین‌ترین دقت هستند.

فشارسنج CheckMe مدل BP2

تفاوت فشارسنج دیجیتالی، عقربه‌ای و جیوه‌ای چیست؟

اساس کار این فشارسنج‌ها باهم فرقی نمی کند. اگر می‌خواهید در خانه خود به‌راحتی فشار خود را اندازه گیری نمایید، بهترین فشارسنج برای شما دستگاه فشارسنج دیجیتالی است. این نوع دستگاه نیازی به گوشی پزشکی نداشته و به‌صورت خودکار می تواند صداها را ثبت ‌کند. هر فردی با خواندن دفترچه راهنمای استفاده از فشارسنج دیجیتالی می‌تواند از آن استفاده نماید.

فشارسنج های جیوه‌ای و سپس فشارسنج های عقربه‌ای دارای بیشترین دقت هستند، اما با گوشی های پزشکی کار می‌کنند. برای استفاده از این دستگاه‌ها، باید آموزش دیده‌ باشید و طریقه استفاده از آن را بدانید. از این ‌رو این دو نوع فشارسنج با وجود دقت بسیار بالایی که دارند، مصرف خانگی نداشته و معمولا در مراکز درمانی و توسط پزشکان استفاده می‌ شوند.

جمع بندی

فشارسنج ها یکی از مهمترین دستگاه ها هستند که وجود آن ها برای هر خانه ضروری است. شما عزیزان می توانید برای خرید د ستگاه فشارسنج دیجیتالی به فروشگاه اینترنتی کی ام کالا مراجعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 + 15 =