نوشیدنی‌های مختلفی در سطح دنیا وجود دارند که هر کدام بین افراد مختلف محبوب هستند؛ اما بهترین نوشیدنی که تقریباً در هر نقطه از دنیا محبوب بوده و افراد زیادی به‌صورت روزانه آن را میل می‌کنند، قهوه است. قهوه یک نوشیدنی دمی است که با استفاده از آب جوش تهیه می‌شود. این نوشیدنی جذاب که رنگی تیره و قهوه‌ای دارد، طعمی تلخ داشته و از میزان زیادی کافئین تشکیل شده است.

کافئین موجب افزایش انرژی در بدن شده فواید زیادی برای بدن دارد. برای درست‌کردن قهوه دستگاه‌ها و ابزارهای متنوعی وجود دارد. دستگاه اسپرسوساز و دستگاه قهوه ساز دو نوع محبوب و کاربردی این ابزارها هستند. برخی از افراد فکر می‌کنند که قهوه‌جوش برقی و اسپرسوساز با هم یکسان بوده و تفاوت خاصی با هم ندارند.

اما باید گفت که تفاوت‌های زیادی بین این دو محصول وجود دارد. قهوه ساز و اسپرسوساز دو دستگاه جداگانه بوده و در معیارهای مختلفی با هم تفاوت دارند. اگر می‌خواهید به بهترین شکل با این تفاوت‌ها آشنا شده و نسبت به خرید اسپرسوساز شارژی اقدام کنید می توانید مطالب این مقاله بهره ببرید.

 

قهوه ساز چیست؟

اولین کاری که باید برای بررسی تفاوت دستگاه قهوه ساز و دستگاه اسپرسوساز انجام دهیم بررسی این دو دستگاه به‌صورت جداگانه است. قهوه ساز اسپرسو دستگاهی است که در خانه هر فرد قهوه دوستی وجود دارد. یعنی اگر به قهوه علاقه داشته باشید امکان ندارد که از این دستگاه در خانه خود استفاده نکنید. دستگاه قهوه ساز دستگاهی است که وظیفه دم‌کردن قهوه را دارد.

این دستگاه با مخلوط‌کبردن آب جوش با قهوه یک قهوه خوش‌طعم و خوش‌رنگ را برای شما تولید می‌کند. نکته مهمی که دررابطه‌با دستگاه قهوه ساز وجود دارد این است که این دستگاه در مدل‌های مختلف تولید می‌شود. مدل‌های برقی، شارژی و حتی دستی این دستگاه در بازار وجود دارند.

دستگاه قهوه ساز مکانیکی نیز یکی از مدل‌های این دستگاه است که بدون نیاز به برق آب جوش را با قهوه مخلوط و به‌آرامی یک قهوه صاف و خوشبو را به شما تحویل می‌دهد. مدل‌های دستی این قهوه ساز بدین شکل هستند که با استفاده از فشار دست، آب جوش را با فشار با قهوه مخلوط و عصاره قهوه را تحویل می‌دهند. مدل‌هایی از این دستگاه وجود دارند که با استفاده از کپسول‌های قهوه برای شما قهوه را دم می‌کنند.

طرز کار قهوه ساز

برای این که بتوانید دقیق‌تر با دستگاه قهوه ساز آشنا شده و تفاوت آن با دستگاه اسپرسوساز را بلد شوید باید طرز کار این دستگاه را بررسی کنید. در واقع مهم‌ترین معیاری که در هر مدل دستگاه تهیه قهوه وجود دارد، روش قهوه سازی است.

در دستگاه قهوه ساز برقی پس از این که آب جوش را درون دستگاه ریختید، دستگاه آب جوش را با دانه‌های آسیاب شده قهوه مخلوط و پس از دم‌کشیدن قهوه، عصاره آن را به‌صورت کاملاً صاف و یک‌دست به شما ارائه می‌دهد. قهوه تولید شده توسط این دستگاه غلظت کمتری داشته و کافئین پایین‌تری نیز دارد.

طرز کار قهوه ساز

اسپرسوساز چیست؟

افرادی که به شکل حرفه‌ای روزانه قهوه می‌نوشند از دستگاه اسپرسوساز استفاده می‌کنند. دستگاه اسپرسو ساز مدلی محبوب از دستگاه‌های قهوه‌جوش برقی است که استفاده از آن هم در خانه و هم در کافی‌شاپ‌ها انجام می‌گیرد. همان‌طور که از نام این دستگاه مشخص است، می‌توانید با استفاده از دستگاه اسپرسو ساز، یک نوشیدنی اسپرسو تحویل بگیرید.

