حتماً تابه‌حال شده که نام ویدئو پروژکتور به گوشتان بخورد. ویدئو پروژکتور یا همان پروژه خانگی یا پروژه هوشمند یک دستگاه الکترونیکی فوق‌العاده کاربردی است که می‌تواند کاربردهای بسیار زیادی را به شما ارائه دهد. این دستگاه فوق‌العاده توانایی این را دارد که به بهترین شکل تصویری بزرگ را روی دیوار یا پرده منعکس کرده و آن را به شما نمایش دهد.

این دستگاه دیجیتال دارای بخش‌های مختلفی بوده و مهم‌ترین بخش آن لنز و پردازنده نوری آن است. این دستگاه در تراکم بسیار بالا و اندازه کوچک تصویری نوری تولید کرده و سپس با استفاده از نورهای قوی تصویر را بازتاب می‌دهد. سپس تصویر مدنظر با استفاده از یک لنز قوی بزرگ شده و روی دیوار یا پرده مخصوص انتقال پیدا می‌کند.

قبل از خرید ویدئو پروژه هوشمند بهتر است که ویژگی‌های آن را بررسی کرده و این دستگاه را به طور کامل با تلویزیون مقایسه کنید. مقایسه پروژکتور هوشمند با تلویزیون بسیار مهم است؛ زیرا تلویزیون رقیب اصلی این دستگاه است. اگر می‌خواهید بین تلویزیون و دستگاه ویدئو پروژکتور یکی را برای خرید انتخاب کنید پیشنهاد ما این است که تا انتها همراه ما باشید.

در این مقاله می‌خواهیم به طور دقیق به بررسی ویدئو پروژکتور و ویژگی‌های آن و مزایایی که نسبت به تلویزیون دارد بپردازیم. شما می‌توانید بهترین مدل‌های پروژکتور هوشمند را از فروشگاه آنلاین کی ام کالا با قیمتی عالی و گارانتی‌های معتبر بخرید.

 

عواملی که باعث ایجاد تفاوت بین این دو می‌شود

اولین چیزی که باید قبل از خرید ویدئو پروژکتور هوشمند بررسی کنید تفاوت‌هایی است که این دستگاه با تلویزیون دارد. تلویزیون یک دستگاه دیجیتالی است که از پیکسل‌های مختلف با تراکم‌های متنوعی تشکیل شده و به همراه تصویر صدایی باکیفیت را به شما دوستان عزیز ارائه می‌دهد.

از طرف دیگر تلویزیون در سایزها و اندازه‌های مختلفی ارائه می‌شود. پروژه هوشمند نیز دستگاهی دیجیتالی است؛ اما تفاوت‌های مختلفی با ویدئو پروژکتور دارد. از مهم‌ترین معیارهایی که بین ویدئو پروژکتور و تلویزیون وجود دارد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. نیاز به پرده

از مهم‌ترین تفاوت‌هایی که میان ویدئو پروژکتور و تلویزیون وجود دارد این است که شما دوستان عزیز باید زمان خرید ویدئو پروژکتور به خرید پرده نیز فکر کنید. ویدئو پروژکتور هوشمند برای این که بتواند تصویر را نمایش دهد باید نور تصویر را روی سطح سفیدرنگ روشن و صاف بیندازد.

میزان بازتاب نور در این سطح باید به‌اندازه‌ای بالا باشد که تمامی طیف‌های نوری را بازتاب دهد. به همین دلیل پیشنهاد نمی‌شود از دیوار برای این کار استفاده کنید؛ شاید برخی دیوارهایی که با رنگ‌روغنی و سفید براق رنگ‌آمیزی شده باشند بتوانند میزان نور مناسبی را برای این کار بازتاب دهند؛ اما برای رزولوشن‌های بالا در پروژه خانگی بهتر است که از پرده‌های مخصوص استفاده کنید.

