مخلوط‌کن شارژی یک وسیله قابل‌حمل، کوچک و سبک است که به کاربران امکان می‌دهد بدون نیاز به پریز برق، مواد موردنیاز خود را با هم ترکیب کنند. این دستگاه مجهز به یک باتری داخلی است که می‌توان آن را با استفاده از پریز برق استاندارد یا پورت USB شارژ کرد. این دستگاه باتوجه‌به نحوه طراحی، برای افزایش طول عمر نیاز به مراقبت نسبتاً بالایی دارد. یکی از روش‌های نگهداری بهینه مخلوط‌کن شارژی، شستن صحیح آن است. شستن مخلوط کن شارژی شامل چند مرحله کلیدی می‌شود که در این مقاله به بررسی آن خواهیم پرداخت.

 مراحل شستن

نحوه شستن صحیح مخلوط‌کن یا شیکر شارژی، علاوه بر اینکه تأثیر زیادی در نگهداری بهینه از این دستگاه دارد، باعث سالم‌تر بودن مواد غذایی نیز خواهد شد. پس از هر بار استفاده، ذرات غذا می‌توانند بین تیغه‌ها و ظرف مخلوط‌کن گیر کنند. این باقیمانده‌ها اگر به طور کامل تمیز نشوند، ممکن است به محلی برای رشد باکتری‌ها و انواع میکروارگانیسم‌های مضر تبدیل شوند که سلامت شما را به خطر می‌اندازد. برای شستن صحیح این دستگاه کاربردی، کافی است مراحل زیر را دنبال کنید.

 جداسازی قطعات مخلوط‌کن

مرحله اول شستشوی مخلوط‌کن شارژی، جداسازی قطعات آن است. این کار شامل برداشتن مجموعه تیغه از شیشه و جداکردن هر گونه ضمیمه اضافی مانند درب دستگاه است. با جداسازی کامل قطعات قابل شستشوی میکسر، می‌توان به‌راحتی به‌تمامی قسمت‌های آن برای تمیزکردن کامل دسترسی داشت.

 شستشوی دستی

پس از بازکردن قطعات مخلوط‌کن، به دو طریق می‌توان اقدام به شستشوی آنها کرد که شامل شستشوی دستی و شستشو با استفاده از ماشین ظرف‌شویی می‌شود. برای شستشوی دستی، استفاده از آب گرم، مایع ظرف‌شویی ملایم، اسفنج و برس نیاز خواهد بود. با استفاده از این وسایل می‌توان تمامی بخش‌های داخلی و بیرونی مخلوط‌کن یا اسموتی ساز را به‌راحتی شستشو داد. بااین‌حال هنگام شستن مخلوط کن شارژی با دست، توجه به نواحی صعب‌العبور مانند شکاف‌های اطراف تیغه‌ها یا دکمه‌های روی پانل کنترل، بسیار مهم است.

 شست شوی با ماشین ظرف‌شویی

علاوه بر امکان شستشوی دستی، برخی از مخلوط‌کن‌های شارژی قابل شستشو در ماشین ظرف‌شویی نیز هستند. این بدان معنی است که تمام قطعات جداشدنی را می‌توان به طور ایمن در ماشین ظرف‌شویی قرار داد تا فرایند تمیزکردن و شستشو، راحت‌تر انجام شود. بااین‌حال، ضروری است قبل از استفاده از این روش، دستورالعمل‌های درج شده در دفترچه راهنمای دستگاه را بررسی کنید، زیرا همه مخلوط‌کن‌های شارژی برای استفاده در ماشین ظرف‌شویی مناسب نیستند.

راهنمای شستن مخلوط‌کن شارژی

 خشک‌کردن قطعات

استفاده از روش صحیح خشک‌کردن قطعات مخلوط‌کن شارژی پس از شستشو، تأثیر زیادی در حفظ طول عمر و عملکرد دستگاه دارد. پس از تمیزکردن و شستن مخلوط کن شارژی، لازم است مطمئن شوید که تمام قطعات قبل از مونتاژ مجدد، کاملاً خشک شده‌اند.

