ماساژور تفنگی وسیله‌ای بسیار کاربردی و یکی از مدرن‌ترین ماساژورهای برقی شناخته می‌شود. دانستن معایب و مزایای ماساژور تفنگی، کمک بسیاری به شما می‌کند تا از این وسیله به بهترین شکل استفاده کنید. با این ماساژور می‌توان دردها و اسپاسم عضلانی ناشی از خستگی زیاد، پیاده‌روی طولانی و کوهنوردی را به میزان زیادی کاهش داد. ماساژور تفنگی به بافت و عمق عضلات ضربه و فشار وارد می‌کند و باعث تسکین درد می‌شود. مزایای ماساژور تفنگی در مراکز درمانی، فیزیوتراپی، ورزشی و برای استفاده شخصی در منزل بسیار زیاد و کاربردی است.

مزایای ماساژور تفنگی

به دلیل مزایای ماساژور تفنگی، این وسیله بسیار پرطرفدار و محبوب است. این دستگاه جایگزین بسیار خوبی برای ماساژدرمانگر هستند. شما می‌توانید در هر مکان و ساعتی که دوست داشته باشید از این ماساژور استفاده کنید. ازفواید و مزایای ماساژور تفنگی می‌توان به موارد مختلفی اشاره کرد:

بهبود و افزایش گردش خون

ماساژور تفنگی با حرکات کوبشی و ضربتی، سبب بهبود و افزایش گردش خون در نواحی مورد نظر می‌شود. همچنین باعث کاهش ورم، کرختی و سوزن ‌سوزن‌ شدن بدن خواهند شد؛ تمامی این موارد از علائم گردش خون نامناسب هستند.

بهبود خواب

استفاده از ماساژور، موجب بهبود و کیفیت خواب می‌شود. زمانی‌که بدن قبل از خواب ماساژ دریافت کند، فرد آرامش بیشتری هنگام خواب خواهد داشت. بر همین اساس افرادی که دچار کمبود خواب یا خواب نامنظم هستند، می‌توانند به کمک مزایای ماساژور تفنگی خوابی عمیق و با آرامشی داشته باشند. با توجه به این موضوع، فرد دیگر نیازی به مصرف هیچ‌گونه داروی زیان‌آوری ندارد.

ریکاوری عضله

ریکاوری عضله، یکی از مهم‌ترین مزایای ماساژور تفنگی است. ماساژتراپی نقش بسیار پررنگی در ریکاوری عضلات دارد. اگر ورزشکاران ماساژورهای تفنگی را بلافاصله پس از تمرین استفاده کنند، می‌توانند باعث کاهش کوفتگی تاخیری عضلانی شوند؛ این کوفتگی به طور معمول از 24 تا 48 ساعت بعد از تمرین در بدن فرد ورزشکار باقی می‌ماند.

تسکین درد بافت عضلانی

استفاده از ماساژور تفنگی برای درمان بیماری فیبرومیالژیا (اختلالات عضلانی و اسکلتی) بسیار مفید شناخته می‌شود. این اختلال با مواردی همچون درد، سفتی و خستگی گسترده در نواحی عضلانی و مفاصل همراه است. با کمک ماساژورهای تفنگی می‌توان گره‌های عضلانی را باز کرد و باعث نرمی عضلات و کاهش درد شد.

بیشتر بدانید  فواید ماساژ بدن+معرفی بهترین ماساژور های بدن

درمان سیاتیک

ماساژور تفنگی با ماساژ کوبشی که می‌دهد، کمک بزرگی به افراد مبتلا به سیاتیک می‌کند. سیاتیک دردی ناشی از فشردگی و التهاب عصب سیاتیک است؛ همان عصب طَویلی که از قسمت تحتانی آغاز و تا پایین پاها کشیده می‌شود. فردی که درد سیاتیک دارد، با ماساژ کوبشی می‌تواند به نرم‌شدن بافت‌‌های سفت همبندی که باعث فشردگی و التهاب عصب سیاتیک شده‌اند، بپردازد. هنگامی‌که این عصب با ماساژ نرم شود و استراحت کند، درد رفع خواهد شد.

آمادگی بدن برای تمرین در ورزشکاران

ورزشکاران با استفاده از مزایای ماساژور تفنگی نه تنها یک تمرین نتیجه‌بخش خواهند داشت، بلکه از آسیب‌های بعد از تمرین هم در امان هستند. استفاده از ماساژورهای تفنگی پیش از تمرین، با افزایش گردش خون به عضلات اکسیژن و موادمغذی بیشتری می‌رساند.  بر همین اساس، بدن برای تمرین بسیار آماده می‌شود. همچنین استفاده از مزایای ماساژور تفنگی قبل از تمرین، می‌تواند مجموع پارگی‌های میکروسکوپی عضلات یا همان آسیب‌های عضلانی که منجر به درد می‌شود را کاهش دهد.

افزایش سرعت بهبودی پس از آسیب

افرادی که به هر دلیلی اندام‌هایشان آسیب دیده است، می‌توانند با ماساژور تفنگی باعث تسریع بهبودی در خود شوند. در واقع ماساژ کوبه‌ای موجب افزایش گردش خون در نواحی عضلانی می‌شود و به انعطاف‌پذیری فرد کمک می‌کند. علاوه بر این می‌تواند از آسیب مجدد جلوگیری کند.

