همانطور که می‌دانید، لیبل یک نوع برچسب است که بر روی محصولات و کالاهای مختلف قرار می‌گیرد و شما روی اکثر اجناس آن را مشاهده می کنید. کاربرد لیبل حرارتی، ارائه اطلاعات کالا به مشتریان یا مصرف‌کنندگان است و یکی از مهم‌ترین بخش های هر محصول شناخته می‌شود؛ چرا که شناسنامه و هویت کالا روی آنها ثبت می‌شود. اطلاعاتی که به طور کلی روی لیبل اجناس ثبت می‌شود شامل: مواد تشکیل دهنده، تاریخ تولید، بارکد، تاریخ انقضا، شیوه مصرف و مواردی از این دست می‌باشد. امروزه کاربرد لیبل حرارتی بیش از پیش افزایش یافته است؛ به همین دلیل در این مقاله از سایت کی ام کالا قصد داریم تا به توضیح انواع لیبل حرارتی و ویژگی‌های آن‌ها بپردازیم تا خرید لیبل حرارتی برای شما آسان ‌تر شود.

لیبل حرارتی چیست؟

لیبل حرارتی که نام دیگر آن لیبل ترمال (thermal labels) می باشد، یک مدل برچسب است که در روند تولید و چاپشان از پرینترهای حرارتی استفاده می شود. به علت شباهتی که به یکدیگر دارند، اکثر افراد لیبل حرارتی را با لیبل کاغذی اشتباه می گیرند.  لیبل‌های حرارتی از سطحی که به جوهر آغشته شده‌اند، تشکیل شده است و همین سطح باعث عدم نیاز لیبل به ریبون می‌شود. به علت مدل چاپ خاصی که لیبل‌های حرارتی نیاز دارند، چاپگر آنها هم باید مخصوص باشد.

اگر قصد خرید لیبل حرارتی را دارید، باید بدانید که لیبل ها از سایزهای کوچک تا بزرگی قابل تهیه هستند و شما می‌توانید با توجه به مدل مینی چاپگر خود، لیبلی با سایز مناسب را سفارش دهید. یک نکته مهم در مورد خرید لیبل حرارتی این است که مطمئن شوید لیبل‌ها با پرینتر مینی و دستگاه چاپ حرارتی شما سازگار هستند. دستگاه‌ چاپ حرارتی یا مینی پرینتر کوچک، به اندازه و نوع خاصی از لیبل‌ نیاز دارد. پس قبل از خرید، مشخص کنید که لیبل‌ها با مشخصات دستگاه شما، از نظر عرض و نوع لیبل، سازگار باشد.

لیبل حرارتی

کاربرد لیبل حرارتی

کاربرد لیبل حرارتی برای مصارف پوشاک، داروخانه و حمل و نقل بسیار زیاد است؛ نوع ضد آب این لیبل هم برای مصارف پروتئینی کاربرد دارد. به طور کلی لیبل حرارتی نباید در معرض گرما و نور خورشید قرار بگیرد، چرا که به مرور زمان خراب خواهد شد. این لیبل ها از این نظر که نیازی به ریبون ندارند؛ از دیدگاه اقتصادی گزینه خوب و به صرفه‌ای محسوب می‌شود اما از وضوح چاپ کمتری نسبت به سایر لیبل‌ها برخوردار است. همچنین باید بدانید که لیبل های حرارتی عمر خیلی زیادی ندارند و بیشتر برای مواردی استفاده می‌شوند که تنها به مدت چند روز بخواهیم از این مدل لیبل استفاده کنیم.

 انواع لیبل حرارتی

لیبل‌های حرارتی به دو دسته اصلی: حرارتی مستقیم و لیبل انتقال حرارتی تقسیم می‌شوند. شباهت هردو لیبل حرارتی در این است که برای هردو گزینه شما به یک چاپگر انتقال حرارتی خواهید داشت. به طور کلی لیبل‌ها بر اساس نوع چاپگر حرارتی و تنظیمات مختلف طراحی می‌شوند.

اما در دسته بندی کیفیت لیبل ها، آنها به سه دسته اصلی تقسیم می‌شوند: برخی لیبل ها معمولی، برخی لیبل ها ضد آب (واترپروف) و برخی دیگر ریمووبل هستند. این دسته‌بندی‌ها ویژگی‌های مهمی را نمایان می‌کنند که برای مصرف‌کننده و تولیدکننده اهمیت دارند و شما با توجه به نوع چاپگر خود و برنامه ای که برای چاپ دارید، باید برچسب حرارتی مناسب خود را انتخاب کنید.