پرده ویدئو پروژکتور نوعی پرده است که از متریال‌های باکیفیت ساخته شده و جنس‌های مختلفی دارد. این پرده سطحی صاف، سفید و براق داشته و می‌تواند به بهترین شکل نور را بازتاب دهد. پارچه‌های فایبرگلاس از بهترین مدل‌های پارچه برای این پرده‌ها هستند. می‌توانید در مدل‌های مختلف پرده پروژکتور را تهیه کنید. مدل‌های پایه‌دار، دیواری، دستی و برقی از محبوب‌ترین این مدل‌ها هستند.

  1. محل قرارگیری درست

یکی دیگر از تفاوت‌هایی که میان تلویزیون و ویدئو پروژکتور هوشمند وجود دارد این است که باید ویدئو پروژکتور در محل قرارگیری درست نصب شود. همان‌طور که می‌دانید تلویزیون از پیکسل‌های کوچکی تشکیل شده که هر کدام توانایی روشنایی بالایی دارند. به همین دلیل قرارگیری تلویزیون در محیط‌های مختلف امکان‌پذیر بوده و بازتاب مستقیم نور به مدل‌های باکیفیت موجب کم‌شدن نور تصویر نمی‌شود.

اما مشکلی که در دستگاه‌های پروژه تخته هوشمند وجود دارد این است که این دستگاه باید در مکانی قرار بگیرد که نور خورشید به طور مستقیم روی لنز یا پرده نتابد. در صورتی که نور خورشید به طور مستقیم به لنز این دستگاه تابش داشته باشد تصویر با مشکل مواجه شده و نور قوی خود را از دست می‌دهد.

از طرف دیگر تابش نور خورشید به پرده نیز می‌تواند موجب کم‌شدن وضوح تصویر و در نهایت ازبین‌رفتن وضوح در رزولوشن‌های بالا شود. به همین دلیل پیشنهاد می‌شود زمانی که می‌خواهید پروژه هوشمند و پرده آن را نصب کنید حتماً به یک زاویه‌ای آن را قرار دهید که کمترین تماس را با نور داشته باشد.

  1. نور محیط

میزان نور محیط یکی از عواملی است که تفاوت میان تلویزیون و ویدئو پروژکتور را واضح می‌کند. زمانی که می‌خواهید تلویزیون را روشن کنید، هرچقدر هم که نور محیط زیاد باشد تلویزیون هوشمند با آن سازگار شده و با روشنایی مناسبی تصویر را برای شما دوستان عزیز واضح می‌کند. شاید این موضوع در تلویزیون‌های قدیمی وجود نداشته باشد.

اما اگر تصویر تلویزیون را با روشنایی مناسب در معرض نور زیاد محیط قرار دهید، شاید به مقدار بسیار کمی تصویر با کاهش وضوح روبرو شود؛ اما این موضوع دررابطه‌با ویدئو پروژکتور یا همان ویدئو پروژه هوشمند فرق می‌کند. دستگاه ویدئو پروژکتور همانند تلویزیون به طور مستقیم از پیکسل‌های خود نور بازتاب نمی‌دهد.

برای این که بتوانید تصویر ویدئو پروژکتور را مشاهده کنید باید بازتاب نور پیکسل‌های آن را روی پرده ببینید. به همین دلیل زمان استفاده از ویدئو پروژکتور اگر نور محیط بسیار زیاد باشد، ممکن است وضوح تصویر کم شده و نتوانید به‌راحتی تصویر آن را مشاهده کنید. به همین دلیل است که زمان استفاده از پروژه خانگی یا اداری چراغ‌ها را خاموش کرده و پرده‌ها را می‌کشند تا کمترین نور در اتاق وجود داشته باشد.

  1. کیفیت صدا

اما آخرین معیاری که می‌خواهیم برای بررسی و مقایسه پروژکتور هوشمند با تلویزیون بررسی کنیم کیفیت صدا است. بگذارید ابتدا کیفیت صدای تلویزیون را بررسی کنیم؛ تلویزیون‌های هوشمند درون خود از اسپیکر یا همان بلندگوهای باکیفیتی استفاده می‌کنند که حجم بسیار زیادی از صدا داشته و معمولاً کیفیت بالا و وضوحی عالی دارد؛ البته این موضوع در هر کدام از مدل‌های تلویزیون متفاوت است؛ اما می‌توان این را ادعا کرد که مدل‌های جدید و به‌روز تلویزیون کیفیت صدای بالایی دارند.

