سال‌های اخیر تعداد افرادی که علاقمند به خرید دوچرخه برقی شده‌اند افزایش پیدا کرده است به همین دلیل شما می‌توانید انواع و اقسام دوچرخه‌های برقی را در بازار یا فروشگاه‌های آنلاین مشاهده کنید؛ اما کدام یک از‌ آن‌ها می‌تواند برای شما مناسب باشد؟ یا دقیق‌تر بگوییم ویژگی‌های دوچرخه برقی مناسب چیست؟ ما در این مطلب قصد داریم به طور مفصل به بررسی انواع دوچرخه‌‌های برقی‌ پرطرفدار موجود در بازار بپردازیم و ویژگی‌های آن‌ها را برای شما بازگو کنیم؛ پس تا انتهای این مطلب همراهمان بمانید.

دوچرخه برقی خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

دوچرخه برقی چگونه کار می‌کند؟

قبل از اینکه به بررسی ویژگی‌های دوچرخه برقی مناسب بپردازیم؛ بهتر است با ساز و کار این نوع دوچرخه‌ها بیشتر آشنا شوید. یک باور اشتباه درباره دوچرخه برقی وجود دارد. برخی از افراد تصور می‌کنند که دوچرخه‌های برقی کاملاً برقی هستند و بدون نیاز به پدال زدن حرکت می‌کنند. در حالی که در واقعیت این طور نیست.

دوچرخه‌های برقی فقط یک موتور الکتریکی کوچک دارند که نیرویی در جهت کمک به دوچرخه‌سوار برای رکاب زدن تولید می‌کند. در واقع هر وقت که دوچرخه‌سوار آهسته‌تر پدال می‌زند، نیروی تولید شده توسط موتور الکتریکی به کمک دوچرخه‌سوار می‌آید و فشار را از روی پاهای او برمی‌دارد. همچنین با دوچرخه‌های برقی به راحتی می‌توانید در سراشیبی‌ها حرکت کنید.

تجربه سواری با دوچرخه برقی می‌تواند برای بسیاری از افراد جذاب و هیجان‌انگیز باشد زیرا به راحتی و با صرف انرژي بسیار کمتری می‌توانند مسافت زیادی را طی کنند. برخی از دوچرخه برقی‌های پیشرفته هم شبیه به موتورسیکلت هستند و دسته گاز دارند.

این نوع دوچرخه برقی‌ها بدون نیاز به رکاب زدن حرکت می‌کنند. نوع سوم دوچرخه‌های برقی‌علاوه بر پدال یک دسته گاز هم دارند. شما می‌توانید با توجه به نیازها و البته بودجه‌ای که در اختیار دارید؛ یکی از این سه مدل دوچرخه برقی را برای تردد در شهر یا سفرهای کوتاه بین شهری تهیه کنید.

آشنایی با مهم‌ترین ویژگی‌های دوچرخه برقی مناسب

مشخصات دوچرخه‌های برقی مانند هر وسیله نقلیه دیگری توسط کمپانی تولیدکننده اعلام می‌شود. توجه به ویژگی‌های دوچرخه برقی مناسب در هنگام خرید می‌تواند به شما کمک زیادی کند. برای مثال مسافت قابل پیمایش با یک بار شارژ باتری یکی از مواردی است که باید در هنگام خرید به آن توجه کنید. سایر مشخصات مهم دوچرخه‌های برقی به شرح زیر هستند.

دوچرخه برقی خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

باتری

دوچرخه‌های برقی هم مثل بسیاری از وسایل الکترونیکی با باتری کار می‌کنند. هر چقدر باتری یک دوچرخه ظرفیت بیشتری داشته باشد و سریع‌تر شارژ شود؛ به این معنی است که کیفیت باتری استفاده شده در ساخت دوچرخه بالاتر است. دوچرخه‌هایی که سریع شارژ خالی می‌کنند و زمان زیادی برای شارژ مجدد آن‌ها نیاز است نمی‌توانند کارایی مناسبی داشته باشند و همیشه برایتان مشکل‌ساز خواهند شد؛ پس در هنگام خرید حتماً به این ویژگی دوچرخه‌های برقی توجه کنید.

نکته دیگر اینکه طول عمر مفید اکثر باتری‌هایی که در ساخت دوچرخه‌های برقی استفاده می‌شوند حدود سه سال است. بعد از این مدت نباید انتظار داشته باشید که باتری دوچرخه مانند روز اول کار کند. همچنین اکثر دوچرخه برقی‌های موجود در بازار به طور میانگین به ازای هر سه تا شش ساعت به شارژ مجدد نیاز دارند؛ بنابراین نباید انتظارهای عجیب و غریبی از ظرفیت باتری‌های لیتیومی استفاده شده در دوچرخه‌های برقی داشته باشید.

