ویدئو پروژکتور سه‌ بعدی چیست؟

ساختار داخلی ویدئو پروژکتور سه‌ بعدی همانند یک دوربین است که در جهت عکس آن عمل می‌کند، به عبارت دیگر نور را از لنز خودش به سمت بیرون ارسال می‌کند. درگذشته انواع ویدئو پروژکتور با تصویرهای دوبعدی تولید و به بازار عرضه می‌شدند. اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی در این زمینه، ویدئو پروژکتورهای سه‌بعدی جایگزین آن ها شده‌اند. برای مشاهده تصویر خروجی این نوع ویدئو پروژکتور سه‌ بعدی، باید از عینک‌های مخصوص استفاده کنید.

چیزی که تصویر این نوع ویدئو پروژکتور را با سایر دستگاه‌های پخش‌کننده تصویر سه‌بعدی متمایز کرده است، نوع عینک مورداستفاده در آن می‌باشد. برای مثال در سالن‌های سینمای سه‌بعدی از عینک‌های پلاریزه پسیو استفاده می‌کنند که در برابر عینک این پروژکتور که عینک اکتیو است، قیمت بسیار پایین تری دارند و در نتیجه تصاویری باکیفیت پایین‌تر به نمایش می‌گذارند.

پیشنهاد خرید

بند سگ با قابلیت جمع شدن

1,280,000 تومان1,280,000 تومانخرید کنید

مقایسه ویدئو پروژکتور با تلویزیون

نمایش تصویر سه‌بعدی توسط مانیتور و تلویزیون‌های LCD و LED با ویدئو پروژکتور سه‌ بعدی به‌صورت مشابه انجام می‌شود که همه این دستگاه‌ها در هر لحظه، دو تصویر روی نمایشگر ایجاد می‌کنند. به ‌طور کلی اگر دیده باشید درک خوبی از مشاهده دو تصویر در یک قاب برای بیننده به دست نمی‌آید؛ اما اگر از عینک‌های مخصوص استفاده کنید، یک تصویر واضح باکیفیت مناسب را مشاهده خواهید کرد. تصویر ویدئو پروژکتور سه‌ بعدی در مقایسه با تصویر حاصل از سایر پخش‌کننده‌های تصویر سه‌بعدی متفاوت می باشد. با کی ام کالا همراه باشید تا به جزئیات آن اشاره کنیم.

بزرگ‌ترین برتری یک ویدئو پروژکتور خانگی نسبت به تلویزیون سه‌بعدی، در ابعاد تصویر آن می‌باشد. یک پروژکتور توانایی ایجاد تصویری با ابعاد 150 اینچ را دارد که این اندازه تقریبا 3 برابر اندازه بزرگ‌ترین تلویزیون سه‌بعدی می‌باشد؛ در واقع یعنی فضایی به طول 2 الی 3 متر که تماشای فیلم یا انجام انواع گیم را بسیار جذاب تر می‌کند.

در تلویزیون‌های خانگی سه‌بعدی، برای وضوح بیشتر تصویر از عینک‌های مخصوص پسیو استفاده می‌شود که این عینک‌های Passive کیفیت لازم برای ایجاد یک تصویر سه‌بعدی بدون نقص را ندارند. در مقابل در پروژکتورهای سه‌بعدی برای مشاهده تصاویر سه‌بعدی از عینک اکتیو شاتر استفاده می‌شود که ساختار این عینک سه بعدی با سایر عینک‌های دستگاه‌های پخش تصویر سه‌‌بعدی کاملا متفاوت می باشد. عینک Active Shutter که نیازی به سیم ندارد، به پروژکتور متصل می‌شود و قدرت تشخیص بالایی در انتخاب تصویر درست برای هر چشم دارد. در واقع این عینک می تواند تشخیص دهد که کدام‌ یک از تصاویر برای چشم چپ و کدام یک برای چشم راست مناسب است.

