چراغ مطالعه

یکی از لوازم بسیار ضرری در هنگام مطالعه یا کار اللخصوص فعالیت‌های هنری، چراغ مطالعه است. دلیل ضروریت این محصول این است که اکثر کارها به نورپردازی مناسب و مستقیم نیاز دارند. برای مثال نور مهتابی بالای سرتان یا نوری که از پنجره به اتاق می‌تابد، برای کارهایی که نیازمند تمرکز هستند مناسب نیستند.

با خرید یک چراغ مطالعه مناسب می‌توانید روشنایی لازم را برای محل کار و میزکارتان تأمین کنید. اما خرید چراغ مطالعه به این آسانی‌ها نیست و حتما باید آن را مطابق نیازها و اهدافتان خریداری کنید. بنابراین اگر بدون هیچ شناختی از دنیای چراغ مطالعه اقدام به خرید کنید، درواقع فقط پول‌تان را دور ریخته‌اید. در این مقاله با کی ام کالا همراه باشید تا تمام نکات ضروری برای خرید یک چراغ مطالعه مناسب را برایتان ارائه دهیم.

اهمیت نور چراغ مطالعه

قبل از هر چیز این نکته را بررسی می‌کنیم که چرا نور مناسب در هنگام انجام کارهایی که نیاز به تمرکز چشم زیادی دارند، تا این اندازه اهمیت دارد.

جلوگیری از آسیب‌های چشمی: نورپردازی نامناسب در هنگام مطالعه یا کار ممکن است سبب ناراحتی و سوزش چشم شود که به سردرد ختم خواهد شد. با خرید چراغ مطالعه مناسب می‌توانید از آسیب‌های چشمی جلوگیری کنید.

تأمین روشنایی: خواندن، نوشتن و انجام برخی کارها به نور متمرکز نیاز دارند، زیرا سبب می‌شوند هنگام کار دید بهتری داشته باشید. مخصوصا کارهای هنری مانند تذهیب که در آن هنرمند باید طرح‌های بسیار ظریف و گل‌ها را در اطراف کار خوشنویسی انجام داده و به خوبی ریزترین نقش‌ها را ببیند.

بهره‌وری بیشتر: همچنین نورپردازی مناسب می‌تواند بر روحیه‌تان اثر مثبت گذاشته و به بهره‌وری بیشتر شما کمک کند.

ویژگی های یک چراغ مطالعه خوب

همه افرادی که مطالعه می‌کنند یا اهل انجام کارهای ترسیمی و طراحی هستند، به خوبی می‌دانند که نور، لازمه کارشان است. اما در بسیاری از موارد همین نور مسئله‌ای چالش برانگیز می‌شود. معمولا نور یا خیلی زیاد است و یا خیلی کم. به همین خاطر باید از چراغ مطالعه خوب و باکیفیت استفاده کنید تا با این مشکلات مواجه نشوید. شاید برایتان سوال باشد که چراغ مطالعه خوب باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟ در ادامه با ما همراه باشید.

چراغ مطالعه هوشمند و معلق Megi

 

ارتفاع پایه مناسبی داشته باشد.

یکی از ویژگی‌های اصلی یک چراغ مطالعه خوب این است که ارتفاع پایه مناسبی داشته باشد. پیش از خرید چراغ مطالعه، باید ارتفاع میز خود را اندازه گیری کرده و بر اساس آن چراغ مطالعه مناسب خود را خریداری کنید. چراغ‌هایی که پایه کوتاهی دارند، برای میزهای کم وسعت مناسب‌‌اند. به عبارت دیگر هرچه ارتفاع پایه چراغ بلندتر باشد، محیط بیشتری را روشن خواهد کرد.

حباب کاربری مناسبی داشته باشد.

در چراغ‌های مطالعه بعضی از حباب‌ها مات، شفاف و یا نیمه شفاف هستند. شما نیز باید متناسب با عادت مطالعه خود حباب مناسبی را انتخاب کنید. حباب‌های مات چراغ مطالعه می‌توانند نور را به سمت بالا یا پایین هدایت کرده و در نتیجه شرایط نوری مناسبی را فراهم کنند.

