انواع چراغ قوه‌ها

یکی از کاربردی‌ترین و شاید مهم‌ترین ابزاری که باید در خانه، هنگام سفر و… به همراه داشته باشید، چراغ قوه‌ها هستند. با درنظر گرفتن احتمالات و خطرات و اینکه ممکن است زمانی در جای تاریک قرار بگیرید، قطعا متوجه نیازتان به چراغ قوه خواهید شد. در برخی موارد چراغ قوه‌ها به شکل‌های کلاسیک طراحی می‌شوند که در زیبایی دکوراسیون منزل تاثیر بسیار زیادی دارند.

تنوع بالای چراغ قوه‌ها در مدل و کاربردش می‌تواند شما را هنگام خرید سردرگم کند، به همین خاطر همراه شما هستیم تا با معرفی انواع و کاربردهای چراغ قوه در کی ام کالا به شما کمک کنیم بهترین خرید خود را داشته باشید.

چراغ قوه از گذشته تاکنون

اگر بخواهیم به صورت ساده تعریف کنیم؛ چراغ‌ قوه، چراغ کوچکی با قابلیت حمل آسان و حجم کم می‌باشد. یک چراغ‌ قوه معمولی از یک لامپ تشکیل شده است که روی یک بازتابنده یا رفلکتور با پوشش شفاف قرار گرفته و دارای باتری و یک سوئیچ می‌باشد که تمام این‌ها توسط یک محفظه که معمولا از جنس آلومینیوم است محافظت می‌شوند.

تا اواخر قرن بیستم، نور چراغ ‌قوه‌ها از یک لامپ رشته‌ای با گرمای بسیار بالا تامین می‌شد اما امروزه چراغ‌ قوه‌ها دارای یک لامپ LED بسیار کوچک هستند که به نسبت اندازه‌ی بسیار کوچکی که دارند نور بسیار زیاد و گرمای بسیار کمی دارند. این ویژگی‌‌ها پیشرفت چشمگیری را در این حوزه به دنبال داشته ‌است.

زمانی که چراغ‌ قوه‌ها با لامپ‌های ال ای دی به بازار آمدند باعث جلب توجه بسیاری از مردم شدند. این چراغ قوه دارای حالت‌های مختلف نوردهی برای انجام کارهای مختلف مانند نور کم برای خواندن نقشه یا نور زیادتر برای بررسی تابلوها و مسافت‌‌های دور بودند. نور چراغ ‌قوه‌ها معمولا به رنگ‌های سفید یا زرد دیده می‌شود. بهتر است در شب از نور سفید استفاده کنید چراکه نور سفید باعث انقباض چشم شده و در نتیجه دید بهتری را به دنبال خواهد داشت.

تجهیزات نورچراغ قوه قدرتمند ضدآب

انواع چراغ قوه

بنا بر کاربردهای مختلف، چراغ قوه‌های مختلفی ساخته می‌شوند. هرکدام از این کاربری ها و ویژگی ها، بر روی قیمت چراغ قوه نیز تاثیرگذار خواهند بود. در ادامه به مهم ترین انواع نورافکن و چراغ قوه اشاره خواهیم کرد. با کی ام کالا همراه باشید.

چراغ قوه پلیسی

این نوع چراغ‌ قوه شارژی که با نام‌های چراغ حرفه‌ای و چراغ نگهبانی نیز معروف است یک چراغ قوه قوی با روشنایی بسیار زیاد است که بیشترین کاربران آن را نیروهای پلیس، ماموران امداد و نجات، طبیعتگردان‌ها، کوهنوردان، کشاورزان و باغداران تشکیل می‌دهند.

از ویژگی‌های منحصر به فرد چراغ قوه پلیسی می‌توانیم به قدرت زوم زیاد، ضد آب، ضد ضربه و ضد رطوبت بودن، داشتن بدنه‌ی محکم، نور قدرتمند و دارا بودن لامپ‌های ال ای دی اشاره کنیم. از لحاظ منبع تغذیه، چراغ ‌قوه‌های پلیسی می‌توانند با باتری یک‌بار مصرف و یا با باتری قابل شارژ تغذیه شوند. نکته مهم درباره این نوع چراغ قوه‌ها، اندازه‌ی مناسب و حمل آسان آنان است.