اگر نیاز به استفاده مجدد از مخلوط‌کن را ندارید، می‌توانید قطعاتی که شستشو داده‌اید را روی پارچه‌ای تمیز قرار دهید تا باگذشت زمان، به‌صورت کامل خشک شوند. بااین‌حال به دلیل برخی منافذ موجود در برخی قطعات، ممکن است تمامی آنها به‌صورت کامل خشک نشوند؛ به همین دلیل استفاده از یک دستمال میکروفایبر تمیز می‌تواند به شما برای خشک‌کردن قطعات پر منفذ، کمک کند.

پس از تمیزکردن کامل هر قطعه با استفاده از دستمال، می‌توانید آنها را روی یک قفسه یا پارچه حوله‌ای تمیز قرار دهید تا با گردش آزادانه هوا، به‌صورت کامل خشک شوند. توجه داشته باشید که خشک‌کردن مخلوط‌کن شارژی را به‌هیچ‌عنوان با دستگاه‌هایی مانند سشوار و سایر لوازم گرمازا انجام ندهید؛ زیرا ممکن است به قطعات پلاستیکی آسیب برساند و منجر به خرابی دستگاه شود.

 

 نکات شست‌وشو

برای افزایش طول عمر میکسر شارژی، علاوه بر رعایت مراحل صحیح شستشو، باید به نکات مهمی نیز در این زمینه توجه داشته باشید. قطعات این دستگاه ممکن است در صورت شستشوی بیش از حد و یا استفاده از شوینده‌های نامناسب، دچار خرابی شوند که باعث بلااستفاده‌شدن آن خواهند شد. در ادامه برخی از مهم‌ترین نکات شستشوی قطعات مخلوط‌کن شارژی را معرفی کرده‌ایم.

 استفاده از آب گرم

یکی از نکات مهم در شستن مخلوط کن شارژی، استفاده از آب گرم به‌جای آب سرد است. هرچند آب سرد ممکن است سلامت پوست دست شما را هنگام شستشو تضمین کند، بااین‌حال قدرت کافی برای ازبین‌بردن مواد غذایی باقیمانده داخل دستگاه را نخواهد داشت. آب گرم به طور مؤثری باقیمانده‌های سرسخت و ذرات غذا را که ممکن است روی اجزای مخلوط‌کن گیرکرده باشد، از بین می‌برد. این امر به‌ویژه برای تیغه‌ها و ظروفی که مستقیماً با مواد غذایی در تماس هستند، بسیار مهم است. آب داغ به تجزیه روغن‌ها و چربی‌هایی که می‌توانند در طول زمان انباشته شوند کمک می‌کند و تمیزی کامل دستگاه را تضمین می‌کند.

علاوه بر این، آب گرم با ازبین‌بردن باکتری‌ها و سایر میکروارگانیسم‌های مضر، به ضدعفونی‌کردن قطعات جویسر کمک می‌کند. دمای بالا به‌عنوان یک ضدعفونی‌کننده طبیعی عمل می‌کند و خطرات بالقوه سلامتی مرتبط با مصرف مواد غذایی یا نوشیدنی‌های آلوده را از بین می‌برد. همچنین آب گرم باعث افزایش طول عمر مخلوط‌کن شارژی می‌شود. شستشوی منظم با آب گرم از گرفتگی تیغه‌ها به دلیل تجمع باقی‌مانده مواد غذایی جلوگیری می‌کند. همچنین از خوردگی قطعات فلزی ناشی از مواد اسیدی یا خورنده‌های موجود در برخی غذاها جلوگیری خواهد کرد.

 استفاده از مایع ظرف‌شویی ملایم

یکی دیگر از این نکات، استفاده از شوینده مناسب است. بهترین گزینه برای شستشوی قطعات داخلی و بیرونی میکسر شارژی، مایع ظرف‌شویی ملایم است. این نوع مایع بر خلاف شوینده‌های قوی و خشن که ممکن است پسماندهایی از خود به جا بگذارند یا به سطوح ظریف دستگاه آسیب برسانند، به‌آرامی و بدون آسیب رساندن به دستگاه، باعث تمیزکردن کامل قطعات آن می‌شود. استفاده از مایع ظرف‌شویی ملایم نه‌تنها بهداشت مطلوب را تضمین می‌کند، بلکه طول عمر دستگاه را نیز افزایش می‌دهد.

