هوش مصنوعی چیست؟

قبل از اینکه شما را با ChatGPT آشنا کنیم، بهتر است کمی اطلاعات درباره هوش مصنوعی (Artificial Intelligence) به دست آوریم. بدون شک یکی از ویژگی‌ های انسان که آن را از موجودات دیگر متمایز می‌کند قوه تعمل و تفکر او است. انسان می‌تواند نسبت به شرایط، امکانات و بسیاری از عوامل دیگر همیشه بهترین تصمیم را بگیرد. حال تصور کنید که یک ربات نیز بتواند این کار را انجام دهد و همانند ما فکر کند، در این صورت شاید آینده کمی ترسناک به نظر برسد.

هوش مصنوعی

در گذشته نه ‌چندان دور یک برنامه ‌نویس باید همه دیتای لازم را در یک دیتابیس قرار می‌داد و از برنامه درخواست می کرد که با توجه به هر سوال یا خواسته ای که دارد، یکی از دیتا ها را مورد استفاده خودش قرار دهد. اما  همانطور که از نام هوش مصنوعی مشخص است، این قابلیت را دارد که مانند انسان فکر کرده و با توجه به دیتاهای موجود تصمیم جدیدی بگیرد.

برای مثال احتمالا با دستیار صوتی گوگل یا دستیار صوتی اپل (سیری) آشنا هستید و می‌دانید که جدیدا قادر هستند جواب‌های بسیار منطقی‌تر و کامل‌تری به سوالات شما بدهند. این دقیقا همان تأثیر هوش مصنوعی است.

پیشنهاد خرید

باربیکیو تاشو قابل حمل مسافرتی برند porodo

2,800,000 تومان2,800,000 تومانخرید کنید

معرفی ChatGPT

ChatGPT یک نمونه تازه و اولیه از چت ‌بات هوش مصنوعی می باشد که می ‌تواند زبان طبیعی انسان را متوجه می شود و متون نوشتاری دقیقی مشابه با انسان تولید نماید. در‌حقیقت ChatGPT جدید ترین نسخه از GPT، خانواده ‌ای از هوش مصنوعی با قابلیت تولید متن به حساب می آید. ChatGPT را می ‌توان به عنوان یک ربات چت دانست که بر پایه GPT-3.5 توسعه داده شده و می‌تواند مکالمات را به طور دیالوگ و مکالمه پیش ببرد. یعنی نه‌ تنها می‌تواند به سوال اول شما پاسخ دهد، بلکه می‌تواند در صورت نیاز این سوال را حتی به یک مکالمه تبدیل کند.

طبق گفته های سازنده، این ربات چت به جز پاسخ دادن به سوالات و همچنین انجام مکالمه های دوطرفه می‌تواند به اشتباهات خود نیز اعتراف کند، همچنین موقعیت‌های نادرست را به چالش کشیده و از پاسخ دادن به سوالات نامناسب و بیجا خود داری نماید. این ربات هوش مصنوعی فعلا در مرحله ‌ای است که توسعه دهندگان قصد دارند از طریق کاربران به نقاط قوت و ضعف آن پی برده و هوش آن را تقویت کنند.

کاربردهای چت‌بات جدید OpenAI

این چت‌بات را می ‌توان به گونه ای جایگزین گوگل توصیف کرد. چرا که قادر است توضیحاتی ارائه کند، به سؤالات پیچیده پاسخ داده و برای مواردی مانند نحوه نوشتن کد و حل مشکلات، راه‌حل ارائه داده و همچنین پرسش‌ها را بهینه کند. همین موضوع باعث شده است تا گوگل احساس خطر کرده و به‌دنبال رونمایی از رقبای آن آن باشد.

«سم آلتمن»، مدیرعامل OpenAI می‌گوید با یک دموی اولیه روبه‌رو هستیم و در آینده‌ای نه چندان دور انسان‌ها می‌توانند به دستیارهای کارآمد برای صحبت، پاسخ به سؤالات و همچنین دریافت توصیه، دسترسی پیدا کنند. همچنین به گفته آلتمن، این ابزار قادر است برای انسان‌ها کارهای مختلفی انجام دهد و در‌نهایت دانش‌های جدید را در اختیار ما قرار دهد.

نحوه کار ChatGPT

اگر بخواهیم به نحوه کار با ChatGPT به طورکامل بپردازیم، قطعا مطلب بیشتر حالت علمی به خودشان خواهند گرفت. پس به همین دلیل سعی خواهیم کرد تا نحوه کار این هوش مصنوعی را به زبان بسیار ساده و مفهومی برای شما توضیح دهیم. به طور کلی در دنیای هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی برنامه ‌نویس ‌ها، در ابتدا دیتاهای کافی را به صورت نظارت شده و همینطور نظارت نشده در اختیار برنامه قرار می ‌دهند و پس از پیاده کردن متدها و مدل ‌های مختلف برای یادگیری این دیتا‌ها در مرحله بعد انتظار دارند که ربات یا هوش مصنوعی بتواند بر اساس این دیتاهای ارسال شده، مشکلات جدید را هم حل کند.

supervised learning یا یادگیری نظارت شده به حالتی می گویند که برنامه‌ نویس در ابتدا نوع دیتاها را برای برنامه مشخص کرده و سپس از آن می ‌خواهد که دیتای جدید را تحلیل کند. در unsupervised learning از طریق مدل‌ هایی که در برنامه موجود است، از برنامه می خواهند که از ابتدا حتی دیتای ورودی را هم خودش دسته ‌بندی کند. همچنین در یادگیری ماشینی یا Machine learning می ‌توان ترکیبی از این دو مدل را هم استفاده نمود.