چراغ‌ قوه‌ زنون

چراغ قوه زنون در واقع نوعی از چراغ ‌قوه‌های پلیسی به شمار می‌رود که بر عکس نامش، دارای لامپ زنون نیست و این نام فقط یک عنوان تبلیغاتی برای این نوع چراغ محسوب می‌شود. این چراغ قوه لامپ‌های LED با نور بسیار زیاد و قدرت بالا دارند.

چراغ قوه شکاری

این نوع چراغ ‌قوه که علاقمندان زیادی هم دارد و دارای کاربردهای گسترده ای است، از قدرت نور بالا، بدنه‌ی فلزی و مقاوم و امکان زوم زیاد بهره می‌برد. البته ما شکار را به کسی توصیه نمی کنیم.

چراغ قوه حرفه‌ای

این نوع از چراغ ‌قوه‌ها برای کاربردهای خانگی، کوهنوردی، غارنوردی و حتی امداد و نجات مناسب هستند. از جمله خصوصیات چراغ قوه حرفه‌ای می‌توان به شدت نور بالا، کارایی زیاد، کیفیت و طول عمر زیاد و ضدآب بودن آن اشاره نمود. لازم به ذکر است که برخی از این نوع چراغ‌ قوه‌ها به عنوان پاوربانک و منبع تغذیه تلفن همراه هم کاربرد دارند و برخی از انواع آن، چراغ هشدار چشمک ‌زن برای اعلام خطر و درخواست کمک دارند.

چراغ پیشانی یا چراغ قوه پیشانی

اهمیت چراغ پیشانی یا هدلایت را بیش از همه، افراد علاقمند به شب‌نوردی، سفر، طبیعت گردی، غارنوردی، کوهنوردی و صحرانوردی درک می‌کنند. این نوع چراغ با کمک یک بند و یا کش بر روی پیشانی و سر شما نصب می‌شود. جنس این نوع چراغ‌ها از فلزات سبکی مثل آلومینیوم انتخاب می‌شود تا به راحتی حمل شوند و هنگامی که دستان شما مشغول‌اند، مسیر حرکت مقابل را در به مدت طولانی و با نور قوی روشن نمایند و سرتان احساس خستگی نداشته باشید.

ساختمان چراغ پیشانی به گونه‌ای است که بتوان زاویه نور را تا 90 درجه تغییر داد. از چراغ پیشانی هدلایت می‌توان برای کار در معدن، ورزش‌های گوناگون، دوچرخه‌سواری، ماهیگیری، شکار و حتی روشن کردن چادرهای مسافرتی استفاده کرد. خرید چراغ پیشانی دستان شما را برای فعالیت‌های مختلف شبانه آزاد خواهد کرد.

چراغ قوه قابل حمل یا پرتابل

این نوع از چراغ قوه‌ها به سادگی جابه‌جا شده و برای متصل شدن به چادر مسافرتی بسیار مناسب هستند. به طوری که در قسمت وسط سقف چادرهای مسافرتی، معمولا یک حلقه برای اتصال چراغ قوه در نظر گرفته شده است. اما چراغی که می‌تواند به این قسمت از چادر متصل شود، باید اندازه کوچک و وزن کمی داشته باشد که این یکی از خصوصیات چراغ قوه پرتابل می‌باشد.

نورچراغ قوه قدرتمند ضدآب

چراغ قوه لیزری

علت نامگذاری این نوع چراغ قوه‌ها این است که مانند اشعه لیزر دارای برد زیادی هستند و می‌توانند محیط اطراف شما را تا مسافت چند کیلومتری روشن نمایند. اکثر چراغ قوه‌های لیزری دارای سه حالت نوردهی ثابت، چشمک زن و لیرزی هستند. این مدل از چراغ قوه‌ها  دارای باتری‌های قابل شارژ، شارژر فندکی و آداپتور می‌باشند.

چراغ قوه آویز

این مدل از چراغ قوه‌ها دارای دو سری USB و میکرو USB هستند و به شارژر، پاور بانک و لپ‌تاپ متصل می‌شوند. از کاربردهای اصلی این نوع چراغ قوه‌ها می‌توان به روشن کردن داخل انواع خودرو و همچنین برای تعمیرات خودروها در تاریکی اشاره کرد.