نوع کاغذی یا همان حرارتی مستقیم

لیبل کاغذی یا همان حرارتی مستقیم یک نوع برچسب کاغذی است که بدون نیاز به جوهر، با استفاده از تکنولوژی حرارتی اطلاعات را چاپ می‌کند. این برچسب‌ها با کمک یک چاپگر حرارتی، اطلاعات را بر روی کاغذ به صورت موقت و با تغییر رنگ ایجاد می‌کنند. چاپ بر روی لیبل‌های حرارتی مستقیم کاغذی به سرعت انجام می‌شود و این لیبل‌ها معمولاً برای برچسب ‌زنی موقت و برنامه‌های مشابه مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ همانند: بلیط‌ها، کارت‌های ورودی، و برچسب‌های کوچک. این لیبل‌ها شکلی متراکم و مستطیلی دارند و معمولاً رنگ سفید یا کرمی هستد و ابعاد آنها متغیر است. مزایای اصلی این برچسب‌ها شامل سرعت چاپ بالا و هزینه مقرون به صرفه تر نسبت به سایر برچسب‌هاست.

لیبل انتقال حرارتی

لیبل حرارتی، از نظر ظاهر، به شدت شبیه به لیبل‌های کاغذی است اما دارای تفاوت هایی است. یکی از راه های تشخیص دادن لیبل کاغذی و حرارتی این است که : با گوشه ناخن خود را روی لیبل بکشید، در صورتی که روی برچسب خط افتاد، آن لیبل حرارتی است. روش دیگر تشخیص این است که با کبریت یا فندک آن را تست کنید. اگر برچسب شروع به تیره شدن کرد، آن یک برچسب حرارتی می باشد. این نوع لیبل خود به دو دسته تقسیم می‌شود: لیبل حرارتی مستقیم (Direct thermal)  و لیبل انتقال حرارتی (thermal transfer) .

لیبل حرارتی مستقیم یا DT از جنس پلاستیک و فویل تهیه می‌شود و برای چاپ بر روی آن از عناصر گرمایی استفاده می‌کند. چاپ روی این برچسب‌ها به روش حرارتی انجام می‌شود و یکی از محدودیت‌های این نوع برچسب‌ها این است که تصاویر چاپی روی آنها به گرما و نور مستقیم خورشید حساسیت دارند و ممکن است در صورت قرار گرفتن در زیر نور ، تصاویر به سمت سیاهی تغییر  شکل دهند.

لیبل انتقال حرارتی یا  TT با استفاده از ریبون و پرینتر حرارتی چاپ می‌شود. این نوع لیبل‌ها گزینه‌ ای مقاوم‌ تر در برابر گرما و نور خورشید هستند و استحکام بالاتری هم دارند.

کاغذ لیبل حرارتی

 کدام لیبل حرارتی بهتر است؟

اگر می‌خواهید بین لیبل حرارتی نوع برچسب حرارتی مستقیم (Direct thermal) و برچسب انتقال حرارتی (thermal transfer) انتخاب کنید، باید موارد مهمی مانند کیفیت چاپ، دوام، خوانایی متن‌ها روی محصول و امکان چاپ رنگی را در نظر بگیرید. به عنوان مثال: لیبل‌های حرارتی TT :  کیفیت چاپ بسیار بالا دارند و متون روی محصول به صورت دقیق و تمیز نمایش داده می‌شوند.  چاپ روی این لیبل‌ها معمولاً برای مدت طولانی‌تر باقی می‌ماند؛ از نظر قیمت و هزینه، باید بدانید که لیبل انتقال حرارتی اقتصادی ‌تر است. این نوع لیبل به دلیل مقاومت بالاتری که در مقابل شرایط محیطی دارد، بهترین انتخاب است.

اما در مقابل لیبل‌های حرارتی DT: کیفیت چاپ معقولی و قابل قبولی دارد و متون آن به راحتی قابل خواندن هستند و همچنین چاپ روی این لیبل‌ها بسیار آسان‌تر از لیبل‌های حرارتی TT است. اما بدی این نوع لیبل این است که  این نوع لیبل فقط توانایی چاپ سیاه و سفید را دارند و  از لحاظ دوام، ممکن است در مقابل حرارت و نور تغییر رنگ دهند اما گزینه مقرون به صرفه تری هستند.

 دستگاه های چاپ با لیبل حرارتی کدامند؟

در زمینه چاپ برچسب و لیبل، انواع مختلفی از دستگاه‌ها وجود دارند. این دستگاه‌ها شامل مینی چاپگرها و دیگر دستگاه چاپ حرارتی می شوند. مینی پرینتر کوچک برای مصارف شخصی و کسب و کارهای کوچکتر بسیار مناسب و قابل حمل است . برای خرید مینی پرینتر می توانید گزینه های موجود در سایت کی ام کالا را بررسی نمائید و به آسانی دستگاه چاپ و لیبل حرارتی مناسب خود را خریداری کنید.