اسپرسو یکی از انواع نوشیدنی‌های پایه قهوه است که غلظت بالایی داشته و با درصدهای مختلف روبوستا و عربیکا به دست می‌آید. این نوشیدنی پر از کافئین است و درست‌کردن آن قاعده و قوانین خاص خود را دارد. برای درست‌کردن قهوه اسپرسو باید از دستگاه‌های برقی قوی استفاده شود. قهوه جوش‌های گازی یا دستی نمی‌توانند غلظت مناسبی از اسپرسو را به شما تحویل دهند.

همین موضوع نیز باعث شد تا دستگاه‌های اسپرسوساز به بازار بیایند. اسپرسوسازها مدل‌های مختلفی دارند که هر کدام از این مدل‌ها کاربردهای فراوانی را در اختیار شما قرار می‌دهند. مدل‌های کافی‌شاپی دارای چندین اسپرسوساز بوده و می‌توانند به شکل هم‌زمان چند کاپ اسپرسو را پر کنند.

طرز کار اسپرسوساز

در ابتدا شاید درک تفاوت دستگاه قهوه ساز و دستگاه اسپرسوساز کمی سخت باشد؛ اما باید گفت که این موضوع با بررسی نحوه کار دستگاه اسپرسو ساز راحت‌تر خواهد شد. دستگاه اسپرسو ساز با استفاده از فشار زیاد بخار و آب جوش قهوه را تولید می‌کند.

برخلاف قهوه‌جوش برقی این دستگاه ابتدا دانه‌های بسیار ریز شده قهوه را دریافت کرده و سپس آب جوش و بخار آب را با فشار بسیار بالایی به پیستون قهوه پرتاب می‌کند. این موضوع دانه‌های قهوه را از هم شکافته و موجب می‌شود تا غلظت بسیار بالایی از قهوه توسط این دستگاه تولید شود.

طرز کار اسپرسوساز

تفاوت‌های قهوه ساز با اسپرسوساز

قبل از این که نسبت به خرید قهوه ساز اسپرسو یا اسپرسوساز اقدام کنید بهتر است با تفاوت‌هایی که میان دستگاه قهوه ساز و دستگاه اسپرسوساز وجود دارد آشنا باشید. از مهم‌ترین این تفاوت‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تفاوت‌های ظاهری

اولین چیزی که بین دستگاه اسپرسوساز و دستگاه قهوه ساز متفاوت است ظاهر این دو دستگاه است. اگر زمان خرید اسپرسوساز شک داشتید که کدام مدل اسپرسوساز و کدام مدل دستگاه قهوه ساز است می‌توانید با بررسی برقی از ویژگی‌ها این دستگاه را تشخیص دهید. دستگاه قهوه ساز ظاهری بسیار کوچک و ساده دارد که تنها ورودی آب جوش روی آن قرار گرفته است.

اما دستگاه اسپرسوساز کمی بزرگ‌تر بوده و علاوه بر ورودی آب، دارای پیستون‌های قهوه نیز هستند. در بسیاری از مدل‌های این دستگاه نشانگر بار یا همان فشار بخار آب نیز وجود دارد. برخی از مدل‌های اسپرسوساز دارای لوله بخار نیز هستند که با کمک آن می‌توانید فوم شیر دریافت کنید.

  • تفاوت‌های کاربردی

تفاوت دیگری که برای دستگاه قهوه ساز و دستگاه اسپرسوساز وجود دارد کاربردهای آن‌ها است. به کمک دستگاه قهوه ساز تنها می‌توانید یک قهوه نسبتاً غلیظ و ساده که طعم متوسطی دارد تهیه کنید. اما با کمک اسپرسوساز کاربردهای بیشتری نصیب شما خواهد شد.

اسپرسوساز می‌تواند علاوه بر درست‌کردن اسپرسو غلیظ و خوش‌طعم، فوم شیر را نیز به شما تحویل دهد. در مدل‌های مختلف این دستگاه برنامه‌های متنوعی برای درست‌کردن قهوه وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

  • تفاوت‌های قیمتی

مهم‌ترین چیزی که افراد قبل از خرید انواع دستگاه قهوه ساز و دستگاه اسپرسوساز بررسی می‌کنند تفاوت‌های قیمتی این دو دستگاه است. قیمت رابطه مستقیمی باقدرت و کاربرد دستگاه‌ها دارد؛ ازآنجایی‌که کاربرد دستگاه‌های اسپرسوساز بیشتر است قیمت آن نیز بیشتر از قهوه‌جوش برقی است. به همین دلیل قهوه ساز شارژی یا برقی برای افرادی که می‌خواهند قهوه‌ای ساده بنوشند به‌صرفه‌تر است.