نورافکن دستی

این نوع چراغ قوه باتری خور است و نور زیادی دارد. از این نوع چراغ قوه برای کوهنوردی، کمپینگ، سفر و طبیعت گردی استفاده می‌شود. نکته قابل توجه درباره این نوع چراغ، امکان تنظیم نور و قابلیت کم و زیاد کردن شدت نور آن است. چراغ قوه‌های نورافکن به دسته‌هایی مجهز هستند که جابجایی آنها را راحت‌تر می‌سازد.

این نوع از چراغ‌ها قابلیت شارژ دارند و می‌توان از روشنایی آنها برای مدت زمان طولانی استفاده کرد تا جایی که در وضعیت کم‌نور تا میزان ۱۶ ساعت و در وضعیت پرنور تا میزان ۸ ساعت قابلیت نوردهی دارد. معمولا این نوع چراغ قوه قادر است تا شعاع ۵۰۰ متری مقابل خود را روشن کند. خرید نورافکن دستی برای بسیاری از اشخاص، بسیار مهم و ضروری می‌باشد.

چراغ قوه اضطراری

کاربرد این نوع از چراغ‌ها، با اشکال و ابعاد متفاوت خود، در اماکن مختلف هنگام نبود برق است. چراغ قوه اضطراری معمولا بر روی دیوار نصب می‌شود و به یک باتری قابل شارژ مجهز است.

چراغ قوه فانوسی

علت نامگذاری این نوع چراغ قوه‌ها به دلیل شباهت ظاهری آن به فانوس است. شدت نور این نوع از چراغ قابل تنظیم بوده و این وسیله مجهز به دو دسته است. یکی از این دسته‌ها برای نگهداری چراغ در هنگام راه رفتن و دسته دیگر برای آویز کردن چراغ در چادر می‌باشد. چراغ‌های فانوسی باتری‌های قدرتمندی دارند که باعث می‌شود در مدت زمان طولانی تری روشن بمانند.

چراغ قوه پزشکی

چراغ‌ها یا اوتوزکوپ‌های پزشکی انواعی از چراغ قوه هستند که دارای یک منبع نوری دستی و لنزهای بزرگنمایی می‌باشند.

چراغ قوه ضد انفجار

این نوع از چراغ قوه‌ها مخصوص مکان‌های حساس یا خطرناکی است که به خاطر شرایط خاص از جمله وجود گازهای قابل اشتعال، باید در مقابل هرگونه جرقه محافظت شوند. مکان‌هایی مثل معدن‌ها، اتاق های موتور کشتی و کارخانه‌های شیمیایی از مکان‌های پراستفاده این چراغ هستند.

چراغ قوه قدرتمند ضدآب LED P90

نکات مهم هنگام خرید چراغ قوه

در ادامه به بررسی برخی نکات مهم که باید در هنگام خرید انواع چراغ قوه‌ها به آن توجه داشت را بیان می‌کنیم:

1_شرایط استفاده

ابتدا لازم است مکان و وضعیتی که قرار است از چراغ قوه در آن استفاده کنید را مشخص کرده و تعیین کنید که چه هدفی از خرید چراغ قوه دارید. برای مثال ممکن است بخواهید مسیر پیاده روی شبانه خود را مشخص کرده و یا چادر مسافرتی خود را روشن نمایید و یا حتی بخواهید با نور چراغ قوه، اتومبیل خود را تعمیر کنید. هر کدام از این شرایط، نیازمند چراغ مخصوص خود است.

2_ وزن و سایز چراغ‌قوه

یک امتیاز بسیار مهم در هر چراغ‌قوه‌ که باید به آن توجه شود، قابل حمل بودن، سبکی و کم حجمی آن می‌باشد. مثلا اگر قصد دارید چراغ را به سقف چادر خود آویزان کنید، لازم است حتما یک چراغ قوه سبک قابل آویختن تهیه کنید.

3_ طراحی و ارگونومی

خوش دستی و طراحی ارگونومیک چراغ قوه‌ها و همینطور نورافکن دستی از ویژگی‌های مهم آن بوده و از خصوصیاتی است که باعث راحتی شما در دراز مدت خواهد شد.

4_ میزان روشنایی

چراغ‌قوه‌ها دارای لومن‌ها یا شدت‌های روشنایی مختلفی هستند که شعاع نوردهی را متفاوت می‌کنند. میزان روشنایی یا همان لومن با توجه به نوع فعالیت مورد نظر، متفاوت می‌باشد. هدلامپ‌ها معمولا چیزی حدود 20 تا 1500 لومن روشنایی دارند. همکینطور باید بدانید که برای فعالیت‌های روزمره و معمولی چیزی حدود 100 الی 150 لومن کافی است.