ارتفاع و سایز کلاهک مناسبی داشته باشد.

از دیگر ویژگی‌های چراغ مطالعه خوب این است که ارتفاع و سایز کلاهک مناسبی داشته باشد. در این صورت است که لامپ چراغ از زیر آن مشخص نخواهد شد. اگر لامپ از زیر کلاهک چراغ مطالعه دیده شود، نور آن به خوبی به اطراف تابیده نخواهد شد. بنابراین سایه خود لامپ نیز دیده خواهد شد و این موضوع برای مطالعه کردن بسیار مضر می‌باشد. چراکه یکی از اصول نورپردازی مناسب این است که کمترین سایه ممکن را برای مطالعه ایجاد کند. سایه ها عامل مزاحمت و خسته کننده چشم هستند.

نور خوب و باکیفیتی داشته باشد.

یکی از گزینه‌های مهم برای انتخاب چراغ مطالعه خوب، این است دارای نور باکیفیتی باشد. امروزه برای اینکه این هدف محقق شود، از چراغ مطالعه ال ای دی استفاده می‌شود. این چراغ‌ها نور بسیار مناسبی دارند و علاوه بر این طول عمر بسیار بالایی نیز دارند.

نوع لامپ چراغ مطالعه یکی از ویژگی‌های بسیار مهم آن است. لامپ مناسب بدون آسیب‌رساندن به چشم‌هایتان، روشنایی موردنیاز را تأمین می‌کند. در برخی از چراغ‌ها، نمی‌توان لامپ را عوض کرد. این چراغ‌ها معمولا شارژی بوده و از لامپ‌هایی با طول عمر طولانی استفاده می‌کنند و پس از تمام‌شدن عمر لامپ، باید کل چراغ را دور انداخت. چراغ‌های فانتزی ارزان معمولا از این نوع هستند. اما در برخی دیگر می‌توان لامپ‌های با سرپیچ مشابه را باهم تعویض نمود. برای مثال، اگر چراغ مطالعه شما لامپی با قابلیت تعویض شدن دارد و از نوع لامپ رشته‌ای می‌باشد، می‌توانید آن را با لامپ‌های کم‌مصرف تعویض کنید، اما نمی‌توانید به جای آن هالوژن بگذارید.

نوع لامپ

در ادامه 5 نوع چراغ مطالعه‌ای را که بر اساس نوع لامپ وجود دارد، معرفی خواهیم کرد:

چراغ مطالعه هوشمند و معلق Megi

لامپ ال ‌ای ‌دی

چراغ مطالعه با لامپ ال‌ ای ‌دی از جدیدترین نوع چراغ مطالعه می‌باشد. این چراغ‌ها در طرح‌های منحصر به ‌فرد عرضه شده و بسیار شیک و زیبا هستند.

نور ال ‌ای‌ دی جهت‌دار است؛ یعنی به جای تابش نور در همه جهات، یک شعاع نوری متمرکز ایجاد می‌کند و بنابراین این نور کاملا در جهتی که قرار می‌گیرد حرکت کرده و خیره‌کننده نیست. علاوه ‌بر آن، به چشم‌هایتان نمی‌تابد و خسته کننده نیست.

لامپ‌های ال ‌ای ‌دی به‌ طور قابل ‌ملاحظه‌ای کمتر از بقیه لامپ‌ها گرما تولید می‌کنند. این لامپ‌ها معمولا برای روشنایی فضای کار بهترین گزینه هستند. یک لامپ حداقل ۵ تا ۱۰ واتی برای بیشتر فضاهای کاری ایده‌آل می‌باشد. طول عمر لامپ ال ‌ای ‌دی می‌تواند به بیشتر از ۲۵ هزار ساعت برسد. چراغ مطالعه با لامپ ال ‌ای‌ دی معمولا هزینه بیشتری دارد اما مصرف برق کمتری نیز نسبت به سایرین دارد.

