مخلوط کن‌های شارژی نوع خاصی از بلندرها هستند که با قابلیت حمل راحت، امکان استفاده در موقعیت‌های مختلف را ارائه می‌دهند. با مخلوط کن شارژی به‌آسانی می‌توان داخل آشپزخانه، ماشین، باشگاه، کمپینگ و… اسموتی یا آبمیوه دلخواه خود را در سریع‌تر زمان آماده کرد و از آن لذت برد. بااین‌حال درصورتی‌که از این دستگاه به‌درستی استفاده نشود، ممکن است خطرات مختلفی را به وجود آورد؛ به همین دلیل در این مقاله قصد داریم به معرفی برخی نکات برای استفاده ایمن از مخلوط کن یا شیکر شارژی بپردازیم. با ما همراه باشید.

 مخلوط کن شارژی چیست؟

به مخلوط کن‌هایی که با باتری کار می‌کنند و قابلیت حمل ساده‌ای دارند، مخلوط کن یا بلندر شارژی می‌گویند. این مخلوط کن‌ها بر خلاف بلندرهای سیم‌دار، از وزن نسبتاً سبکی برخوردارند و بیشتر، قابلیت‌هایی تک کاره را ارائه می‌دهند. با استفاده از انواع مخلوط کن‌های شارژی به‌راحتی می‌توانید در دفتر کار خود، مسافرت، داخل ماشین، کمپینگ و حتی در آشپزخانه زمانی که برق رفته است، نوشیدنی موردعلاقه خود را آماده کنید. این دستگاه‌ها معمولاً دارای قطعات جداشدنی هستند و به‌راحتی می‌توانند شسته شوند.

توجه داشته باشید که بیشترین کاربرد را مخلوط کن های شارژی در مسافرت دارند، برای اطلاعات بیشتر در این رابطه مقاله‌ای که در این رابطه است را مطالعه کنید.

اگر قصد خرید مخلوط کن شارژی را دارید، مدل‌های مختلفی را می‌توانید در فروشگاه کی ام کالا مشاهده نمایید و با مقایسه ویژگی‌ها، بهترین گزینه را انتخاب کنید. برای مثال یکی از پرفروش‌ترین مدل‌های موجود، مخلوط کن فرش جویس 214B است که از ظرفیت 350 میلی‌لیتری، باتری قابل‌شارژ 1400mAh و تیغه 4 پر فولادی و مستحکم بهره‌مند است. این دستگاه علاوه بر عملکرد فوق‌العاده، ویژگی‌های ایمنی مختلفی را نیز ارائه می‌دهد. برای مثال دکمه روشن و خاموش آن روی سرپوش تعبیه شده است که احتمال برخورد دست با تیغه را حین استفاده از بین می‌برد. همچنین قطعات این دستگاه ساختار ضد آب دارند و دچار اتصالی نمی‌شوند.

اگر به دنبال مدل‌هایی با عملکرد بهتر هستید نیز مخلوط کن قابل‌حمل مدل ROYADULEXT، می‌تواند انتخاب مناسبی باشد. ROYADULEXT یکی از برندهای مطرح اروپا است که در تولید لوازم‌خانگی باکیفیت، سابقه‌ای درخشان دارد. مخلوط کن شارژی این برند نیز علاوه بر ویژگی‌های عالی مانند ظرفیت 1 لیتری، باتری ۳۰۰۰ میلی‌آمپر ساعت، تیغه فولادی مستحکم و قطعات باکیفیت، ایمنی بالایی را نیز هنگام استفاده در اختیار شما قرار می‌دهد.

مخلوط کن قابل‌حمل مدل ROYADULEXT مخلوط کن شارژی

 خطرات احتمالی مخلوط کن شارژی

استفاده از مخلوط کن‌های شارژی بسیار آسان است و هیچ‌گونه مشکلی را برای شما به وجود نمی‌آورد، اما در صورت استفاده غیراصولی ممکن است با برخی خطرات همراه باشد. خطر برق‌گرفتگی و همچنین امکان آسیب رساندن به انگشتان حین استفاده از مخلوط کن، جزو رایج‌ترین خطرات احتمالی این دستگاه محسوب می‌شوند که برای جلوگیری از آنها، باید نکات ایمنی مختلفی را رعایت کنید.

خطر برق‌گرفتگی

برق‌گرفتگی را می‌توان جدی‌ترین خطر احتمالی مخلوط کن‌های شارژی نام برد. این دستگاه‌ها اگر دچار اتصالی در بخش‌های سیم‌کشی باشند، ممکن است حین شارژشدن با خطر برق‌گرفتگی همراه باشند. بااین‌حال ولتاژ موردنیاز این دستگاه‌ها معمولاً پایین است و در صورت بروز برق‌گرفتگی، شدت آسیب تا حد زیادی جزئی خواهد بود.