  • تفاوت‌های سرعت کار

سرعت کار در قهوه ساز اسپرسو و قهوه‌سازهای معمولی متفاوت است. دستگاه قهوه ساز سرعت پایین‌تری نسبت به دستگاه اسپرسوساز دارد. در واقع دستگاه قهوه ساز پس از این که آب جوش را با قهوه مخلوط کرد، قطرات قهوه را به‌آرامی از فیلتر خود عبور می‌دهد؛ اما دستگاه اسپرسو ساز به دلیل استفاده از آب جوش و بخار آب با فشار بسیار بالا، سرعت بالاتری در درست‌کردن قهوه به شما ارائه خواهد داد. این موضوع در کافی‌شاپ‌ها بسیار مهم است.

قهوه ساز بهتر است یا اسپرسوساز؟

سوال مهمی که دررابطه‌با این دو دستگاه کاربردی و محبوب وجود دارد این است که دستگاه قهوه ساز بهتر است یا دستگاه اسپرسوساز؟ دستگاه قهوه ساز یک دستگاه فوق‌العاده برای افرادی است که قهوه‌های رقیق و کم کافئین دوست دارند.

تلخی قهوه‌ای که توسط این دستگاه تولید می‌شود کمتر بوده و برای ترکیب با نوشیدنی‌های دیگر مناسب است؛ اما اگر علاقه بسیار زیادی به اسپرسو دارید و دوست دارید که باکیفیت‌ترین اسپرسو را بنوشید، باید از دستگاه اسپرسوساز حرفه‌ای استفاده کنید.

بهترین برند قهوه ساز

برندهای مختلفی در سطح جهان وجود دارند که انواع مدل دستگاه قهوه ساز را تولید می‌کنند. پیشنهادی که برای شما داریم این است که همیشه بهترین مدل‌های دستگاه قهوه ساز را از برندهای برتر بخرید. این برندها محصولاتی خاص، باکیفیت و با ویژگی‌های عالی در اختیار شما قرار می‌دهند. بهترین برندهایی که در زمینه دستگاه قهوه ساز و قهوه‌جوش برقی فعالیت می‌کنند عبارت‌اند از:

  • قهوه ساز اسمگ
  • قهوه ساز مولینکس
  • قهوه ساز بوش
  • قهوه ساز فلاویا
  • قهوه‌ساز فیلیپس
  • قهوه ساز ویداس
  • قهوه ساز دلونگی

بهترین برند اسپرسوساز

اگر قصد خرید دستگاه اسپرسوساز را دارید باید حتماً دستگاه‌هایی را بخرید که توسط برندهای معتبر و مشهور در دنیا تولید شده‌اند. کیفیت دستگاه اسپرسو ساز بسیار مهم است. این دستگاه فوق‌العاده کاربردی از فشار بالای بخار و آب استفاده می‌کند و همین موضوع موجب شده تا امنیت قطعات نیز برای آن مهم باشد. بهترین شرکت‌هایی که اسپرسوسازهای باکیفیتی تولید می‌کنند عبارت‌اند از:

  • بوش (Bosch)
  • دلونگی (DeLonghi)
  • نسپرسو (Nespresso)
  • نوا (Nova)
  • مباشی (Mebashi)
  • و…

مقایسه دستگاه اسپرسوساز و قهوه‌ساز

امروزه تمایل به صرف انواع نوشیدنی‌های کافئین‌دار بین افراد مختلف سراسر جهان چه در کافی شاپ‌ها و چه در منازل افزایش یافته است. بیشتر افراد روز خود را با نوشیدن یک فنجان قهوه آغاز می‌کنند یا به نوشیدن قهوه و مشتقات آن در طول روز عادت کرده‌اند. به همین خاطر بیشتر مردم قصد دارند تا نسبت به خرید دستگاه‌های قهوه و اسپرسو برای آشپزخانه منزل یا دفتر کار خود اقدام و با استفاده از آن، به آسانی نوشیدنی دلخواه خود را تهیه کنند.

برخی افراد هم برای تهیه این نوشیدنی، از دستگاه‌های قهوه ساز یا چای‌ساز استفاده می‌کنند. اگر شما نیز جزء این دسته هستید و قصد خرید یکی از این وسایل را دارید اما با ویژگی‌ها و تفاوت‌های آنها آشنا نیستید، در ادامه با کی ام کالا همراه ما باشید.