ایجاد آرامش‌

ماساژور تفنگی تاثیر بسیار مهمی بر آرامش‌بخشی دارد. این وسیله با روش کوبه‌ای خود به آرامش جسمی و ذهنی شما  کمک می‌کند و هر گونه تنش و ناراحتی را از شما دور می‌کند.

تحریک سیستم عصبی و کاهش استرس

تحریک سیستم عصبی، یکی دیگر از مزایای ماساژور تفنگی است. هنگامی‌که سیستم عصبی عملکرد درستی داشته باشد، طول عمر زیاد می‌شود. ماساژور تفنگی می‌تواند سیستم عصبی را تحریک کند و عملکرد بدن را بهبود بخشد. ماساژکوبه‌ای تولید یا ترشح هورمون‌های حس خوب مانند سروتونین و دوپامین را به همراه دارد. این موضوع با کاهش استرس فرد تاثیر بسیار مثبتی بر خلق و خو می‌گذارد. بنابراین فرد با ماساژ مرتب به مرور زمان حس و حال بسیار خوبی خواهد داشت.

معایب ماساژور تفنگی

ماساژور تفنگی در کنار فواید و مزایای بسیار، معایبی را هم در صورت استفاده نادرست و اشتباه به دنبال دارد. آشنا نبودن با نحوه کار ماساژور تفنگی و ندانستن موارد منع استفاده، نه تنها درد شما را کاهش نمی‌دهد، بلکه باعث می‌شود که نتایج بسیار بدی را داشته باشد. از معایب ماساژور تفنگی می‌توان موارد مختلفی را نام برد:

تشدید آسیب یا شرایط مزمن

استفاده از ماساژور تفنگی برای شرایطی نظیر تورم، شکستگی استخوان و رگ به رگ شدن توصیه نمی‌شود. همچنین در صورت استفاده در شرایطی همچون فشار خون بالا، وریدهای واریسی، آرتریت روماتوئید، آرتروز، پوکی استخوان و مشکلات لخته شدن خون، باعث بدتر شدن وضعیت فرد می‌شود. فشار بیش از حد بر روی نواحی بدن، آسیب‌های جبران‌ناپذیری بر روی ماهیچه‌های بدن وارد می‌کند.

به طور مثال استفاده از این دستگاه برای افرادی که دچار مشکلات استخوان و مفاصل هستند، مناسب نیست. زیرا ممکن است فرد دچار کبودی در محل درد شود. بنابراین اگر با شرایط خاصی روبرو هستید، قبل از استفاده از ماساژور تفنگی با مراجعه به یک پزشک از وضعیت و سلامت جسمانی خود اطلاع پیدا کنید.

وجود خطر در صورت استفاده نادرست

ماساژور تفنگی اگر به‌درستی استفاده نشود، خطرات و آسیب‌هایی را وارد خواهد کرد. وجود هرگونه خطر، تنها به استفاده اشتباه و نادرست این دستگاه برمی‌گردد. باید ببینید که بدن شما چه واکنشی هنگام استفاده از ماساژور تفنگی نشان می‌دهد. اگر با طرز کار این دستگاه آشنایی ندارید یا نمی‌دانید که برای شما ضرر دارد یا خیر، می‌توانید به دفترچه راهنمای محصول مراجعه کنید؛ همچنین از یک پزشک یا فیزیوتراپیست در این خصوص مشورت بگیرید.

برای مثال استفاده از این دستگاه برای ماساژ عضلات پاره ‌شده یا کشیده‌ شده به هیچ عنوان مناسب نیست؛ استفاده از ماساژور تفنگی در این نواحی موجب تشدید آسیب خواهد شد. همچنین اگر هنگام استفاده از ماساژور تفنگی با درد شدیدی روبرو شدید باید بلافاصله دستگاه را خاموش کنید.

استفاده درست از ماساژور تفنگی با دانستن معایب و مزایای آن

ماساژور تفنگی یک دستگاه مخصوص و با کاربردهای بسیار است اگر قصد آشنایی با این کاربردها را دارید میتوانید با مطالعه مقاله ماساژور تفنگی چیست و کاربردهای آن اطلاعات خود را بیشتر کنید. که می‌توانید آن را از مراکز فروش معتبر تجهیزات پزشکی خریداری کنید. دانستن معایب و مزایای ماساژور تفنگی بسیار مم است. در صورت اطلاع از این موضوع می‌توانید، از این دستگاه به بهترین شکل استفاده کنید. ماساژور تفنگی در کاهش دردهای بدن و حتی درمان بیماری‌های گوناگون کاربرد بسیاری دارد. معایب استفاده از ماساژور، به موارد منع استفاده در افراد با بیماری‌ها و شرایط خاص و استفاده نادرست مربوط می‌شود. شما عزیزان می‌توانید خرید انواع ماساژور تفنگی را در فروشگاه اینترنتی کی ام کالا انجام دهید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار + دو =