مقدمه

برای رفتن به سفر و کمپینگ لوازم و تجهیزات خاصی همواره مورد نیاز است که چادر مسافرتی یکی از کاربردی‌ترین وسیله‌هایی است که برای کمپینگ و کوهنوردی به آن نیاز دارید. شما می‌توانید به کمک انواع چادر مسافرتی محلی برای اقامت در طبیعت بر پا کنید. به طور مثال زمانی که به دشت‌های سرسبز و جنگل‌های وسیع سفر می‌کنید، خانه‌ای وجود ندارد که زیر سقف آن استراحت کرده و از محیط اطراف لذت ببرید.

در چنین شرایطی ممکن است آفتاب، بادوباران و حیوانات مختلف آرامش و امنیت شما را به خطر بی‌اندازند؛ اما با چادر مسافرتی می‌توانید این مسائل را به خوبی مدریت کرده و از سفر خود لذت ببرید. چادر مسافرتی نمونه‌ای عالی از یک محل اقامت قابل‌حمل در طبیعت است که در مدل‌های مختلف و پارچه‌های متنوع تولید می‌شود. همراه ما باشید تا در این مقاله انواع چادرمسافرتی و چادر کمپینگ را با هم بررسی کنیم.

انواع چادر مسافرتی

انواع چادر مسافرتی بر اساس شکل

چادرهای مسافرتی بر اساس شکل دارای مدل‌های مختلفی هستند. در صورتی که قصد خرید انواع چادر مسافرتی را دارید باید ابتدا انواع مدل چادرمسافرتی را بررسی کنید تا ببینید که کدام یک بیشتر به کار شما می‌آیند. هر کدام از این مدل‌ها کاربردهای خاص خود را داشته و شامل موارد زیر هستند:

1. چادر مسافرتی اتوماتیک

یکی از خاص‌ترین و پرکاربردترین مدل‌هایی که می‌توان میان انواع چادرهای مسافرتی به آن اشاره کرد، چادر مسافرتی اتوماتیک است. برخی از افراد فکر می‌کنند که این چادر به صورت الکترونیکی بوده و با استفاده از کنترل‌های برقی باز و بسته می‌شود. اما باید گفت که این‌گونه نیست. چادرهای اتوماتیک نوعی چادر مسافرتی هستند که بین چادرهای فنری و عصایی قرار گرفته‌اند.

عصای این چادرها به شکل تلسکوپی باز و بسته می‌شود. همین موضوع برپاکردن آن را راحت‌تر کرده است. از طرف دیگر معمولاً در این چادرها ارتفاع بسیار بالا بوده و راحتی بیشتری برای ساکنین ایجاد می‌کند. استحکامی که در این نوع چادرها وجود دارد بسیار عالی بوده و مقاومت بالایی در برابر باد دارد. پایه‌های ضخیم‌تر این چادر موجب شده تا امنیت آن نیز بالا باشد.

چادر مسافرتی اتوماتیک

2. چادر مسافرتی فنری

یکی از رایج‌ترین و پرفروش‌ترین مدل‌هایی که از انواع چادر مسافرتی وجود دارد چادرمسافرتی فنری است. این نوع چادر سفری کیفیت بالایی دارد و بین افراد نیز محبوب است. چادرهای فنری نسبت به چادر اتوماتیک قیمت پایین‌تری داشته و به شکل هرمی است.

در دیواره‌های این چادر فنرهایی قرار گرفته که دورتادور دیواره‌ها چرخیده و پس از باز شدن به شکلی صاف می‌ایستد. فنرهای این چادر به بدنه آن‌ها دوخته شده و زمانی که بند آن را باز می‌کنید، فنرها به‌سرعت باز شده و چادر برپا می‌شود.

نصب سریع و راحت این چادر بدون نیاز به هر وسیله جداگانه‌ای باعث شده تا بسیاری از کمپ‌ها و مسافران از آن استفاده کنند. این چادر سبک به زمین متصل نمی‌شود و همین امر مقاومت آن در برابر بادهای شدید را کم می‌کند؛ از طرف دیگر در رنگ‌ها و طرح‌های مختلفی نیز ارائه می‌شود.

چادر مسافرتی فنری

3. چادر مسافرتی اتاق‌دار

نوعی خاص از انواع چادر مسافرتی وجود دارد که به آن چادر مسافرتی اتاق‌دار می‌گویند. چادرمسافرتی اتاق‌دار نوعی چادر کمپینگ است که همان‌طور از نامش مشخص است، دارای اتاق‌های مختلفی است. یعنی این چادر همانند چادرهای معمولی تک فضا نبوده و دارای فضاهای جداگانه مختلفی است.

