دستگاه سرخ کن بدون روغن

همانطور که می دانید غذاهای سرخ ‌کردنی در سراسر جهان بسیار پرطرفدار هستند. قطعا شما هم به غذاهای سرخ کردنی علاقه دارید. اما حتما این را هم می‌دانید که غذاهای سرخ‌کردنی خوشمزه دشمن سلامتی‌ شما هستند و مصرف مکررشان توصیه نمی شود. اما تولید کنندگان لوازم خانگی راه حل این مشکل را هم پیدا کرده اند و دستگاه سرخ‌ کن بدون روغن را به بازار ارائه داده اند. سرخ‌ کن بدون روغن یک ابداع جالبی است که شما می توانید هرگاه هوس غذاهای سرخ‌کردنی کردید، این غذاها را با ضرر کمتری برای سلامتی میل کنید.

غذاها در این‌ دست سرخ ‌کن‌ ها مثل سرخ ‌کن ‌های معمولی در روغن فراوان سرخ نمی‌شوند، اما شکل ‌و شمایل نتیجه کار تقریبا یک ‌جور است. سرخ‌ کن‌ های معمولی و سرخ کن بدون روغن هر دو آب سطحی که در مواد غذایی وجود دارد را می‌کشند و سبب ایجاد واکنش مِیلارد می ‌شوند. یعنی اینکه سطح خارجی مواد غذایی بر اثر تجزیه پروتئین‌ها و قندها تُرد و کریسپی‌ می‌شود، و این در حالی است ‌که نرمی و لطافت بافت داخلی غذاها همچنان باقی می ‌ماند. اگر از این شباهت بگذریم، سرخ‌ کن ‌های معمولی و سرخ کن بدون روغن طرز کار متفاوتی دارند که درادامه برایتان توضیح خواهیم داد.

طرز کار سرخ‌ کن معمولی

خوراک سرخ ‌کن‌ های معمولی روغن فراوان است. مواد غذایی در این سرخ‌کن‌ها باید در روغن غوطه‌ور شوند تا سطح‌ شان به صورت پوسته ای خشک و طلایی تبدیل شود. این پوسته کریسپی از اشباع مواد غذایی با روغن جلوگیری خواهد کرد و همزمان داغی روغن باعث می شود داخل مواد غذایی نرم ‌شود. همه این موارد غذا را خوشمزه‌تر خواهد کرد، اما عین روز روشن است که مصرف بیش از حد آن برای سلامتی مضر است.

طرز کار سرخ کن بدون روغن

سرخ کن های بدون روغن بی‌شباهت به فرهای کانوِکشن (فن‌دار) نیستند. این سرخ ‌کن ‌ها از جریان‌ همرفتی برای انتقال گرما به غذا استفاده می ‌کنند. علاوه بر این مجهز به المنت حرارتی پرقدرتی هستند که باعث می شود هوای داخل‌شان فوق العاده داغ شود. در این سرخ‌ کن‌ ها برای تقویت گردش هوا از فن نیز استفاده می شود که به انتقال بهتر گرما به غذا و کاهش مدت ‌زمان پخت کمک خواهد کرد. به ‌عبارتی غذا به ‌جای اینکه با روغن فراوان سرخ شود، با هوای داغ سرخ می ‌شود. به ‌همین دلیل این سرخ‌ کن ‌ها را به ‌اسم هواپز نیز می ‌شناسند.

سرخ کن بدون روغن با دو محفظه ultima cosa

مزایای استفاده از سرخ کن بدون روغن

سبد این سرخ‌ کن ‌ها مثل سرخ‌ کن‌ های معمولی سوراخ‌دار است تا هوا به راحتی بتواند در رفت‌ و آمد باشد. همانطور که از اسم سرخ‌کن‌های بدون روغن پیداست، به روغن فراوان احتیاجی ندارند، بلکه فقط لازم است با یک قاشق غذاخوری روغن یا کمتر کارش را راه بیاندازید. فقط باید مطمئن شوید که غذا در طول پخت هم ‌بخورد تا گرما به همه‌ جای غذا ‌به طور یکسان برسد و به خوبی کریسپی شود. در ادامه با مزایای سرخ کن بدون روغن آشنا خواهیم شد. با کی ام کالا همراه باشید.