مزیت استفاده از لیبل حرارتی

این نوع دستگاه‌ها محدودیت‌ها و کاربردهای خاص خود را دارد. به عنوان مثال آنها با استفاده از حرارت، بدون نیاز به جوهر کار می کنند و شما می توانید هر نوع اطلاعاتی را با سرعتی بالا چاپ کنید.

  • عدم نیاز به جوهر: لیبل حرارتی برای چاپ اطلاعات از تکنولوژی حرارتی استفاده می‌کند، بنابراین نیازی به جوهر یا کارتریج ندارد.
  • مقاومت به آب و رطوبت: لیبل‌های حرارتی مقاوم به آب و رطوبت هستند و اطلاعات چاپ شده بر روی آنها تا حد زیادی از تاثیر آب و رطوبت در امان می‌مانند.
  • قابلیت چاپ هر نوع اطلاعاتی: نوع لیبل‌ها قابلیت چاپ هر نوع اطلاعاتی را فراهم می‌کنند، از متن و اعداد گرفته تا بارکد و تصاویر.
  • سرعت چاپ: دستگاه‌های چاپ لیبل حرارتی عملیات چاپ را با سرعت بالا انجام می‌دهند.
  • مقرون به صرفه‌ بودن: لیبل حرارتی از نظر هزینه به صرفه‌ تر از بسیاری از روش‌های چاپ دیگراست.
  • سادگی: استفاده از دستگاه‌های چاپ لیبل حرارتی ساده است و نیازی به تنظیماتی پیچیده ندارد.

لیبل حرارتی

سوالات متداول :

لیبل حرارتی تاریخ انقضا دارد؟

لیبل حرارتی تاریخ انقضا مشخصی ندارد. اما عامل زمان وشرایط محیطی می‌تواند تاثیری روی ماندگاری و کیفیت چاپ بر روی لیبل حرارتی داشته باشند. به عنوان مثال: با گذر زمان، کیفیت چاپ روی لیبل حرارتی ممکن است تغییر کند و کمرنگ شود. عواملی همچون حرارت، نور مستقیم خورشید، رطوبت، و تماس با مواد شیمیایی می‌توانند تاثیر مستقیمی بر روی ماندگاری لیبل حرارتی داشته باشند.

برای سفارش لیبل حرارتی چه کار کنیم؟

شما می توانید از طریق فروشگاه اینترنتی کی ام کالا لیبل حرارتی مورد نظر خود را انتخاب کرده و با بررسی و خواندن اطلاعات هر کدام از این محصولات، خرید لیبل حرارتی را با بهترین قیمت انجام دهید.

لیبل پی وی سی چیست؟

لیبل پی وی سی (PVC) نوعی لیبل است که از مواد PVC ساخته شده و معمولا ویژگی‌های خاصی مانند مقاومت در برابر آب، مقاومت شیمیایی، و ماندگاری در شرایط مختلف محیطی را دارد و به عنوان لیبل‌های مقاوم به آب در برخی از صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرند.

اهمیت چاپ لیبل در برجسته سازی محصول چیست؟

چاپ لیبل بر روی محصولات اهمیت بسیار زیادی در برجسته‌سازی و بازاریابی محصول دارد. به عنوان مثال برای شناسایی محصول، برندسازی، اطلاع رسانی، تمایز از رقبا و درج بارکد و قیمت ، اهمیت بسیار زیادی دارد.

از لیبل های حرارتی در آزمایشگاه ها میشود استفاده کرد؟

بله، از لیبل‌های حرارتی در آزمایشگاه‌ها برای برچسب‌زدن نام بیمارها استفاده می‌شود. این لیبل‌ها به دلیل سادگی و سرعت چاپ و همچنین امکان چاپ متن با کیفیت و وضوح بالا، برای برچسب‌زدن نمونه آزمایش‌های بیماران بسیار مناسب هستند. البته باید به این نکته هم توجه کنید که چسب لیبل‌های حرارتی هم باید وابسته به نوع کاربردشان، کم یا زیاد باشد. به طور مثال: برای لوله‌های آزمایشگاهی چون یکبار مصرف هستند، از برچسب استفاده می‌شود و برای لوله های آزمایشگاهی شیشه ای که چندبار مصرف هستند، از لیبل حرارتی کم چسب استفاده می‌کنیم چرا که گاهی اوقات نیاز به جابجایی برچسب وجود دارد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 + سه =