در این نوع عینک‌ها جابه‌جایی سریع تصاویر در پخش هم هیچ تاثیر منفی در عملکرد آن نخواهد گذاشت؛ به همین دلیل قیمت آن نسبت به سایر عینک‌ها بیشتر است. در نهایت فرد با استفاده از عینک Active Shutter یک تصویر سه‌بعدی واضح را مشاهده خواهد کرد.

یکی از قابلیت های ویدئو پروژکتور سه‌ بعدی این است که بدون هیچ مشکلی تمامی فیلم‌های دوبعدی شما را نیز با بهترین کیفیت ممکن پخش خواهد کرد. درواقع شما با داشتن ویدئو پروژکتوری که به فناوری سه‌بعدی مجهز است نه تنها هیچ ‌چیزی را از دست نخواهید داد، بلکه یک قابلیت اضافی هیجان انگیزی را هم در اختیار خواهید داشت.پروژکتور هوشمند سه بعدی UFO R17 Pro

نحوه عملکرد ویدئو پروژکتور سه‌بعدی

برای بهره ‌برداری از آخرین پیشرفت‌های انجام‌ شده در زمینه فناوری سه ‌بعدی و داشتن یک تجربه جذاب و بی‌نظیر، باید از عینک‌های اکتیو استفاده کنید. این عینک‌ها با تعامل به خصوصی که با ویدئو پروژکتور دارند، باعث نمایش یک تصویر سه ‌بعدی فراگیر و جذاب برای تماشاگر خواهند شد.

جالب است بدانید نحوه عملکرد همه مانیتورهای LCD، تلویزیون‌های LED و ویدئو پروژکتورهای سه‌بعدی با یکدیگر مشابه است، بدین صورت که در هر لحظه دو تصویر بر روی صفحه ‌نمایش ظاهر می‌شود و سپس به کمک عینک‌های اکتیو یک تصویر سه‌ بعدی به وجود می‌آید.

پیشنهاد خرید

پروژکتور هوشمند سه بعدی Byintek UFO R17

39,530,000 تومان39,530,000 تومانخرید کنید

3 روش مختلف برای استفاده از ویدئو پروژکتور

3 روش مختلف برای استفاده از ویدئو پروژکتورها و مشاهده تصاویر سه‌بعدی وجود دارد که هریک مزیت‌های خاص خود را دارند. در ادامه شما را با این روش‌ها آشنا خواهیم کرد.

Direct 3D

در روش سه‌بعدی مستقیم، باید ویدئو پروژکتور سه‌بعدی را با استفاده از کابل HDMI 1.4 به پخش‌کننده بلوری متصل کنیم تا تصویر مورد نظرمان نمایش داده شود. برای مشاهده این تصاویر، استفاده از عینک‌های سه‌بعدی مخصوص واجب است. در این روش با استفاده از ویدئو پروژکتور، می‌توانید انواع بازی‌های سه‌بعدی از دستگاه مختلف را پخش کنید.

nVidia 3D Vision

در این روش باید حتما از سیستمی استفاده کنید که کارت گرافیکی که روی آن نصب شده است، nVidia 3D vision باشد. وسیله ضروری بعدی در این روش، کیت nVidia 3D vision شامل عینک Active و فرستنده می باشد. وظیفه فرستنده این است که سیگنال‌های دریافتی را بررسی کند و به عینک دستور دهد که قصد دارد هر تصویر را برای کدام چشم پخش کند. اگر امکانات لازم را داشته باشید، می‌توانید از این روش برای پخش انواع عکس‌های سه ‌بعدی که با دوربین‌های سه‌ بعدی گرفته‌شده ‌اند، بازی‌های سه ‌بعدی و فیلم‌های سه ‌بعدی استفاده کرده و از آنها نهایت لذت را برد.