برای جلوگیری از بروز این مشکل، قبل از استفاده از دستگاه یا اتصال آن به پریز، باید سیم‌های آن را به‌دقت بررسی کنید. همچنین توصیه می‌کنیم به هیچ عنوان دستگاه را حین شارژشدن، استفاده نکنید. اگر مخلوط کن شارژی دچار اتصالی باشد و حین شارژشدن روشن شود، احتمال بروز جرقه و آتش‌سوزی افزایش پیدا می‌کند.

توجه کامل به دستورالعمل‌های ذکر شده در دفترچه راهنمای محصول، باز کردن و اتصال مجدد صحیح قطعات و همچنین استفاده از برق با ولتاژ مناسب برای شارژکردن دستگاه، از دیگر مواردی هستند که خطرات احتمالی را تا حد زیادی کاهش می‌دهند و استفاده از این دستگاه را ایمن‌تر می‌کنند.

همچنین هنگام خرید بلندر شارژی سعی کنید محصولاتی که از کیفیت بهتری برخوردارند یا جزو برندهای معتبر و شناخته شده هستند را در اولویت قرار دهید. مخلوط‌کن‌های شارژی بی‌کیفیت و ارزان‌قیمت پس از مدتی استفاده، با مشکلات زیادی در بخش سیم‌پیچی و باتری مواجه می‌شوند که احتمال خرابی قطعات و اتصالی در آن را بالا می‌برد.

خطر آسیب به دست

یکی دیگر از خطرات مخلوط کن که احتمال وقوع آن نسبتاً بالاست، گیرکردن انگشتان دست بین تیغه دستگاه است که می‌تواند باعث بریدگی شدید یا حتی قطع عضو شود. این مورد معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که قسمتی از مواد غذایی، بین تیغه گیر کرده باشد و مصرف‌کننده با استفاده از دست، قصد بیرون‌کشیدن آن را داشته باشد. حین انجام این کار اگر دستگاه ناخواسته روشن شود، چرخش تیغه می‌تواند آسیب‌های جدی را به دست وارد کند.

برای کاهش خطر مخلوط کن شارژی در این مواقع، توصیه می‌کنیم مواد غذایی گیرکرده را تنها با استفاده از قاشق یا پیمانه مخلوط کن خارج کنید. همچنین برای استفاده ایمن‌تر، درپوش دستگاه را هنگام استفاده، بسته نگه دارید و تنها زمانی که دستگاه به طور کامل خاموش شد، آن را باز کنید.

از دیگر خطرات اسموتی ساز که ممکن است برای دست و انگشتان شما به وجود آید، زمانی است که قصد تمیزکردن دستگاه را دارید. برای جلوگیری از این مشکل نیز توصیه می‌کنیم حین بازکردن قطعات دستگاه برای شستشو، حتماً باتری دستگاه را در صورت امکان خارج کرده و یا دکمه آن را روی خاموش قرار دهید.

برای ایمنی بیشتر توصیه می‌کنیم از مخلوط کن‌هایی استفاده کنید که کلید روشن و خاموش آنها روی درب دستگاه تعبیه شده است. تیغه این مدل مخلوط کن‌های شارژی تنها زمانی به چرخش در می‌آید که درب دستگاه به‌صورت کامل بسته شده باشد؛ به همین دلیل احتمال وقوع خطر آسیب‌دیدگی دست را عملاً از بین می‌برد. همچنین سعی کنید دستگاه را از دسترس کودکان خود خارج نمایید.

 رعایت نکات ایمنی در استفاده از مخلوط کن شارژی

برای استفاده ایمن و کاهش بروز خطرات احتمالی در تمام دستگاه‌های برقی، نیاز است که برخی نکات ایمنی را رعایت کنیم. مخلوط کن‌های شارژی نیز استثنا نیستند و برای استفاده صحیح، نیاز به رعایت نکات ایمنی مهمی دارند که در ادامه معرفی شده‌اند.

 خشک‌بودن دستگاه

بیشتر اتصالی‌های به وجود آمده در مخلوط کن‌ها زمانی اتفاق می‌افتد که دستگاه حین خیس بودن، روشن شود. آب رسانای الکتریسیته است و اگر با اجزای الکتریکی مخلوط کن تماس پیدا کند، می‌تواند باعث اتصال کوتاه شود که برق‌گرفتگی و حتی آتش‌سوزی را در موارد شدید، در بر خواهد داشت. علاوه بر این اگر رطوبت به قطعات داخلی دستگاه مانند موتور برسد، روی مکانیسم آن اثر گذاشته و طول عمر آن را کاهش می‌دهد.