علاوه بر این، استفاده از یک مایع ظرف‌شویی ملایم از هرگونه واکنش شیمیایی احتمالی بین مواد شوینده و مواد مورداستفاده در ساخت مخلوط‌کن، جلوگیری می‌کند. بسیاری از مخلوط‌کن‌ها از قطعات پلاستیکی یا فولادی ضدزنگ تشکیل شده‌اند که در صورت قرارگرفتن منظم در معرض مواد شیمیایی ساینده، دچار خوردگی یا تغییر رنگ می‌شوند. با انتخاب یک پاک‌کننده ملایم، این اجزا را از سایش و تغییر رنگ احتمالی می‌توانید در امان نگه دارید.

 عدم استفاده از اسکاچ یا سیم ظرف‌شویی

آخرین نکته در خصوص شستن مخلوط کن شارژی، استفاده از ابر نرم است. یکی از اشتباهات رایج مردم هنگام تمیزکردن میکسرهای شارژی خود، استفاده از اسکاچ یا سیم ظرف‌شویی برای تمیزکردن قطعات است. این عمل می‌تواند اثرات مضری بر طول عمر و عملکرد میکسر داشته باشد.

سیم ظرف‌شویی یا اسکاچ خشن می‌تواند باعث ایجاد خراش در سطح قطعات میکسر شود. این خراش‌ها نه‌تنها جذابیت و زیبایی دستگاه را از بین می‌برند، بلکه شکاف‌هایی ایجاد می‌کنند که در آن ذرات غذا می‌توانند به دام بیفتند. باگذشت زمان، این شکاف‌ها می‌تواند تبدیل به محلی برای رشد باکتری‌ها و آلودگی شنود و سلامتی شما را به خطر بیندازند.

علاوه بر این، استفاده از مواد ساینده مانند سیم ظرف‌شویی می‌تواند به اجزای ظریف داخل مخلوط‌کن شارژی آسیب برساند. سیم‌های اسکاچ ممکن است اتصالات مهم دستگاه را خم کرده یا بشکنند و عملکردهای خاصی را با اختلال مواجه کنند و یا حتی باعث خرابی کامل شوند. همچنین استیل استفاده در سیم ظرف‌شویی ممکن است در بخشی از قطعات مخلوط‌کن گیر کند و باعث تغییر طعم غذای شما شود. هیچ‌کس علاقه‌ای به طعم فلز در کیک تازه پخته شده یا اسموتی خود نخواهد داشت!

 نکات ایمنی

علاوه بر توجه به نکاتی که باعث حفظ کارکرد و طول عمر دستگاه هنگام شستشو می‌شوند، توجه به نکاتی که باعث حفظ ایمنی شما شوند نیز ضروری است. قطعات مخلوط‌کن شارژی، به‌خصوص تیغه آن، ممکن است جراحات شدیدی را برای شما به همراه داشته باشند؛ به همین دلیل توصیه می‌کنیم به مواردی که در ادامه بررسی می‌کنیم، توجه زیادی داشته باشید.

 مراقبت از دست هنگام خشک کردم تیغه

اولین نکته‌ای که هنگام خشک‌کردن تیغه میکسر باید به آن توجه کنید، عدم روشن بودن دستگاه است. مخلوط‌کن‌های شارژی بدون سیم برق کار می‌کنند و در صورت اتصال باتری، تنها زدن یک دکمه می‌تواند جراحات شدیدی را برای دست شما به همراه داشته باشد. به همین دلیل توصیه می‌کنیم قبل از خشک‌کردن تیغه، حتماً به این موردتوجه داشته باشید.