این چادر اندازه بسیار بزرگی داشته و وزن آن نیز بالا است. این چادر یک نوع چادر کمپینگ حرفه‌ای است که توسط تیم‌های بزرگ کمپینگ استفاده می‌شود. در واقع زمانی که می‌خواهید با تعدادی بالا به کمپ رفته و به دنبال یک چادر مناسب هستید، چادر مسافرتی اتاق‌دار انتخابی حرفه‌ای برای شما است.

ارتفاع این چادر بالا بوده و با استفاده از میله‌ها و تنهاهای مختلف به زمین متصل می‌شود. پس امنیت آن نیز بالا است. از طرف دیگر این چادر را می‌توانید در ظرفیت‌های مختلفی خریداری کرده و در کمپ‌های پر جمعیت از آن استفاده کنید.

چادر مسافرتی اتاق‌دار

4. چادر مسافرتی عصایی

از دیگر مدل‌های رایجی که برای چادر مسافرتی وجود دارد می‌توان به چادرهای عصایی اشاره کرد. چادرمسافرتی عصایی نوعی چادر پر استفاده و محبوب است که تقریباً همه از آن استفاده می‌کنند. در این چادر از عصاهای فلزی استفاده می‌شود. در واقع تعدادی عصا در این چادر وجود دارد که باید آن‌ها را به هم متصل کرده و سپس پارچه چادر را روی آن سوار کنید.

می‌توانید انتهای عصا را در زمین فروببرید تا چادر ثابت بماند. از طرف دیگر می‌توانید از پارچه‌های ضد آبی که به همراه این چادرها ارائه می‌شود در شرایط بارانی و برفی برای جلوگیری از ورود رطوبت به محیط استفاده کنید. درست است که نصب این چادر کمی زمان می‌برد؛ اما مقاومت و استحکام آن نسبت به چادرهای فنری بسیار بیشتر است. اکثر کمپ‌هایی که به صورت تک‌نفره تا 5 نفره به کمپ می‌روند از این چادر کمپینگ استفاده می‌کنند.

چادر مسافرتی عصایی

5. چادر مسافرتی تونلی

مدلی خاص از انواع چادر مسافرتی وجود دارد به نام چادرمسافرتی تونلی. همان‌طور که از نام این چادر سفری مشخص است، شکل ظاهری آن به صورت تونلی بوده و طول بالایی دارد. در این چادرها استفاده حداکثر از فضا به بهترین شکل انجام می‌شود. دلیل این موضوع استفاده از تیرهای نیم‌دایره‌ای این چادر است که شکل ظاهری چادر را مانند تونل می‌کند.

این امر نشستن را در چادرهای تونلی راحت‌تر کرده است. اغلب مدل‌های چادر کمپینگ تونلی در طول‌های زیاد ساخته می‌شود تا افراد بیشتری بتوانند به صورت هم‌زمان کنار یکدیگر استراحت کنند. چادر تونلی در مقابل بادهای شدید و ناگهانی مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهد.

چادر مسافرتی تونلی

6. چادر مسافرتی خیمه‌ای

چادر مسافرتی خیمه‌ای را می‌توان یکی از انواع چادرهایی دانست که تنوع فوق‌العاده‌ای در مدل و ابعاد داشته و به شکلی خاص برپا می‌شوند. همان‌طور که مشخص است این خیمه مسافرتی همانند یک خیمه برپا می‌شود. در واقع این چادر در مدل‌های مختلفی تولید شده است؛ مدل‌هایی که به شکل خیمه‌های مثلثی کوچک طراحی شده‌اند نوعی چادر تک‌نفره برای کمپینگ هستند.

از طرف دیگر مدل‌هایی نیز وجود دارند که حجم بسیار بالایی داشته و به شکل خیمه‌های بزرگ برپا می‌شوند. این چادرها معمولاً بیشتر از 10 نفر جمعیت داشته و از یک ستون مرکزی برای برپاکردن خیمه استفاده می‌کنند.