مهمترین نکته: کاهش چربی غذا

همانطور که مشخص است، غذاهایی که در روغن فراوان سرخ می‌ شوند، چربی بیشتری نسبت‌ به غذاهایی که با سایر روش‌های آشپزی تهیه می‌شوند دارند. برای مثال یک سینه مرغی را فرض کنید که در روغن سرخ می‌شود، این سینه مرغ حدود ۳۰ درصد چربی بیشتری نسبت ‌به جوجه‌ی کبابی دارد. بعضی از تولیدکنندگان این محصول ادعا دارند که استفاده از سرخ کن بدون روغن چربی غذاهای سرخ‌ شده را تا ۷۵ درصد کاهش می ‌دهد، به‌ همین ‌دلیل استفاده از این سرخ کن ها نسبت ‌به روش‌های سنتی مناسب‌تر است.

در حقیقت مقدار روغنی که در سرخ‌ کن‌ های معمولی استفاده می‌شود، تقریبا ۵۰ برابر سرخ کن بدون روغن است. هر چند که تمام این روغن توسط غذا جذب نمی‌شود، اما سرخ کن بدون روغن به طور قابل توجهی چربی غذای شما را کاهش می‌دهد. از آنجایی که افزایش مصرف روغن با افزایش خطر ابتلا به بیماری‌هایی همچون بیماری‌های قلبی و التهاب در ارتباط است، تغییر روش مصرف روغن می‌تواند تأثیر مثبتی در سلامتی افراد داشته باشد.

کمک به کاهش وزن

حتما شما نیز می دانید غذاهایی که در روغن بسیار فراوان سرخ می ‌شوند علاوه بر اینکه‌ چربی بالایی دارند، میزان کالری آن ها نیز بسیار زیاد است و می‌تواند وزن شما را افزایش دهد. بنابراین اگر به‌ دنبال کاهش وزن خود هستید، برای شروع می‌توانید از غذاهایی که با سرخ کن بدون روغن تهیه می‌شوند استفاده کنید. پس از آنجایی ‌که غذاهایی که در روغن فراوان سرخ شده اند نسبت به غذاهای تهیه ‌شده در سرخ کن بدون روغن چربی بیشتری دارند، استفاده از سرخ کن بدون روغن یک روش ساده و کاربردی برای کاهش کالری و کاهش وزن شما است.

کاهش ترکیبات مضر

استفاده از غذاهای سرخ‌ شده علاوه ‌بر چربی و کالری بالا، می‌تواند ترکیبات مضری مثل آکریل ‌آمید ایجاد کند. آکریل‌ آمید ترکیبی است که در غذاهای غنی از کربوهیدرات که با حرارت بالایی تهیه می‌ شود، به ‌وجود می ‌آید و غذاهای سرخ ‌شده نیز از همین دسته هستند. بنابراین استفاده از سرخ کن بدون روغن به‌ جای سرخ کردن غذاها می ‌تواند به کمتر شدن آکریل ‌آمید غذای شما کمک کند. علاوه بر این توجه کنید که ممکن است سایر ترکیبات مضر همچنان در روند سرخ کردن بدون روغن تشکیل شوند.

سرخ کن دوگانه ULTIMA COSA

افزایش سرعت آشپزی

خوب است بدانید که هواپزها مدت‌زمان پخت غذای شما را ۲۰ تا ۵۰ درصد کاهش می ‌دهند پس این وسیله را می توان عصای دست خانواده ‌هایی نام برد که فرصتی برای پختن غذا ندارند. گفتیم که سرخ‌ کن بدون روغن و هواپز براساس گردش هوای فوق العاده ‌داغ، عمل می‌کنند و به ‌دلیل تقویت سرعت انتقال گرما به غذا، سرعت پخت را افزایش می دهند. با استفاده از هواپزها فرایند آشپزی نیز آسان‌تر خواهد شد. فقط لازم است دمای دلخواه و مدت‌زمان پخت را انتخاب کرده و به کارهای دیگرتان برسید.

رابط کاربری و شستشوی آسان

کار کردن با این وسیله پیچیدگی خاصی ندارد. فقط لازم است میزان دما و مدت‌زمان پخت را به دستگاه بدهید. طبیعتا در سرخ‌ کن بدون روغن احتمال سوختگی بر اثر پاشیدن روغن کمتر است. در این صورت بدنه دستگاه هم هنگام استفاده خنک می‌ماند. این درحالی است که سرخ‌ کن‌ های معمولی روغن بیشتری به اطراف می ‌پاشند و بدنه دستگاه هم معمولا داغ می‌شود. در روش سرخ کردن های سنتی نیز احتمال پاشیدن روغن و آسیب زیاد است.

