اسپرسوساز

همانطور که می‌دانید اسپرسو نوعی روش دم‌آوری است. پس اسپرسوسازها به ‌روش خاص اسپرسو قهوه دم می‌کنند. اما قهوه‌ساز به‌ طور کلی‌تر شامل هر نوع دستگاهی است که برای دم‌کردن قهوه از آن استفاده می‌شود. قهوه نوشیدنی دلنشین و دوست داشتنی بسیاری از افراد است. نحوه تهیه این نوشیدنی خوش طعم با اختراع دستگاهی به نام اسپرسوساز کاملا متحول شد. از زمانی که این دستگاه برای اولین بار عرضه شد تا به امروز تغییرات زیادی داشته است اما همچنان بسیاری از افراد از نوشیدن محصول نهایی این دستگاه که اسپرسو نام دارد، لذت می‌برند. اگر شما شما نیز یکی از طرفداران این نوشیدنی محبوب هستید در ادامه مطلب با ما همراه شوید تا درباره این دستگاه بیشتر بدانیم.

اسپرسو چیست؟

اسپرسو، یک نوشیدنی مهم ایتالیایی است که اکنون در سراسر جهان توسط دوست داران قهوه مورد استقبال قرار گرفته است. با اضافه کردن مقدار کمی آب تقریبا جوش تحت فشار، از طریق دانه‌های ریز آسیاب شده، قهوه دم می‌شود. محصول نهایی به عنوان “شات” شناخته می‌شود و طعم غنی و خامه‌ای دارد که می‌توان آن را تنها مصرف کرد یا به عنوان پایه‌ای برای انواع دیگر قهوه مانند کاپوچینو، لاته، ماکیاتو، لانگ بلک یا ریسترتو استفاده شود. ساده ترین راه برای تهیه قهوه اسپرسو، استفاده از اسپرسوسازهای موجود در بازار است.

اسپرسو نسبت به قهوه میزان کافئین بیشتری دارد. همچنین اسپرسوها دارای لایه‌هایی به نام قلب، بدن و کرم هستند:

قلب: قلب لایه پایینی شات اسپرسو است که حاوی ویژگی‌های تلخ قهوه است. معمولا رنگ قلب باید قهوه‌ای تیره و غنی باشد.

بدنه: بدنه لایه میانی اسپرسو بوده و به رنگ قهوه‌ای کاراملی است.

کرم: کرم یک لایه طلایی شیرین است که روی شات اسپرسو قرار می‌گیرد. در واقع عطر و طعم اسپرسوها از آنجا می‌آید. این کرم همچنین بخشی از شات است که به ایجاد هنر قهوه کمک می‌کند که اغلب در کاپوچینوها و لاته‌ها، هنر باریستاها به رخ کشیده می‌شود.

مینی اسپرسوساز شارژی AROPY

نحوه عملکرد دستگاه اسپرسوساز

اسپرسو از گذراندن آب نزدیک به نقطه جوش از پودر قهوه فشرده شده در سبد و از یک فیلتر به دست می‌‌آید. قهوه تهیه شده در این دستگاه غلیظ و معمولا همراه با یک کِرم روی سطح آن خواهد بود. لازم به ذکر است که اسپرسوساز یک دستگاه قهوه ساز پایه است و تنها برای ساخت اسپرسو از آن استفاده نمی‌شود. بسته به میزان حرارت آب و موارد دیگر می‌‌توان برای ساخت قهوه‌‌های دیگری مثل دوپیو نیز از آن استفاده کرد.

بهترین اسپرسوسازها

هر اسپرسو بدون توجه به دستگاه با یک منبع آب آغاز می‌شود. آب از یک مخزن کوچک ریخته شده و یا مستقیما از اتصال لوله بیرون می‌آید. وجود مخزن برای مقدار کم و دستگاه‌های کوچک مناسب است اما دستگاه حرفه‌ای با مصرف بالا نیازمند یک منبع لوله کشی قابل اعتماد است.

مینی اسپرسوساز شارژی AROPY

1_ دارای آب فاقد مواد معدنی

یک اسپرسو خوب نیازمند آبی است که تمیز و فاقد میزان زیادی (یا میزان کمی) مواد معدنی باشد. بیشتر دستگاه‌ها دارای فیلترهای سرخود هستند. اما آبی که با فشار عادی خانگی تامین می‌شود، فاقد نیروی کافی برای رسیدن به قهوه به گونه‌ای است که اسپرسو تولید کند. اینجا است که بحث پمپ مطرح می‌شود. در بیشتر دستگاه‌های مدرن اسپرسو، از پمپ الکتریکی برای تولید فشار استفاده می‌شود. یک اسپرسو به 9 بار فشار (9 برابر فشار اتمسفری در سطح دریا) یا 130 PSI فشار نیاز دارد.

2_ پمپ دستگاه اسپرسو

دو نوع معمول پمپ دستگاه اسپرسو وجود دارد. دستگاه‌های تجاری اسپرسو معمولا از یک پمپ چرخشی پیچیده برای تامین فشار مداوم استفاده می‌کنند. این نوع از پمپ از یک دیسک مکانیکی که با انرژی برق کار می‌کند، استفاده می‌کنند. دستگاه‌های خانگی معمولا دارای پمپ لرزان هستند که برای هل دادن و کشیدن یک پیستون از یک سیم پیچ الکترومغناطیسی استفاده می‌کنند. پمپ های لرزان تنها در زمان گرفتن شات، فشار به وجود می‌آورند.

3_ فشار آب داغ

اسپرسوساز، عصاره‌ گیری قهوه را به وسیله فشار آب داغ انجام می‌‌دهد و عصاره حاصل از آن اسپرسو نام دارد. در ابزار و روش‌ هایی که به وسیله فشار آب، عصاره‌ گیری قهوه انجام می‌‌شود، در حقیقت به آب نوعی فشار داده می‌‌شود تا پس از گذر از فیلترهای ریز، تفاله‌‌های قهوه از عصاره حاصل جدا شوند. متغیر بودن ظرافت آسیاب، میزان فشاری که برای سفت کردن آسیاب ها استفاده می‌شود یا خود فشار می تواند برای تغییر طعم اسپرسو استفاده شود. برخی از باریستاها برای حفظ دمای بالاتر اسپرسو، شات‌های اسپرسو را مستقیماً در یک فنجان یا شیشه شلیک از قبل گرم شده، می‌کشند.

جمع بندی

دستگاه‌های اسپرسو ممکن است دارای بخار، پیستون، پمپ محرک یا پمپ هوا باشند. اسپرسوسازها همچنین ممکن است دستی یا خودکار باشند. چندین طرح ماشین برای تولید اسپرسو ایجاد شده است. با مراجعه به فروشگاه اینترنتی کی ام کالا می‌توانید انواع اسپرسوساز‌های قابل حمل را خریداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 5 =