در توسعه ChatGPT از روش RLHF یا همان یادگیری از طریق بازخوردهای انسانی استفاده شده و این دیتاها با InstructGPT (یکی دیگر از هوش مصنوعی‌ های این شرکت) ترکیب شده ‌اند تا ChatGPT بتواند باهوش ‌تر شده و به صورت هوشمندانه ‌تر عمل کند.

رابطه ChatGPT با از بین بردن مشاغل

بگذارید این سوال را با یک مثال پاسخ دهیم. یک هواپیمای مسافر‌بری را تصور کنید که این هواپیما سیستم ‌های کامپیوتری پیچیده دارد و در واقع اکثر کارهای پرواز را این کامپیوترها انجام می دهند، اما آیا این موضوع باعث می‌شود که دیگر خلبان‌ها مورد استفاده قرار نگیرند؟ قطعا جواب شما خیر است، پس همین منطق در مورد شغل شما هم وجود دارد و حتی اگر هوش مصنوعی بتواند آن را انجام دهد بازهم یک متخصص باید کارهای هوش مصنوعی را تایید کند.

البته با توجه به نحوه کار ChatGPT بعضی از مشاغل بیشتر از بقیه در خطر هستند. برای مثال شغل SEO احتمال دارد با فراگیر شدن ChatGPT عملا از بین برود؛ چرا که دیگر نیازی نیست که برای یافتن نتایج سایت‌ها بهینه شوند و تنها کافیست که کاربر این سوال را از ربات بپرسد تا به جواب برسد. البته همان‌ طور که گفتیم این اتفاق زمان ‌بر خواهد بود و نیازی به اینکه از حالا نگران از دست رفتن کار خود باشید، نیست.

محدودیت‌های CHATGPT

علی‌رغم ظاهر پیشرفته و بسیار چشمگیر آن، ChatGPT هنوز هم محدودیت‌هایی دارد. این محدودیت‌ ها شامل ناتوانی در پاسخ به برخی سؤالاتی است که به روش های خاص بیان می‌شوند و برای درک سوال ورودی نیاز به بازنویسی دوباره دارند. محدودیت بزرگ‌تر، نبودن کیفیت در پاسخ‌هایی است که ارائه می شود که گاهی ‌اوقات می‌تواند به نظر قابل‌ قبول باشد، اما معنای عملی نداشته و یا می‌تواند بیش از حد پرمخاطب باشد.

در آخر، به جای درخواست توضیح در مورد سوالات مبهم، مدل فقط معنای سوال شما را حدس می‌زند که می‌تواند منجر به پاسخ‌های نا خواسته به آن‌ها شود. قبلا این موضوع باعث شد که سایت پرسش‌ و پاسخ توسعه ‌دهنده StackOverflow حداقل به صورت موقت پاسخ‌ های ایجاد شده به سوالات را توسط این ربات ممنوع نماید.

گردانندگان Stack Overflow در پستی می‌گویند: «مشکل اصلی این است که درحالی ‌که پاسخ ‌هایی که ChatGPT تولید می‌کند نرخ بالایی از نادرست بودن دارند، معمولا به نظر می‌رسد که ممکن است خوب باشند و پاسخ‌ها بسیار آسان هستند». منتقدان استدلال می‌کنند که این ابزارها فقط در قرار دادن کلمات در نظمی که ازنقطه ‌نظر آماری منطقی است بسیار خوب می باشند، اما آن‌ها قادر نیستند معنی را متوجه بشوند و یا بدانند که آیا عباراتی که بیان می ‌کنند صحیح است یا خیر.

جمع بندی

 

همانطور که گفتیم ChatGPT یک ابزار پردازش زبان طبیعی است که توسط فناوری هوش مصنوعی هدایت می‌شود. این ابزار به شما این امکان را می‌دهد تا مکالماتی همانند انسان با یک ربات چت داشته باشید. ChatGPT می‌تواند به سوالات شما در زمینه‌های مختلفی پاسخ دهد. همچنین این ابزار به شما اجازه خواهد تا از آن استفاده ‌های مفید بیشتری داشته باشید. کنترل ایمیل‌ها و حتی نوشتن کد‌ها از مواردی هستند که برخی از کاربران به آن‌ها اشاره کرده‌اند.

شما عزیزان می توانید دیگر مقاله های ما را در فروشگاه اینترنتی کی ام کالا مطالعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 + هشت =