اگر فرد ماجراجویی هستید و به طبیعت‌گردی و کمپینگ علاقه دارید، با اطلاع از چک لیست لوازم مورد نیاز کمپینگ می‌توانید سفر دلچسب و راحت‌تری را تجربه کنید. همان‌طور که می‌دانید در سفرهای درون شهری، می‌توانید از مغازه‌های بین راهی هر لوازمی که نیاز دارید، تهیه کنید، اما در طبیعت‌گردی دیگر این امکان در اختیار شما قرار ندارد و طبیعتا با کمبود لوازم اصلی، سفر چندان راحتی نخواهید داشت.

از طرفی سبک نگه داشتن کوله از دغدغه‌های اصلی طبیعت‌گردان است، اما در عین حال نباید از بردن وسایل ضروری صرف‌نظر کنید. از این رو، تصمیم گرفتیم در این مطلب به بیان فهرستی از لوازم مورد نیاز کمپینگ و طبیعت‌گردی بپردازیم.

چک-لیست-لوازم-مورد-نیاز-کمپینگ-و-طبیعت‌گردی

پوشاک مناسب کمپینگ و طبیعت‌گردی

برای طبیعت‌گردی، داشتن کفش مناسب بسیار مهم است. در حقیقت در چک لیست اولین لوازم مورد نیاز کمپینگ داشتن کفش مناسب است. در کنار کفش مناسب، داشتن لباس مناسب فصل نیز لازم است. دقت داشته باشید، به جای استفاده از لباس‌های ضخیم از لباس‌های نازک‌تر، اما چند لایه استفاده کنید.

اگر در فصل‌های زمستان و پاییز به طبیعت‌گردی می‌روید، از همراه داشتن کاپشن فراموش نکنید. دقت داشته باشید که طبیعت هیچ وقت قابل پیش‌بینی نیست، به‌همین دلیل همراه داشتن پانچو در شرایط بارانی می‌تواند به کمک شما بیاید. پانچو وزن کمی دارد و محافظ خوبی برای کوله پشتی و طبیعت گرد است.

کوله پشتی مناسب

برای قرار دادن دیگر لوازم مورد نیاز طبیعت‌گردی، باید کوله پشتی مناسبی تهیه کنید. انتخاب کوله پشتی تحت تاثیر چند عامل جنسیت، حجم یا ظرفیت و نوع فعالیت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کوله پشتی مخصوص آقایان و خانم‌ها با یکدیگر تفاوت دارد، چرا که خانم‌ها فرم فیزیکی متفاوتی نسبت به آقایان دارند و کمپانی‌های تولیدکننده کوله پشتی با علامت‌هایی نظیر SL، Wome، Lady یا نماد گل شیپوری، کوله پشتی مخصوص خانم‌ها را جدا کرده است.

از طرفی برای انتخاب ظرفیت کوله پشتی خریداری شده باید به حجم و تنوع لوازمی که در آن قرار می‌دهید، توجه کنید. در صورتی که سفر طولانی‌تر باشد، طبیعتا وسایل بیشتری نیاز دارید.

در حالت کلی برای سفرهای بین یک تا سه روز، کوله پشتی بین 40 تا 60 لیتری انتخاب مناسبی است و حتما هنگام خرید به کاربرد آن توجه کنید. در چیدمان وسایل کوله پشتی، باید بتوانید وسایل با کم‌ترین وزن و کم‌ترین حجم را انتخاب کنید، از طرفی وسایلی که تا شب به آن‌ها احتیاج ندارید مانند کیسه خواب را در انتهای کوله قرار دهید.

کوله-پشتی-مناسب

چادر کوهنوردی برای ایجاد پناهگاه عالی

یکی دیگر از لوازم مورد نیاز کمپینگ و طبیعت‌گردی، انتخاب چادر مناسب است، به خصوص برای برنامه‌هایی که باید شب را در طبیعت بگذرانید. انتخاب چادر مناسب می‌تواند حس امنیت و آرامش را برای طبیعت‌گرد به‌همراه آورد. برای انتخاب چادر مناسب در نظر گرفتن فاکتورهایی مثل ظرفیت، ارتفاع، ضدآب بودن، تهویه مناسب و غیره را باید مورد بررسی قرار دهید.

تنوع چادرهای کوهنوردی زیاد است و هر کدام امکانات مختلفی دارند. چادر Swag، خودرویی، مسافرتی بادی، مسافرتی فوری و میله‌ای از انواع چادرهای کوهنوری به حساب می‌آیند.