البته باید این نکته را در نظر داشته باشید که تقریبا اکثر چراغ‌ قوه‌ها دارای سه حالت کم، متوسط و زیاد برای تنظیم نور هستند و باید با توجه به فعالیت مورد نظر، آن را به میزان دلخواه تنظیم نمود.

5_ نوع باتری

باتری هدلامپ شما می‌تواند قابل شارژ باشد یا تعویض شود. بسته به نوع فعالیت مورد نظر، می‌توانید نوع باتری را انتخاب کنید. برای مثال اگر هدفتان استفاده از چراغ قوه برای یک سفر کوتاه مدت بود می‌توانید از باتری‌های قابل شارژ استفاده کنید اما اگر یک سفر طولانی در پیش دارید بهتر است باتری چراغ قوه‌تان قابل تعویض باشد.

6_ عمر باتری

همانطور که می‌دانید هر چه هنگام استفاده از چراغ قوه از شدت نور بیشتری استفاده کنید، عمر باتری شما زودتر تمام شده و در نتیجه میزان نور نیز کاهش پیدا می‌کند؛ پس اگر هنگام استفاده از این وسیله، آن را روی حالت کم نور یا متوسط قرار دهید، عمر باتری آن افزایش پیدا خواهد کرد.

7_ حالات نوردهی

حالت‌های مختلف نوردهی جزو ویژگی‌های مهم یک چراغ‌قوه است. وضعیت های پرکاربرد نوردهی یک چراغ قوه عبارتند از ثابت، چشمک‌زن، تک‌لامپ و چند لامپ. نوع نوردهی چراغ قوه‌ها هم متفاوت اند. برخی از چراغ قوه‌ها نور را پخش کرده و آن را به صورت گسترده می‌تابانند و برخی دیگر، نور را به صورت خطی، متمرکز و با برد زیاد تابش می‌کنند.

8_ استحکام و ضد آب بودن

یک چراغ‌ قوه خوب باید در مقابل ضربات مختلف مقاومت داشته باشد و البته بسیار خوب است که دارای خاصیت ضد آب هم باشد. چراکه در محیط‌های کاری، احتمال ضربه خوردن و در مسافرت و شرایط بیرون از محیط‌های عادی نیز احتمال رطوبت و باران زیاد است.

9_ مقاومت در برابر ضربه

با توجه به اینکه از انواع چراغ قوه معمولا در فضاهای باز و تاریک استفاده می‌شود، بنابراین امکان زمین خوردن و ضربه دیدن آن بسیار زیاد است. از این‌رو هرچقدر بدنه مقاوم و داراث استحکام بیشتری داشته باشد، مناسب تر است.

نورچراغ قوه قدرتمند ضدآب

قیمت انواع چراغ قوه

موارد بسیاری در قیمت نهایی چراغ قوه‌ها تاثیرگذار هستند که شما با توجه به نیاز و بودجه‌ خود می‌توانید هر یک از آنها را انتخاب کنید. اما به این نکته دقت داشته باشید که کارکرد ساده و آسان آن از مهمترین فاکتورها برای خرید است.

قیمت چراغ قوه به چه عواملی بستگی دارد؟

همانطور که گفتیم عوامل زیادی در قیمت نهایی چراغ قوه‌ها تاثیرگذارند که باعث می‌شوند قیمت آن کم یا زیاد باشد. میزان برد نور، نوع لامپ به کار رفته در چراغ قوه، قدرت باتری چراغ قوه، کیفیت ساخت و ضد آب بودن آن، از مهم‌ترین عواملی هستند که قیمت چراغ قوه به آنها بستگی دارد.

جمع بندی

با توجه به کاربردهای فراوان و مختلف چراغ قوه‌ها و نیاز ما به این منبع نوری، لازم است برای خرید آن اطلاعات کافی در اختیار داشته باشیم. در این مطلب سعی کردیم هر آنچه در رابطه با چراغ قوه نیاز است بدانید را همراه هم مطالعه کنیم. برای خرید انواع چراغ قوه با کاربری بسیار بالا، فروشگاه اینترنتی کی ام کالا همراه شماست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده − یازده =