سرعت و کارایی

اگر می‌خواهید یک دوچرخه برقی خفن بخرید؛ احتمالاً ویژگی سرعت دوچرخه برای شما اهمیت دوچندانی دارد. جالب است بدانید که در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا قوانینی درباره سرعت دوچرخه‌های برقی وجود دارد.

برای مثال دوچرخه‌سوار نباید با سرعتی بیش از 30 کیلومتر در ساعت با این نوع دوچرخه‌ها در داخل شهر تردد کند. در حالی که در کشور ما هیچ قانون خاصی درباره سرعت دوچرخه‌های برقی وجود ندارد و شما با سرعت‌های بالاتر هم می‌توانید سواری با دوچرخه‌های برقی را تجربه کنید.

بیشتر بدانید  دوچرخه برقی بخریم یا نه؟

وزن و سایز دوچرخه

یکی دیگر از مهم‌ترین ویژگی‌های دوچرخه برقی مناسب که در هنگام خرید دوچرخه باید به آن توجه داشته باشید؛ وزن و ابعاد دوچرخه‌ای است که انتخاب کرده‌اید. برخی از دوچرخه‌های برقی بسیار سنگین هستند. جابه‌جایی این نوع دوچرخه‌ها دشوار خواهد بود پس قبل از خرید حتماً این نکته را در نظر بگیرید.

سایز یا ابعاد دوچرخه را هم باید با توجه به قدتان بررسی کنید. اگر قد بلندی دارید، دوچرخه‌هایی با سایز کوچک برایتان راحت نخواهد بود و در طولانی‌مدت به زانوها و ستون فقرات شما آسیب وارد خواهد کرد. همچنین اگر می‌خواهید از فروشگاه‌های حضوری دوچرخه برقی بخرید می‌توانید در هنگام خرید سایز و وزن دوچرخه را امتحان کنید.

اگر هم قصد خرید آنلاین دارید؛ حتماً قبل از خرید مشخصات درج‌شده در سایت را به دقت مطالعه کرده سپس سفارشتان را ثبت کنید. ناگفته نماند که بسیاری از دوچرخه‌های هیبریدی حدود 15 کیلوگرم وزن دارند. دوچرخه‌های برقی هیبریدی و دوچرخه‌های تاشو هم به ترتیب حدود 25 و 18 کیلو وزن خواهند داشت. این میزان با توجه به برند و سایز دوچرخه ممکن است کمی بیشتر یا کمتر باشد.

مسافت قابل پیمایش با یک‌بار شارژ

Rang یا میزان مسافتی که با یک‌بار شارژ باتری می‌توانید آن را با دوچرخه برقی طی کنید هم بسیار مهم است. در کاتالوگ دوچرخه‌های برقی حتماً به این فاکتور مهم اشاره می‌شود. همچنین بهتر است بدانید که میزان مسافت با توجه به معیارهای دیگری مانند ظرفیت باتری و قدرت موتور تعیین می‌شود.

اگر می‌خواهید با دوچرخه برقی مسیرهایی را طی کنید که هموار نیستند یا شیبی زیادی دارند؛ احتمالاً باید روی مسافت کمتری نسبت به آنچه در مشخصات دوچرخه درج می‌شود، حساب باز کنید. نکته دیگر اینکه نحوه استفاده از دوچرخه برقی هم در تعیین میزان مسافت مؤثر است. برای مثال شما می‌خواهید در حالت موتور کامل یا کمک پدال از دوچرخه استفاده کنید.

محل قرارگیری موتور

در ادامه صحبت درباره ویژگی‌های دوچرخه برقی مناسب به بررسی محل قرارگیری موتور و اهمیت آن در کیفیت و کارایی دوچرخه می‌پردازیم. دوچرخه‌های برقی را بر اساس محل قرارگیری موتور می‌توان به سه دسته تقسیم‌بندی کرد. دوچرخه‌های برقی با موتور میانی، موتور جلو و موتور عقب هر کدام مزایا و معایب مختلفی دارند.