برای کاهش خطر جویسر یا مخلوط کن شارژی، قبل از استفاده آن را به‌خوبی خشک کنید یا بگذارید در هوای آزاد، خودبه‌خود خشک شود. خیس بودن دستگاه لغزندگی آن را افزایش می‌دهد و نگه‌داشتن آن را کمی سخت می‌کند؛ به همین دلیل به‌هیچ‌عنوان هنگام خیس بودن مخلوط کن، از آن استفاده نکنید.

همچنین توصیه می‌کنیم تاحدامکان، از مخلوط کن‌هایی استفاده کنید که قابلیت ضد آب دارند. این دستگاه‌ها به‌گونه‌ای طراحی و تولید شده اند که امکان نفوذ آب، حتی هنگام شستشو، به قطعات داخلی آنها وجود نداشته باشد. به همین دلیل ایمنی بیشتری را تضمین می‌کنند و دچار مشکلاتی مانند اتصالی یا خوردگی قطعات در اثر تماس با آب، نمی‌شوند.

استفاده درست طبق دستورالعمل

استفاده صحیح از مخلوط کن همان‌طور که در دفترچه راهنمای آن ذکر شده است؛ اهمیت زیادی در نگهداری بهتر و کاهش خطرات احتمالی دارد. تمامی مخلوط کن شارژی دارای دفترچه یا دستورالعمل استفاده هستند که در آنها اجزای مختلف محصول، نحوه بازکردن و اتصال مجدد، نحوه شستشو، ولتاژ موردنیاز و… به‌صورت دقیق بررسی شده است. با مطالعه کامل این موارد، می‌توانید دستگاه را به‌صورت صحیح و ایمن، باز و بسته کنید و باعث افزایش طول عمر آن شوید.

علاوه بر این در دفترچه راهنمای مخلوط کن شارژی، تنظیمات مختلف دستگاه به‌صورت دقیق ذکر شده است. بسیاری از خطرات مخلوط کن زمانی اتفاق می‌افتد که تنظیمات آن مانند سرعت چرخش تیغه، به‌خوبی انجام نشده باشد. با مطالعه دقیق دفترچه محصول می‌توانید از نحوه استفاده صحیح و همچنین تنظیمات آن، آگاه شوید و ایمنی خود را تضمین کنید.

جداکردن از برق حین استفاده

یکی از مهم‌ترین نکات ایمنی که هنگام استفاده از شیکر شارژی باید رعایت کنید، جداکردن آن از برق حین استفاده است. همان‌طور که می‌دانید مخلوط کن‌های شارژی برای تأمین انرژی موردنیاز خود، از باتری‌های لیتیومی استفاده می‌کنند. این باتری‌ها درصورتی‌که فشار یا گرمای زیادی را متحمل شوند، ممکن است دچار خرابی یا حتی انفجار شوند؛ موضوعی که در برخی مدل‌های گوشی‌های هوشمند رخ می‌دهد!

یکی از مواردی که باعث کارکرد صحیح باتری می‌شود و از گرم‌شدن بیش از حد آن جلوگیری می‌کند، عدم استفاده از دستگاه حین شارژشدن است. به همین دلیل توصیه می‌کنیم حین استفاده از بلندر شارژی خود، مطمئن شوید که اتصال آن با پریز برق قطع شده است و فشاری روی باتری ایجاد نمی‌شود. رعایت این نکته نه‌تنها باعث افزایش ایمنی دستگاه می‌شود، بلکه طول عمر باتری و قطعات داخلی مخلوط کن را نیز بالا می‌برد.

نکاتی برای استفاده صحیح از مخلوط کن شارژی

 سخن پایانی

مخلوط کن شارژی با وجود کارایی بالا و عملکرد نسبتاً ساده، در صورت استفاده نامناسب می‌توانند با خطرات مختلفی مانند برق‌گرفتگی یا آسیب‌ رساندن به دست همراه باشند. برای جلوگیری از بروز این مشکلات رعایت برخی نکات ایمنی مانند اطمینان از خشک‌بودن دستگاه حین استفاده، عدم روشن‌کردن مخلوط کن حین شارژشدن، اتصال صحیح قطعات دستگاه به یکدیگر و… کاملاً ضروری است. با مواردی که در این مقاله گفته شد، می‌توانید استفاده ایمنی از مخلوط کن شارژی خود داشته باشید و طول عمر آن را نیز افزایش دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 3 =