DLP Link

DLP Link نوعی فناوری است که هنوز مدت زیادی از ظهور آن نگذشته است. آخرین روش برای مشاهده تصاویر با استفاده از ویدئو پروژکتور تلویزیون دار، DLP Link است. در این روش، عینک برای کمک به بهبود کیفیت پخش تصاویر سه‌بعدی، نیازی به فرستنده ندارد. سیگنال رمزگذاری شده موجود در پروژکتور به عینک این دستور را می‌دهد که هریک از تصاویر را برای کدام چشم پخش کند. سپس در صورت وجود امکانات لازم، از این روش فقط می‌توان برای پخش اسلاید استفاده کرد.

نقاط ضعف ویدئو پروژکتور سه‌ بعدی چیست؟

همانطور که می دانید می‌توان گفت که همه دستگاه‌ها در کنار همه فواید و پیشرفت‌هایی که دارند، ممکن است تعدادی محدودیت و عیب نیز داشته باشند که ویدئو پروژکتورهای سه‌بعدی هم از قاعده مستثنا نیستند. از معایب ویدئو پروژکتورهای سه بعدی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •  قیمت بالای عینک اکتیو
  •  عدم پخش تصاویر دو بعدی به‌صورت سه ‌بعدی
  • نیاز به رایانه با نرم‌افزار و سخت‌افزار خاص برای پخش سه‌ بعدی تصاویر

ویژگی عینک مخصوص تصاویر سه‌بعدی

همان‌گونه که می‌دانید برای مشاهده فیلم یا هر تصویری که به‌صورت سه‌بعدی از ویدئو پروژکتور پخش شود، باید حتما از عینک استفاده کنید. قیمت عینک اکتیو که برای مشاهده تصاویر ویدئو پروژکتور اپسون استفاده می‌شود، حدود 100 دلار است که از سایر عینک‌ها گران‌تر است. در هر ثانیه بیش از 200 تصویر توسط نمایشگر پخش می‌شود که عینک قادر است هر 200 عدد را تشخیص داده و دستوری مبنی بر پخش آن دریافت کند. برخی از 200 تصویر برای چشم چپ و برخی دیگر برای چشم راست طرح‌ریزی شده‌اند.

عینک سه بعدی درحالی‌که تشخیص می‌دهد، یک تصویر برای کدام چشم است، با مسدود کردن دید چشم دیگر باعث می‌شود که تصویر سه‌بعدی به نظر برسد. هنگام پخش شدن تصویر مربوط به چشم راست، دید چشم چپ محدود می‌شود و برعکس. این عمل 200 بار در ثانیه انجام می‌شود و شما تصویری سه‌بعدی مشاهده می‌کنید.

درواقع، تصویر تولیدی ویدئو پروژکتورهای سه‌بعدی ازآنچه در سینماهایی که فیلم سه‌بعدی نمایش می‌دهند می‌بینید بسیار بهتر است، چراکه در سالن‌های سینما از عینک‌های ارزان پولاریزه سه‌بعدی پسیو استفاده می‌شود که کیفیت مناسبی را ارائه نمی‌کنند.

برای تماشای فیلم از طریق ویدئو پروژکتورهای سه‌بعدی خانگی باید از عینک‌های اکتیو استفاده کنید. قیمت این عینک‌ها چیزی نزدیک به 100 دلار است، اما کیفیت بسیار بهتری را ارائه می‌دهند. عینک اکتیو در زمان نمایش هر تصویر، دید یک‌چشم را مسدود می‌کند. سرعت انجام این کار به‌اندازه‌ای است که در هر ثانیه بیشتر از 200 تصویر نمایش داده می‌شود و از این طریق، یک تصویر سه‌بعدی به وجود می‌آید.پروژکتور هوشمند سه بعدی UFO R17 Pro