چادر مسافرتی خیمه‌ای

7. چادر مسافرتی ویساویس

اگر به دنبال یک چادر حرفه‌ای و خاص برای کمپینگ در شرایط خاص نبوده و می‌خواهید به صورت خانوادگی به یک پیک‌نیک بروید، چادر مسافرتی ویساویس مدلی مناسب برای شما است. وزن این چادر بسیار بالا بوده و برپاکردن آن کمی زمان می‌برد؛ اما در صورت برپاکردن این چادر یک فضای اقامتی عالی با اتاق‌های متنوع و ورودی جذاب دارید.

این چادر که برای اولین‌بار در کشور فرانسه ساخته شده، دارای یک ورودی بزرگ و اتاق‌های فراوان است. شما می‌توانید با کمک این چادر فضاهای مختلفی را برای اقامت داشته باشید. مدل‌های مختلف این چادر در رنگ‌ها و شکل‌های مختلفی تولید می‌شوند. به دلیل وزن بالای این چادر و طراحی نسبتاً آئرودینامیک آن، چادر ویساویس در برابر بادهای شدید مقاوم بوده و پارچه آن نیز ضدآب است.

چادر مسافرتی ویساویس

8. چادر مسافرتی بادی

از مدل‌های خاصی که می‌توان در بین انواع چادر مسافرتی به آن اشاره کرد چادرهای بادی هستند. چادر سفری بادی نوعی چادر است که ستون‌ها و بخش‌های مختلف آن نیز به شکل بادی هستند. یعنی برای برپاکردن این چادر باید آن را باد کنید.

نکته مهمی که در رابطه با این چادرها وجود دارد وزن بالای آن‌ها است. چادر بادی وزن بالایی داشته و در برابر عوامل مخرب مانند تیزی سنگ‌ها و… مقاوم نیست؛ همین امر آسیب‌پذیری ستون‌های آن را بیشتر می‌کند. از چادرهای بادی بیشتر برای پیک‌نیک و ساحل استفاده می‌کنند.

چادر مسافرتی بادی

9. چادر مسافرتی فوری

چادر مسافرتی فوری نوعی چادر سفری سبک و کوچک است که اکثر مواقع به شکل تک‌نفره خریداری می‌شود. این چادر وزن بسیار پایینی داشته و به‌راحتی و در کمترین زمان برپا می‌شود. نکته مهمی که در رابطه با این چادرها وجود دارد این است که چادرهای فوری برای کمپ در شرایط مساعد مناسب هستند. این چادر مقاومت کمی داشته و نمی‌تواند در برابر بادهای شدید و رطوبت فراوان مقاومت نشان دهد.

چادر مسافرتی فوری

انواع چادر مسافرتی بر اساس ظرفیت

چادر مسافرتی علاوه بر مدل‌های مختلف که شکل ظاهری و نحوه نصب متفاوتی دارند، از نظر تعداد ظرفیت نیز مدل‌های مختلفی را دارا است. هر کدام از این مدل‌ها را می‌توان به عنوان چادر کمپینگ خاص برای تعداد افراد مختلف استفاده کرد. این مدل‌ها عبارت‌اند از:

· چادر مسافرتی یک‌نفره

یکی از انواع مدل‌هایی که برای چادرمسافرتی وجود دارد چادرهای مسافرتی تک‌نفره هستند. این چادر سفری بیشتر در بین کمپ‌ها و کسانی که به صورت تنها به کوهنوردی یا سفرت می‌روند استفاده می‌شود. همان‌طور که از این چادر مشخص است چادرهای تک تنها برای استفاده یک نفر طراحی شده‌اند.

این نکته را باید بدانید که چادرهای تک‌نفره ابعاد بسیار کمی داشته و در برخی از مدل‌ها می‌توانید آن را در کوله‌پشتی خود نیز جای دهید. وزن این چادرها نسبت به جنس پارچه و مدل آن متفاوت است؛ اما به طور کلی به دلیل استفاده از متریال‌های کمتر برای تولید این چادر کمپینگ وزن آن کم است. وزن این چادرها نهایت 2 کیلوگرم و طول آن‌ها نیز 2 متر است.

· چادر مسافرتی دو تا چهارنفره

نوع بعدی که از انواع چادر مسافرتی وجود دارد چادرهای مسافرتی 2 تا چهار نفره هستند. این چادرهای مسافرتی دارای ظرفیت 2 الی 4 نفره بوده و می‌توانند به عنوان چادر کمپینگ نیز استفاده شوند. نکته مهمی که باید در رابطه با این چادرها وجود دارد این است که اندازه این چادرها کمی بیشتر از چادرهای تک نفری است.

