پاوربانک چیست؟

پاوربانک یک شارژر الکتریکی است که به‌راحتی قابل‌حمل می‌باشد. این گجت برای شارژ انواع وسایل الکترونیکی مثل گوشی همراه، تبلت، دوربین‌های پیشرفته، برخی بلندگوهای قابل‌حمل و اسپیکر و حتی لپ‌تاپ نیز کاربرد دارد. پاور بانک‌ها دارای ظرفیت‌ها و اندازه‌های متنوعی هستند. کوچک‌ترین نمونه‌ آن جیبی است که بسیار کاربردی محسوب می‌شود. امروزه استفاده از پاوربانک به امری معمول تبدیل شده و به عنوان امری ضروری برای استفاده کنندگان موبایل و تبلت و پخش کننده‌های پرتال شناخته شده است.

اجزای پاوربانک چیست؟

به‌ طور معمول هرپاور بانک باید یک مینی سوکت یو اس بی (Mini USB) ورودی برای شارژ خود داشته باشد تا انرژی الکتریکی جهت ذخیره باتری در خود را دریافت کند. این انرژی از یک پورت یواس بی (USB) که به برق یا کامپیوتر وصل است تامین می‌شود. این ارتباطات از طریق یک کابل که برای همه پاوربانک‌ها کار گذاشته شده است انجام می‌پذیرد. درواقع هر پاور بانک دارای یک مینی پورت یو اس بی و یک پورت یو اس بی است، البته ممکن است در بعضی مدل‌های دیگر، پورت‌های اضافی دیگری نیز داشته باشند اما وجود این دو پورت در هر پاور بانکی ضروری است.

پاوربانک کوچک کپسولی ROCK

ظرفیت‌های پاوربانک

درواقع به میزان توانایی‌های پاور بانک در ذخیره انرژی الکتریکی در مقیاس میلی آمپر را ظرفیت پاور بانک می‌گویند. بسته به ظرفیت پاور بانک‌ها می‌توان دستگاه‌های متفاوتی را با آن‌ها شارژ کرد، برای مثال یک پاوربانک ۱۵۰۰ میلی آمپری جهت شارژ یک موبایل هوشمند با صفحه‌ای متوسط مناسب است اما اگر برای شارژ دستگاه‌هایی با مصرف الکتریکی بالاتر مانند تبلت‌ها و گوشی‌های هوشمند بزرگ مورد استفاده قرار گیرند، نیاز به شارژ مجدد دارند.

جهت شارژ دستگاه‌هایی که نیاز به میلی آمپر بیشتری جهت شارژ کامل دارند باید از ظرفیت‌های بالاتر پاور بانک مثل ۸۰۰۰ ،۱۰۰۰۰ یا ۱۲۰۰۰ میلی آمپر ساعت یا حتی بیشتر استفاده کرد.

مقایسه باتری‌های پاوربانک

معمولا پاور بانک‌هایی که از باتری‌های لیتیوم یونی استفاده می‌کنند نسبت به دیگر انواع پاور بانک‌ها قیمت کمتری داشته و چگالی انرژی بیشتری دارند. با وجود چنین مزیت‌هایی، این باتری‌ها نسبت به دیگر انواع مدل‌ها، طول عمر زیادی ندارند و پس از گذشت زمان کوتاهی، دچار مشکلاتی خواهند شد.

این در حالی است که باتری‌هایی با نام لیتیوم پلیمری با گذشت زمان دچار فرسودگی‌های شدید نمی‌شوند و طول عمر بالاتری دارند. اما همین ویژگی سبب افزایش قیمت به مراتب بیشتری شده است که ممکن است برای انواع بودجه‌های خرید مناسب نباشند! درواقع اگر قصد خرید پاور بانک دارید باید میان کیفیت و قیمت اولویت‌بندی داشته باشید.

پاوربانک فست شارژ گرین 50,000

تنوع پاوربانک‌ها

با توجه به کاربردهای فراوان پاور بانک، تنوع زیاد در تولیدات آن، توجیه مناسبی دارد. درواقع برای هر یک از کاربردهای مختلف آن، پاوربانک‌های اختصاصی طراحی و تولید شده‌اند. برخی از پرکاربردترین انواع پاور بانک عبارتند از:

پاور بانک گوشی همراه و تبلت: برای جبران در دسترس نبودن پریزهای دیواری، استفاده از پاوربانک‌ها برای شارژ نگه داشتن دستگاه‌های تلفن همراه تنها گزینه و بهترین گزینه است. همان‌طور که گفتیم، پاوربانک‌ها باتری‌های خاصی با مدار استثنایی طراحی شده برای کنترل جریان برق هستند. این دستگاه با ذخیره انرژی الکتریکی به شما این امکان را می‌دهد تا گوشی هوشمند خود را بدون نیاز به اتصال به جریان برق شارژ کنید.

پاور بانک لپ‌تاپ: همانطور که می‌دانید اصلی‌ترین مزیت لپ‌تاپ این است که به ما اجازه می‌دهد هرچا که هستیم امکان استفاده از آن را داشته باشیم. اما مشکل اینجاست که باتری بسیاری از این دستگاه‌ها تنها برای چند ساعت توان شارژدهی دارند و معمولا پس از چند سال این میزان حتی به یک ساعت هم نمی‌رسد.

از طرفی دیگر تصور کنید در حالی که سرگرم امتحان مجازی یا کار روی یک پروژه مهم هستید، باتری لپ‌تاپ تمام شده و برق هم قطع شود. برای اینکه گرفتار چنین کابوسی نشوید بهترین راه استفاده از پاور بانک مناسب لپ تاپ است. پاور بانک با قابلیت شارژ لپ تاپ باید حداقل دارای ظرفیت ۲۰ هزار میلی آمپر ساعت باشد چراکه باتری لپ تاپ به مراتب بزرگتر بوده و در صورت استفاده از مدل‌هایی با ظرفیت زیر ۲۰ هزار میلی آمپر، پاور بانک فقط برای چند ساعت کارتان را راه می‌اندازد.

پاور بانک‌های خورشیدی: همان‌طور که از نام این پاوربانک‌ها مشخص است، آن‌ها نیروی خود را از انرژی خورشیدی با استفاده از پنل‌های خورشیدی کوچک تأمین می‌کنند و برای کسانی که معمولاً چند روز در دل طبیعت اقامت می‌کنند و به برق دسترسی ندارند، گزینه بسیار مناسبی محسوب می‌شوند. پاوربانک‌های خورشیدی برای شارژ وسایل مختلف باید کاملاً در معرض تابش مستقیم نور خورشید باشند و اگر هوا آفتابی نباشد یا نور خورشید انرژی لازم را نداشته باشد، استفاده از این پاور بانک‌ها غیر ممکن می‌شود؛ البته در اغلب مدل‌ها، شارژ این پاوربانک‌ها با برق نیز امکان‌پذیر است.

پاوربانک کوچک کپسولی ROCK

جمع بندی

هر یک از پاوربانک‌ها دارای اندازه‌های متفاوتی قیمت‌های متنوعی هستند. معمولاً پاوربانک‌هایی که گوشی‌های هوشمند را شارژ می‌کنند؛ برای تبلت‌ها نیز استفاده می‌شوند. استفاده از پاوربانک برای شارژ لپ‌تاپ هم بسیار رایج است که با نمونه‌های گوشی و تبلت متفاوت است! امروزه تقریباً هر نوع وسیله الکترونیکی که شارژ می‌شود را با پاور بانک پوشش می‌دهند.

برای خرید انواع مدل پاوربانک به فروشگاه اینترنتی کی ام کالا مراجعه فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × سه =