برای مثال دوچرخه‌هایی که موتورشان در قسمت میانی دوچرخه قرار گرفته است گران‌تر از دو مدل دیگر هستند زیرا حرکت با آن‌ها آسان‌تر و روان‌تر است. همچنین محل قرارگیری موتور بر روی ویژگی‌های دیگر موتور مانند سهولت در کنترل و جابه‌جایی دوچرخه نیز تأثیرگذار است.

دوچرخه برقی با موتور جلو

موتورهای این نوع دوچرخه‌ها در قسمت جلو قرار گرفته‌اند. دوچرخه برقی‌هایی که این ویژگی را دارند معمولاً به صورت تاشو تولید می‌شوند و قیمتشان از انواع دیگر بسیار مناسب‌تر است. انتخاب قسمت جلو برای نصب موتور مزایایی به همراه دارد.

برای مثال موتور به طور مستقیم به چرخ جلو متصل است در نتیجه با سرعت بیشتری می‌تواند نیرو محرکه لازم برای حرکت دوچرخه را به چرخ جلو منتقل کند. از معایب این نوع دوچرخه‌ها نیز می‌توان به عدم تعادل میان وزن دوچرخه در قسمت جلو و عقب، کنترل دشوارتر دوچرخه به خصوص در سرازیری‌ها و حس ناخوشایندی که برخی از خریداران آن را مطرح کرده‌اند، اشاره کرد.

دوچرخه برقی با موتور عقب

موتور این مدل دوچرخه‌ها نیز همان‌طور از که نامشان پیداست در قسمت عقب دوچرخه قرار دارد. این نوع دوچرخه‌ها نسبت به دوچرخه‌های موتور میانی ارزان‌تر هستند. از ویژگی‌های دوچرخه برقی مناسب با موتور عقب می‌توان به حس خوب هنگام سواری با این دوچرخه‌ها اشاره کرد. در واقع نیروی محرکه از بخش عقب به دوچرخه وارد می‌شود به همین دلیل شما احساس می‌کنید که سوار یک دوچرخه عادی با سرعت بالاتر شده‌اید.

همچنین محل قرارگیری موتور به نحوی است که مانع از گره خوردن زنجیر دوچرخه می‌شود. از معایب این نوع دوچرخه‌ها هم می‌توان به نامتناسب بودن وزن دوچرخه در دو طرف اشاره کرد. همچنین اگر بخواهید چرخ عقب را تعویض کنید هم با دشواری‌هایی روبه‌رو خواهید شد. باز و بسته کردن لاستیک عقب به خاطر موتور دوچرخه سخت‌تر است.

بیشتر بدانید  نحوه عملکرد دوچرخه برقی | 5 عضو اصلی

دوچرخه برقی با موتور میانی

بهترین محل برای قرارگیری موتور، بخش میانی دوچرخه است. اولین مزیت این نوع دوچرخه‌ها احساس تعادل است؛ چیزی که در دو نوع قبلی وجود نداشت. سهولت در جداسازی قطعات و امکان سفارشی‌سازی دوچرخه از دیگر مزیت‌های این مدل دوچرخه‌ها به شمار می‌روند.

همچنین بسیاری از برندهای مطرح، دوچرخه‌های آفرود و مدل جدید خود را طوری طراحی می‌کنند که موتور در قسمت میانی قرار بگیرد. از معایب دوچرخه‌های موتور میانی هم می‌توان به مواردی مانند امکان درگیر شدن زنجیر چرخ و دشواری در تنظیم دنده‌ها اشاره کرد.

دوچرخه برقی خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

معرفی تعدادی از بهترین دوچرخه‌های برقی دنیا

در این بخش قصد داریم تعدادی از بهترین دوچرخه‌های برقی دنیا را به شما معرفی کنیم و به بررسی ویژگی‌های آن‌ها بپردازیم. اگر قصد خرید دوچرخه برقی دارید؛ خواندن این بخش به شما در تصمیم‌گیری و انتخاب بهترین دوچرخه برقی کمک زیادی خواهد کرد.

دوچرخه برقی آفرود کاسویل

coswheel یکی از برندهای مطرح در زمینه تولید انواع دوچرخه برقی آفرود است. اکثر دوچرخه‌های برقی تولید شده توسط این برند، لاستیک‌های پهنی دارند. این ویژگی باعث می‌شود که شما بتوانید به راحتی در مسیرهای ناهموار رفت و آمد کنید.

سرعت برخی از مدل‌های دوچرخه برقی کاسویل به حدود 60 کیلومتر در ساعت می‌رسد که این میزان سرعت برای دوچرخه‌های برقی بسیار ایده آل و جذاب است. باتری‌های لیتیومی به کار رفته در دوچرخه‌های این برند نیز بسیار باکیفیت هستند.