مقایسه از لحاظ نحوه عملکرد دستگاه

اسپرسوسازها و قهوه‌سازهای قطره‌ای هرکدام به طور خاصی عمل می‌کنند. برای تهیه اسپرسو باید آب تقریبا جوش با فشار زیادی از میان پودر قهوه عبور داده شود. نحوه ایجاد فشار لازم برای عبور آب بسته به نوع اسپرسوساز متفاوت است؛ در برخی اسپرسوسازها فشار لازم به ‌کمک بخار یا پمپ و در برخی دیگر با پیستون دستی ایجاد می‌شود. فشار مطلوب برای تهیه اسپرسوی واقعی باید حداقل حدود ۹ بار باشد؛ البته، امروزه بیشتر اسپرسوسازهای نیمه‌خودکار و تمام‌خودکار در بازار از قابلیت تولید فشار استاندارد ۱۵ بار برخوردار هستند.

در قهوه‌سازهای قطره‌ای آب داغ روی پودر قهوه ریخته و سپس قهوه دم‌شده به‌ صورت چکه‌‌ای از فیلتر گذشته و درون قوری می‌ریزد. فشار تولید شده در قهوه‌سازهای قطره‌ای نسبت به فشار تولیدی دستگاه‌های اسپرسوساز مقدار بسیار ناچیزی، شاید حدود فقط ۱ بار است. درکل، دستگاه‌های اسپرسوساز در مقایسه با سایر انواع دستگاه‌های قهوه‌ساز از فشار بسیار بالاتری استفاده می‌کنند.

مینی اسپرسوساز شارژی AROPY

مقایسه از لحاظ کاربری آسان

کار با قهوه‌سازهای قطره‌ای برقی سخت و پیچیده نیست؛ اسپرسوسازهای تمام‌خودکار و سوپرخودکار نیز کم‌وبیش همین‌ عملکرد را دارند، اما اسپرسوسازهای نیمه‌خودکار دقت و مهارت بیشتری می‌طلبند. درمورد اسپرسوسازها تا به دستگاه خوب مسلط نشوید، شاید در مرحله اول کار با آن‌ها برایتان کمی سخت باشد. برای تهیه صحیح اسپرسو باید به فوت‌وفن‌های زیادی مسلط بود بود، چون به‌ گفته حرفه‌ای‌ها کوچک‌ترین اشتباهی می‌تواند روی طعم اسپرسو اثری ملموس باقی بگذارد.

برای کار با قهوه‌سازهای قطره‌ای کافی است آن را با آب و قهوه پر کرده و دکمه شروع را بزنید. البته، قهوه‌سازهای قطره‌ای با تنظیمات بیشتر هم در بازار وجود دارند، اما به طورکلی کار با آن‌ها از دستگاه‌های اسپرسوساز راحت‌تر است.

مقایسه ازلحاظ تازگی و درجه ریزی قهوه

کیفیت اسپرسویی که از اسپرسوسازها تولید می‌شوند به عوامل بسیار مختلفی از جمله درجه ریزی قهوه و کیفیت و تازگی قهوه مورد استفاده بستگی دارد. برای تهیه اسپرسو ترجیحا باید قهوه را درست پیش از دم‌کردن آسیاب کرد. هر نوع قهوه‌ای نیز قابل‌استفاده است، اما برخی اسپرسوسازهای مجهز به آسیاب داخلی، با دانه‌های غیرچرب و طعم‌دارنشده قهوه بهتر کار می‌کنند. درجه ریزی و یک‌دستی قهوه هم مسئله مهمی است.

برای دستگاه‌های اسپرسوساز معمولا از پودر قهوه دانه‌ریز استفاده می‌کنند. همچنین پودر قهوه مورد استفاده در تهیه اسپرسو باید یک‌دست باشد. به این تکته توجه داشته باشید که آسیاب‌های دندانه‌ای یک‌دست‌تر از انواع تیغه‌ای پودر می‌کنند. اما قهوه‌سازهای معمولی در این مورد انعطاف‌پذیرتر عمل می‌کنند. معمولا برای قهوه‌سازهای قطره‌ای آسیاب‌های تیغه‌ای نیز کارسازند و از پودر قهوه دانه‌درشت‌تری استفاده می‌کنند.