معمولاً چادرهای فنری و عصایی در این ظرفیت تولید شده و وزن نسبتاً کمی دارند. به کمک این چادر که به دلیل ابعاد بیشتر دارای وزن کمی بالاتر از چادرهای تک‌نفره است، می‌توانید در کوه و دشت کمپ کنید. این چادرها را نمی‌توان درون کوله پشتی قرار داد؛ اما ساک این چادر به شکل جمع شده تقریباً 70 سانتی متر تولید 20 سانتی متر نیز عرض دارد.

می‌توانید این چادر را به صورت جمع شده کنار کوله خود انداخته یا آن را به‌راحتی در خودروی خود جای دهید. وزن این چادر کمتر از 9 کیلو بوده و ابعاد آن نیز به طور میانگین معادل 350×310×160 سانتی‌متر است.

· چادر مسافرتی 6 تا 8 نفره

برای ظرفیت‌های بیشتر می‌توان از چادرمسافرتی 6 تا 8 نفره نیز استفاده کرد. چادرهای مختلفی هستند که در این ظرفیت تولید می‌شوند؛ چادرهای عصایی، فنری، تونلی و گندبی در این ظرفیت نیز تولید می‌شوند. خوبی این چادر این است که معمولاً در ارتفاع‌های بالا طراحی شده و امکان حضور چندین نفر به صورت هم‌زمان درون چادر را امکان پذیر می‌کند.

این چادر سفری هم می‌تواند برای کمپ استفاده شود و هم برای سفرهای خانوادگی. وزن و ابعاد این چادر نسبت به مدل‌های قبلی بیشتر است؛ اما به نحوی نیست که جابجایی را برای شما سخت‌تر کند. به طور معمول این چادرها 10 کیلوگرم وزن دارند.

· چادر مسافرتی 12 نفره

از مدل‌های حرفه‌ای انواع چادر مسافرتی می‌توان به چادر سفری 12 نفره اشاره کرد. چادر 12 نفره نوعی چادر است که معمولاً به شکل چند اتاقه و با ارتفاع بالا تولید می‌شود. این چادر را معمولاً برای پیک نیک‌های خانوادگی یا مسافرت استفاده می‌کنند.

ابعاد بزرگ و وزن بالایی که این چادر سفری نسبت به دیگر مدل‌ها دارد کمی جابجایی آن را سخت می‌کند. وزن این چادر معادل 15 الی 20 کیلوگرم بوده و ابعاد آن به صورت میانگین معادل 2×3×4 متر است. البته این را هم باید اشاره کرد که ابعاد بسته بندی این مدل‌ها تقریباً 60×30×20 سانتی متر است.

· چادر مسافرتی 24 نفره

سنگین‌ترین و بزرگ‌ترین چادری که برای مسافرت وجود دارد چادر مسافرتی 24 نفره است. 24 نفر می‌توانند به صورت هم‌زمان در این چادر استراحت کرده و حتی به صورت ایستاده نیز قرار گیرند. از این چادرها برای کمپینگ استفاده نمی‌شود؛ به دلیل وزن و ابعاد بالای این چادر سفری، نمی‌توان آن را با دست حمل کرد.

وزن این چادر بیش از 22 کیلوگرم بوده و متراژ آن نیز بیش از 3 متر طول است. مساحت فضای داخلی این چادر معمولاً 9 متر تا 12 متر مربع است. تا افراد مختلف به‌راحتی در آن جابجا شده و استراحت کنند. گران‌ترین قیمت چادر متعلق به این مدل‌ها است.

سخن پایانی

یکی از مهم‌ترین وسایلی که باید برای کمپینگ و مسافرت به همراه خود ببرید چادر مسافرتی است. چادرمسافرتی یا همان چادر سفر نوعی وسیله چادری است که با استفاده از متریال‌ها و پارچه‌های مقاوم و خاصی تولید می‌شود. این چادر می‌تواند محل اقامت شما زمان مسافرت در طبیعت و کوهنوردی باشد.

در این مقاله بهترین مدل‌ها از انواع چادر مسافرتی را با هم بررسی کردیم. شما عزیزان می‌توانید این مدل‌ها را از فروشگاه کی ام کالا با قیمتی مناسب و به‌صرفه خریداری بکنید. سفارش چادر مسافرتی در کی ام کالا با قیمتی مناسب انجام می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 + نه =