نکته قابل توجه دیگر درباره ویژگی‌های دوچرخه برقی مناسب برند کاسویل امکان تنظیم دوچرخه در سه حالت مختلف است. شما می‌توانید در حالت‌های کمک پدال، موتور کامل و پدال کامل از سواری با این موتور لذت ببرید.

موتور قدرتمند دوچرخه‌های برند کاسویل هم در نوع خود بی‌نظیرند. باتری لیتیومی قدرتمند، لاستیک‌های بسیار باکیفیت، تحمل وزن تا 150 کیلوگرم و سیستم ترمز دیسکی تعداد دیگری از ویژگی‌هایی هستند که برند کاسویل را به یکی از محبوب‌ترین و پرطرفدارترین برندهای خارجی دوچرخه برقی در ایران و جهان تبدیل کرده‌اند.

دوچرخه برقی کاسویل یکی از دوچرخه های عالی دنیا

دوچرخه RadRunner از برند Rad Power Bikes

افرادی که علاقمندند سواری با یک دوچرخه برقی پرقدرت را تجربه کنند می‌توانند به سراغ خرید این مدل دوچرخه از برند Rad Power Bikes بروند. دوچرخه رد رانر با بهره‌گیری از موتوری قدرتمند و یک باتری با ظرفیت مناسب می‌تواند بهترین انتخاب برای هر سن و سالی باشد.

این نوع دوچرخه دارای ترمزهای دیسکی مکانیکی است و وزن آن به حدود 33 کیلوگرم می‌رسد. چراغ‌های LED‌در جلو و عقب، نمایشگر LCD برای نمایش کامل داده‌ها از دیگر ویژگی‌های دوچرخه برقی مناسب از این برند به حساب می‌آیند.

دوچرخه‌های تاشو برند شیائومی

دوچرخه‌های تاشو برند Xiaomi هم جزو بهترین دوچرخه برقی‌های دنیا محسوب می‌شوند. دوچرخه‌های برقی تاشو فضای کمتری را اشغال می‌کنند و شما می‌توانید آن‌ها را راحت‌تر جابه‌جا کنید. این ویژگي باعث شده که افراد زیادی به خرید دوچرخه‌های تاشو علاقه نشان بدهند.

نکته مهم دیگر اینکه دوچرخه‌های تاشو از نظر قدرت و کارایی تفاوتی با دوچرخه‌های برقی دیگر ندارند؛ بنابراین نباید از این بابت نگرانی خاصی داشته باشید. دوچرخه‌های برقی برند شیائومی در دو مدل کوهستان و شهری در بازار وجود دارند و شما متناسب با نوع نیازهایتان مدل‌های مختلفی از این دو سبک دوچرخه برقی را تهیه کنید.

دوچرخه Quick CX 2 از برند Cannondale

این مدل دوچرخه را می‌توان یکی از پرکاربردترین انواع دوچرخه برقی دانست. ظاهر ساده، وزن کم و قیمت مناسب از ویژگی‌های این مدل دوچرخه از برند محبوب Cannondale است. دوچرخه Quick CX 2 با چندین اپلیکیشن کاربردی سازگاری دارد و می‌تواند انتخاب خوبی برای بزرگسالان و نوجوانان باشد.

همچنین این مدل دوچرخه به راحتی در مسیرهای شیب‌دار قابل استفاده است. اگر قصد خرید دوچرخه برقی قیمت مناسب با کارایی خوب و وزن سبک را دارید؛ ما خرید این مدل دوچرخه را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

دوچرخه برقی خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

ویژگی‌های دوچرخه برقی مناسب در یک نگاه

در این مطلب به بررسی مختلف دوچرخه ها از همه نظر پرداختیم. توجه به معیارهای مانند ظرفیت باتری، محل قرارگیری موتور، میزان مسافتی که می‌توان با یک‌بار شارژ باتری طی کرد و سایز و وزن دوچرخه به شما در هنگام خرید کمک زیادی خواهد کرد.

همچنین تنوع دوچرخه برقی در بازار ایران بسیار زیاد است به همین دلیل ما به معرفی چند نمونه از پرطرفدارترین برندهای تولیدکننده دوچرخه برقی در دنیا پرداختیم. اکنون شما می‌توانید به راحتی درباره خرید مدل‌های مناسب دوچرخه برقی با توجه به بودجه و نیازهایتان تصمیم‌گیری کنید.

 

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − سیزده =