مقایسه از لحاظ مدت ‌زمان دم‌آوری

دستگاه‌های اسپرسوساز ازلحاظ مدت ‌زمان دم‌آوری، سریع‌تر عمل می‌کنند. همان طور که گفتیم، دستگاه‌های اسپرسوساز پودر قهوه ریزتری می‌طلبند، درحالی که برای قهوه‌سازهای قطره‌ای حتما نیازی به قهوه ریز در حد اسپرسو نیست؛ هرچه پودر قهوه ریزتر باشد، مدت‌زمان لازم برای دم‌آوری آن کوتاه‌تر می‌شود. برای استفاده از قهوه‌سازهای قطره‌ای بسته به مدل دستگاه و نیز مقدار قهوه باید چیزی حدود ۵ تا ۱۰ دقیقه منتظر بمانید، اما دم‌آوری با اسپرسوسازهای خودکار چیزی حدود ۲۵ تا ۳۰ ثانیه طول می‌کشد.

مقایسه از لحاظ نسبت قهوه به آب

برای تهیه اسپرسو به ‌ازای هر ۱٫۵ اونس آب به چیزی حدود ۷ گرم پودر قهوه نیاز داریم. در تهیه قهوه به‌روش قطره‌ای برای هر ۶ اونس آب باید حدود ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری پودر قهوه در نظر بگیریم. البته همانطور که می‌دانید اندازه‌ها در دستورهای مختلف ممکن است اندکی متفاوت باشد. اما درکل شات اسپرسو طعم به‌ مراتب قوی‌تری در مقایسه با قهوه‌ای دارد که به‌روش قطره‌ای تهیه می‌شود؛ به‌عبارتی قهوه‌ تهیه‌ شده به‌روش قطره‌ای مزه نسبتا ساده‌تری دارد.

همچنین با اسپرسوسازها قهوه کرمی‌تری به دست می‌آید، چراکه تهیه اسپرسو هم قهوه ریزتری می‌برد و هم آب با فشار سریع تری از میان پودر قهوه عبور داده می‌شود. اما قهوه حاصل از قهوه‌سازهای قطره‌ای به‌‌دلیل اندازه درشت‌تر پودر قهوه در حد اسپرسو کرمی درنخواهند آمد.

مینی اسپرسوساز شارژی AROPY

مقایسه از لحاظ قیمت

قهوه‌سازهای قطره‌ای از قیمت کمتری برخوردارند و به همین دلیل پرفروش‌ترند؛ با هزینه‌ای حدود زیر یک میلیون تومان هم گزینه‌های متنوعی برای انتخاب یک قهوه‌ساز مناسب خواهید داشت. اما برای اسپرسوسازی که از برندی معتبر و دارای کیفیت بالایی باشد، باید حدود چند میلیون تومان هزینه کنید.

قهوه‌ساز یا اسپرسوساز؟

انتخاب یکی از این گزینه‌ها کاملا به خودتان بستگی دارد. اگر معمولا با قهوه ساده سر می‌کنید، استفاده از قهوه‌سازهای معمولی احتمالا برایتان راحت‌تر خواهد بود و همچنین می‌توانید هم‌زمان برای چندین نفر به راحتی قهوه دم کنید. اما اگر که به‌طور خاص به اسپرسو یا سایر نوشیدنی‌های بر پایه اسپرسو علاقه‌مندید، باید به فکر خرید دستگاه اسپرسوساز باشید. برای خرید دستگاه‌های اسپرسوساز گزینه‌های مختلفی پیش رو دارید: نیمه‌خودکار، تمام‌خودکار و سوپرخودکار.

 

مینی اسپرسوساز شارژی AROPY

سخن پایانی

دستگاه اسپرسوساز یکی از محبوب‌ترین دستگاه‌های برقی است که امروزه در هر خانه‌ای تولید می‌شود. این دستگاه فوق‌العاده کاربردی مدل‌های متنوعی داشته و می‌توانید به کمک آن اسپرسو های باکیفیت و خوش‌طعمی را درست کنید.

دستگاه قهوه ساز نوع دیگری از دستگاه‌های قهوه است که تفاوت‌های زیادی با اسپرسوساز دارد. در این مقاله سعی کردیم به بهترین شکل تفاوت‌هایی که میان کاربرد، قیمت، طراحی، طرز کار و… این دو دستگاه وجود دارد را بررسی کنیم.

با مطالعه این مطالب تسلط شما به کاربردهای این دو دستگاه بیشتر خواهد شد. می‌توانید با بررسی محصولات فروشگاه اینترنتی کی ام کالا، باکیفیت‌ترین و خاص‌ترین دستگاه‌های قهوه‌جوش برقی و اسپرسوساز را به‌صورت اینترنتی بخرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده + 13 =