هنگام خرید چادر کوهنوردی حتما به وزن چادر و ضد آب بودن آن توجه کنید. در شرایطی که قرار است داخل جنگل کمپ کنید، حتما برای نرسیدن رطوبت زمین به چادر یک فرش مخصوص ضد آب را در زیر چادر قرار دهید و چادر را روی آن برپا کنید.

کیسه خواب کمپینگ برای خواب راحت

برای داشتن خوابی راحت، انتخاب کیسه خواب درست مهم‌ترین عامل است، چرا که بعد از پیاده‌روی‌های طولانی، خوابیدن در یک محیط گرم و نرم می‌تواند خستگی را رفع کند و روز بعد را با انرژی بیشتری شروع کنید.

برای این که بتوانید خواب راحتی داشته باشید، اضافه کردن لایه‌ها بهترین کار ممکن است. به این منظور می‌توانید از ملحفه‌های مخصوص درون کیسه خواب استفاده کنید. همچنین زیرانداز مرغوب به عنوان عایق بین فرد و زمین عمل می‌کند و در کنار نرم بودن از رسیدن سرمای زمین به بدن فرد جلوگیری می‌کند.

اگر فردی هستید که نمی‌توانید بدون قرار دادن بالش زیر سر بخوابید، از بالش‌های بادی سفری استفاده کنید. این بالش‌ها تقریبا 60 گرم وزن دارند و بعد از استفاده می‌توانید باد بالش را خالی کنید و حتی آن را در جیب لباستان قرار دهید.

کیسه-خواب-کمپینگ-برای-خواب-راحت

تجهیزات آشپزی از لوازم مورد نیاز کمپینگ

اگر علاقه‌ای به مصرف غذاهای کنسروی ندارید، باید در طبیعت آشپزی کنید. طبیعتا برای آشپزی باید ظروف مخصوص کمپینگ را برای پخت‌وپز در اختیار داشته باشید.

البته تا حد امکان چند مرحله از آشپزی را در خانه انجام دهید، تا مجبور نباشید وسایل زیادی را با خود به‌همراه ببرید، چون همان‌طور که می‌دانید با کوله پشتی سنگین نمی‌توانید از مسیر لذت ببرید.

برای آشپزی در طبیعت باید یک ماهیتابه به اندازه متوسط، یک قابلمه به اندازه متوسط، اجاق سفری، فندک، بشقاب، لیوان، قاشق، چاقو، کتری و ادویه‌جات در اختیار داشته باشید. برای انتخاب ظروف غذا، ظروف با جنس فولادی انتخاب مناسبی است. همچنین ظروف استوانه‌ای در کنار وزن پایین، جای بسیار کمی اشغال می‌کنند.

انتخاب پاور بانک مناسب

طبیعتا همه افراد به تلفن‌های همراه خود وابسته هستند، چرا که یکی از لوازم ضروری است و افراد بدون استفاده از آن نمی‌توانند کارهای خود را انجام دهند. حتی در صورتی که باطری گوشی شما تا چندین ساعت قابلیت نگهداری شارژ را دارد، هنوز هم همراه داشتن پاوربانک مناسب در سفر می‌تواند به کمک شما بیاید.

سخن نهایی

در این مطلب سعی کردیم چک لیست لوازم مورد نیاز کمپینگ و طبیعت‌گردی را در اختیار شما قرار دهیم، اما بدون شک قبل از رفتن به کمپ چندین بار چادر خود را باز و بسته کنید تا بتوانید در هر محیطی چادر را راه‌اندازی کنید.

دقت داشته باشید که برای یک سفر راحت باید حداقل لوازم ضروری طبیعت‌گردی را در اختیار داشته باشید. همچنین سبک نگه داشتن کوله برای داشتن سفری فوق‌العاده یکی از اصول مهم است. البته به دلیل سبک نگه داشتن کوله پشتی نباید از همراه بردن وسایل ضروری خودداری کنید. قبل از سفر، حتما چک لیست لوازک مورد نیاز کمپینگ و طبیعت گردی را چندین بار بررسی کنید تا لوازم ضروری را فراموش نکنید.

برای خرید لوازم مورد نیاز کمپینگ می‌توانید از طریق فروشگاه کی‌‌ام کالا اقدام کنید، فروشگاه کی‌ام کالا، گجت‌های کاربردی خودرو و سفر را با بهترین کیفیت از برندهای معتبر ارائه می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده − 7 =