کاربرد ویدئو پروژکتور 3 بعدی

امروزه ویدئو پروژکتورهای سه بعدی دارای کاربردهای زیادی هستند اما اصلی ترین کاربردی که دارند و بیشتر شما با آن آشنا هستید، به این صورت است که در سینماهای سه بعدی از این ویدئو پروژکتورها استفاده می‌کنند، اما کاربرد ویدئو پروژکتور سه‌ بعدی تنها در این خلاصه نمی‌شود، بلکه در بیشتر خانه‌ها اگر بخواهند یک فیلم سه بعدی حرفه ای را تماشا کنند از ویدئو پروژکتورهای سه بعدی استفاده می‌کنند، یکی از ویژگی‌های منحصر به فردی که این ویدئو پروژکتورهای 3 بعدی دارند این است که تصویر را برای شما طوری به نمایش می گذارند که انگار جلوی چشمتان تمام چیزی که در فیلم پخش شده باشد، اتفاق می‌افتد.

اما این را فراموش نکنید که هر زمان بخواهید از ویدئو پروژکتورهای 3 بعدی استفاده کنید، عینک های خاص و مخصوصی هستند که شما حین فیلم دیدن باید آن‌ها را به چشمان خود زده تا تصاویر برای شما به صورت واقعی به نمایش گذاشته شوند.

علاقه مندان به تصاویر با کیفیت

امروزه ویدئو پروژکتورهای 3 طرفداران زیادی پیدا کرده اند، شاید برایتان سوال باشد که به چه علت باید از این ویدئو پروژکتورهای سه بعدی استفاده کنیم. طبق تحقیقات انجام شده امروزه ویدئو پروژکتورهای 3 بعدی علاوه بر اینکه برای شما تصاویر را به صورت واقعی نشان می دهند، یک تصویر با کیفیت را هم به شما ارائه می دهند.

امروزه همه‌ی تصاویرهایی که از ویدئو پروژکتور D3 خارج می شود به این صورت می باشد که کیفیت آنها زیر Full HD kdsj و همین ویژگی باعث شده است که این ویدئو پروژکتورها به یکی از بهترین و مناسب ترین ویدئو پروژکتورهایی که شما برای فیلم دیدن و یا کارهای دیگر می‌توانید از آن استفاده کنید تبدیل شود. در ادامه با کی ام کالا همراه باشید تا مزایای ویدئو پروژکتور سه بعدی را مورد بررسی قرار دهیم.

مزایای استفاده از ویدئو پروژکتور سه بعدی

به صورت کلی امروزه استفاده از ویدئو پروژکتور سه‌ بعدی یک سری مزایای خاصی دارد که در ادامه آن ها را مورد برسی قرار خواهیم داد.

  • استفاده از ویدئو پروژکتور سه‌ بعدی باعث می شود یک هیجان حرفه ای را تجربه کنید.
  • معلمان می توانند برای آموزش و همچنین جذاب تر کردن محتواهای درسی از ویدئو پروژکتور D3 استفاده کنند.
  • درک کردن تصاویر و فیلم ها با ویدئو پروژکتور 3D حرفه ای تر و مفهمومی تر می شود.
  • به دلیل اینکه ویدئو پروژکتور سه‌ بعدی برای شما یک حالت واقعی را به ارمغان می آورد باعث می شود که یادآوری مطالب بیشتر شده و آن ها را راحت تر در ذهن بسپارید.اتصال بی سیم به دستگاه Android / دستگاه iOS و رایانه شخصی

جمع‌بندی

در حال حاضر یکی از بهترین و پر طرفدارترین وسایل صوتی_تصویری موجود در بازار، ویدئو پروژکتور سه‌ بعدی است. با استفاده از ویدئو پروژکتورها در کنار تجهیزات دیگر، می‌توانید از دیدن انواع تصاویر سه ‌بعدی در قالب عکس، فیلم، بازی و غیره لذت ببرید. روش‌های مختلفی برای استفاده از ویدئو پروژکتور سه‌ بعدی وجود دارند؛ اما در همه آن ها باید حتما از عینک اکتیو استفاده شود. در ادامه برای خرید انواع ویدئو پروژکتور به فروشگاه اینترنتی کی ام کالا مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − پنج =