تمیزکردن سرخ کن بدون روغن بسیار آسان است. برخلاف سرخ‌ کن ‌های معمولی، مجبور نیستید که برای شستشوی دستگاه زمان زیادی را تا خنک ‌شدن روغن صبر کنید. سبد و سایر متعلقات این سرخ‌ کن‌ ها معمولا در ماشین ظرف‌ شویی قابل‌شست‌شو هستند.

صرفه‌جویی در مصرف انرژی

اغلب سرخ ‌کن‌ های بدون روغن در مقایسه با فرهای حجیم مصرف برق کمتری دارند. در ضمن چون هم سریع داغ می ‌شوند و هم غذا را زود می ‌پزند، به کاهش مصرف انرژی کمک بیشتری می کنند. نکته جالب تر این است که هواپزها به ‌اندازه فرهای فن ‌دار محیط آشپزخانه را گرم نمی‌کنند. پس نیازی نیست که در فصل گرما درجه کولر را هنگام استفاده از این سرخ ‌کن ‌ها بالا ببرید و پره ‌های کولر را به‌سمت آشپزخانه تنظیم کنید.

سرخ کن بدون روغن مناسب چه کسانی است؟

اگر فکر می کنید جزو گروه های زیر هستید، پس سرخ کن بدون روغن می‌تواند وسیله بسیار مفیدی برایتان باشد:

  • کسانی که به غذاهای کریسپی کم‌ روغن مثل چیپس سبزیجات علاقه ‌مند هستند.
  • کسانی که در فصل گرما بر اثر استفاده از فر آشپزخانه‌شان خیلی گرم می‌شود.
  • کسانی که از غذاهای یخ‌ زده آماده ‌به ‌طبخ زیاد استفاده می‌کنند.
  • کسانی که فر ندارند.

سرخ کن دوگانه ULTIMA COSA

نکاتی که باید قبل از خرید سرخ کن بدون روغن بدانیم:

تنوع زیاد سرخ کن های بدون روغن در بازار انتخاب و خرید را سخت می کنند. پس با کی ام کالا همراه باشید تا نکات پیش از خرید را برایتان بازگو کنیم.

گنجایش

سرخ کن بدون روغن را به می توان به سه سایز تقسیم کرد:

  •  سایز کوچک با گنجایش حدود ۱ الی ۲ لیتر
  •  سایز متوسط با گنجایش حدود ۱٫۸ الی ۲٫۵ لیتر
  •  سایز بزرگ با گنجایش حدود ۵ لیتر یا بیشتر

برای پخت یا کباب‌ کردن یک مرغ درسته طبیعتا باید سراغ سرخ‌کن‌ هایی با سایز برویم. معمولا برای خانواده‌ های چهار یا پنج نفری همان سرخ‌کن ‌های ۲ لیتری هم کافی هستند.

توان مصرفی

هرچه توان مصرفی یک سرخ‌کن بالاتر باشد زودتر داغ می‌ شود. وقتی روغن اضافه می‌کنیم، پس از اضافه‌کردن مواد غذایی خصوصا غذاهای یخ‌زده دمای روغن پایین می‌آید. اما اگر توان مصرفی دستگاه بالا باشد، افزایش مجدد دمای روغن زمان زیادی نخواهد برد. البته بهتر است اول چک کنید که پریزهای آشپزخانه تحمل توان مصرفی هواپزهایی با ولتاژبالا را داشته باشند.

جمع بندی

وقتی صحبت از خرید سرخ کن بدون روغن به میان می آید سوالات زیادی در ذهن مشتری پیش آید، مثل اینکه آیا این محصول ارزش خریدن دارد؟ و آیا غذاهای سرخ شده با آن سالم هستند؟ آیا سرخ کن بدون روغن برای سلامتی مضر است؟ ما در این مقاله در کی ام کالا شما را با مزایای سرخ کن بدون روغن آشنا کردیم تا با دید بازتری بتوانید در مورد خرید آن تصمیم بگیرید. شما عزیزان می توانید برای خرید سرخ کن بدون روغن با قیمت استثنایی به فروشگاه اینترنتی کی ام کالا مراجعه فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده − 6 =