لامپ فلورسنت

این نوع چراغ مطالعه نسبت به سایر چراغ‌ها تنوع مدل بیشتری داشته و می‌توانید هر مدلی از آن را که با دکوراسیون اتاقتان متناسب باشد پیدا کنید. چراغ مطالعه با لامپ‌های فلورسنت فضای کارتان را با نوری که بسیار طبیعی به نظر می‌رسد، پوشش خواهد داد.

همچنین لامپ‌های فلورسنت بسیار مقرون‌ به ‌صرفه هستند، دوام آن‌ها ۱۱ برابر بیشتر از لامپ‌های رشته‌ای است. از دیگر ویژگی‌های لامپ‌های فلورسنت می‌توان به این اشاره کرد که تنها ۳۰ درصد گرما ساطع می‌کنند. عیب آن‌ها این است که بخار جیوه در آن‌ها به کار رفته است و در صورت شکستگی برای سلامتی خطرناک هستند. بنابراین باید با احتیاط آن‌ها را دور انداخت.

لامپ رشته‌ای

در این چراغ‌ها یک لامپ معمولی به کار رفته است که از گرمای ناشی از رشته‌های داخل لامپ نور تولید می‌کند. نور این لامپ‌ها گرم و کمی به رنگ زرد است و برای ساعات عصر تا شب بسیار مناسب است. این لامپ‌ها برای روشنایی فراگیر مناسب‌تر اند و برای کارهایی که نیاز به تمرکز نور دارند گزینه خوبی نیستند. این چراغ مطالعه ارزان‌تر از سایر چراغ‌هاست، اما لامپ آن عمر نسبتا زیادی ندارد. طول عمر لامپ‌های رشته‌ای فقط ۱۰۰۰ ساعت می‌باشد.

لامپ هالوژن

اگر معمولا پشت میز می‌نشینید و مطالعه می‌کنید، لامپ هالوژن برایتان بهترین گزینه است. این لامپ‌ها دارای نور طبیعی درخشانی هستند که تمرکز روی متن را آسان‌تر می‌کنند. نور لامپ هالوژن به چشم‌ها آسیب زیادی نمی زند.

دوام لامپ‌های هالوژن ۲ تا ۳ برابر بیشتر از لامپ‌های معمولی است. از سوی دیگر آن‌ها ۱۰ الی ۲۰ درصد کمتر از لامپ‌های استاندارد انرژی مصرف می‌کنند. تنها عیب‌شان هم این است که زیاد داغ می‌شوند.

لامپ فول اسپکتروم

اگر طراح داخلی یا طراح گرافیک هستید یا در کارتان دیدن رنگ‌های حتی جزئی ضروری است، یک چراغ مطالعه با لامپ فول اسپکتروم بهترین انتخاب برای شما است. با این چراغ‌ها رنگ‌ها فوق‌العاده به‌نظر می‌رسند، چراکه طیف نور الکترومغناطیسی از مادون قرمز تا فرابنفش را پوشش می‌دهد. نور فول اسپکتروم با افزایش درخشندگی و وضوح تصویری به شما کمک می‌کند تا راحت‌تر روی رنگ‌ها متمرکز شوید.

چراغ مطالعه هوشمند و معلق Megi

جمع بندی

به طورکلی می‌توانیم بگوییم که لامپ روشن‌تر، با رنگ سفید تا محدوده رنگ طبیعی روز، برای مطالعه، درس خواندن و کار کردن بهتر می‌باشد که این محدوده 4000K تا 6500K است. این محدوده دمای رنگ باعث می‌شود که احساس هوشیاری بیشتری داشته باشید و آماده دریافت اطلاعات شوید. لامپ‌های LED عرضه شده در بازار دارای توان، لومن، و دمای رنگ‌های متنوعی هستند. در ادامه برای خرید بهترین نوع چراغ مطالعه به فروشگاه اینترنتی کی ام کالا مراجعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج + پنج =