در مرحله بعد، از یک پارچه یا حوله تمیز برای خشک‌کردن تیغه استفاده کنید. توصیه می‌کنیم از خشک‌کردن این قطعه با دست برهنه خودداری کنید؛ زیرا این کار می‌تواند منجر به بریدگی یا آسیب‌های دیگر شود. توجه داشته باشید که این کار را به‌آرامی و همراه با ملایمت انجام دهید.

علاوه بر این، به شکاف‌ها یا گوشه‌های کوچکی که ممکن است ذرات غذا در آن انباشته شده باشند، دقت کنید. دسترسی به این مناطق ممکن است دشوار باشد، بنابراین در صورت لزوم از یک برس کوچک یا خلال‌دندان استفاده کنید. همچنین هرگز در فرایند خشک‌کردن عجله نکنید. زمان مناسبی را برای شستن مخلوط کن شارژی و خشک‌کردن آن در نظر بگیرید و قبل از مونتاژ مجدد قطعات، اطمینان حاصل کنید که تمام رطوبت از تیغه پاک شده است. در نهایت، مخلوط‌کن شارژی را پس از خشک‌شدن مناسب، در مکانی امن و دور از دسترس کودکان نگهداری کنید.

شستن مخلوط کن شارژی با لیمو

یکی از شوینده‌های طبیعی برای اکثر وسایل آشپزخانه به‌خصوص میکسرها، آب‌لیمو است. لیمو حاوی اسیدسیتریک است که می‌تواند به‌عنوان یک پاک‌کننده طبیعی عمل کند. این اسید توانایی تجزیه روغن و کثیفی را دارد که به طور بالقوه برای تمیزکردن قطعات مخلوط‌کن مفید است. در ادامه برخی از مزایای استفاده از لیمو برای شستن مخلوط کن شارژی را معرفی می‌کنیم.

 فواید استفاده از لیمو

لیمو به دلیل خواص اسیدی که دارد، به‌عنوان یک پاک‌کننده طبیعی قوی عمل می‌کند. آب‌لیمو می‌تواند به طور مؤثر لکه‌ها، چربی‌ها و انواع بو را از سطوح مختلف از جمله قطعات مخلوط‌کن پاک کند. آب‌لیمو هنگامی که برای تمیزکردن مخلوط‌کن شارژی استفاده می‌شود، می‌تواند هر گونه ذرات غذایی باقیمانده را که ممکن است روی تیغه‌ها یا داخل ظرف گیر کرده باشند، تجزیه کند.

علاوه بر این، لیمو دارای خواص ضدباکتریایی است که می‌تواند به ضدعفونی مخلوط‌کن کمک کند. با استفاده از لیمو به‌عنوان یک عامل تمیزکننده، می‌توانید باکتری‌های مضری را که ممکن است در طول زمان انباشته می‌شوند، از بین ببرید. با انجام این کار، مخلوط‌کن شما کاملاً بهداشتی و تمیز، برای استفاده‌های بعدی در دسترس خواهد بود. همچنین آب‌لیمو بر خلاف برخی شوینده‌های شیمیایی، آسیبی به قطعات دستگاه نمی‌زند و دوام بیشتر آن را تضمین می‌کند.

تضمین کیفیت میکسر شارژی، با شستشوی صحیح پس از استفاده

 جمع‌بندی

مخلوط‌کن شارژی به دلیل قابلیت‌های فراوانی که در ساخت انواع آبمیوه، اسموتی، سس و… دارد، انتخابی محبوب میان خریداران است. این دستگاه درصورتی‌که به‌درستی نگهداری نشود، ممکن است دچار آسیب‌های مختلفی شده که باعث کاهش عملکرد آن می‌شود. برای جلوگیری از هرگونه آسیب احتمالی، شستن مخلوط کن شارژی بر اساس روش‌هایی که در این مقاله معرفی شدند، ضروری است. فروشگاه کی‌ام کالا عرضه‌کننده انواع مخلوط‌کن‌های شارژی با تنوع بالاست که می‌توانید برای خرید، به صفحه این فروشگاه مراجعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت − هشت =