از طرف دیگر ویدئو پروژکتور هوشمند از اسپیکرهای کوچکی استفاده می‌کند. به همین دلیل حجم صدای آن کمتر از تلویزیون بوده و وضوح کمتری نیز دارد. در برخی از مدل‌های ویدئو پروژکتور نیز از هیچ‌گونه اسپیکری استفاده نمی‌شود. البته نیازی نیست نگران این موضوع باشید. می‌توانید برای افزایش حجم صدا و کیفیت صوت در ویدئو پروژکتور از اسپیکرهای جداگانه استفاده کنید.

سینما خانگی یا ساندبارها برای این کار فوق‌العاده بوده و می‌توانند با استفاده از سیم‌ها و کابل‌های مخصوص باکیفیت فوق‌العاده بالا صدای ویدئو پروژکتور را به‌راحتی در محیط شما دوستان عزیز پخش کنند. این موضوع برای تلویزیون‌ها هم کاربردی است.

ویدئو پروژکتور بخرم بهتره یا تلویزیون؟

سوالی که بسیاری از افراد دررابطه‌با ویدئو پروژکتور و تلویزیون از ما می‌پرسند این است که کدام یک را بخریم؟ ویدئو پروژکتور خانگی یا تلویزیون جدید و هوشمند؟ این موضوع کاملاً بستگی به خود شما دارد. هر کدام از این دستگاه‌های دیجیتال کاربردها و مزایای خاص خود را داشته و تعدادی عیب نیز درون خود دارند. به طور مثال تلویزیون در سایزهای محدودی تولید شده و نهایت سایز آن 80 اینچ است.

اما این محدودیت برای ویدئو پروژه هوشمند وجود نداشته و می‌توانید در ابعاد بسیار بزرگ تصویری فوق‌العاده دریافت کنید. شما دوستان عزیز باید قبل از خرید تلویزیون یا ویدئو پروژکتور نیاز خود را به طور دقیق از این دستگاه مشخص کنید تا ببینید که کدام یک برایتان مناسب است؛ اگر به تصویر بزرگ نیاز داشته و در خانه خود فضای بزرگی برای نمایش این تصویر دارید، می‌توانید از ویدئو پروژکتور استفاده کنید.

در صورتی که می‌خواهید از یک سیستم هوشمند استفاده کنید که علاوه بر نمایش تصویر بتواند با آنتن تصاویر ماهواره ای را گرفته و با مرورگر نیز کار کند، استفاده از تلویزیون برای شما بهتر است. در آخر نیز اگر روی رزولوشن تصویر و کیفیت صدا بسیار حساس هستید به شما خرید تلویزیون هوشمند را پیشنهاد می‌دهیم؛ اگر چه مدل‌های گران قیمت ویدئو پروژکتور نیز از رزولوشن و صدایی باکیفیت برخوردار هستند.

مزایا پروژکتور نسبت به تلویزیون

حال می‌رسیم به یکی از مهم‌ترین بخش‌های مقاله و آن هم بررسی مزایای ویدئو پروژکتور نسبت به تلویزیون است. در مقایسه پروژکتور هوشمند یا همان پروژه خانگی با تلویزیون شاید برخی از افراد نتوانند بین تلویزیون و ویدئو پروژکتور یکی را برای خرید انتخاب کنند. به همین دلیل پیشنهاد می‌شود که در اینجا مزایایی که یک ویدئو پروژکتور هوشمند در مقابل تلویزیون هوشمند دارد را بررسی کنید. مهم‌ترین این مزایا شامل موارد زیر هستند:

مزایا پروژکتور نسبت به تلویزیون

  • قیمت

مهم‌ترین معیاری که زمان خرید ویدئو پروژکتور به‌عنوان مزیت آن محسوب می‌شود قیمت آن است. قیمت پروژه هوشمند نسبت به تلویزیون‌های هوشمند بسیار مقرون‌به‌صرفه‌تر است. پروژکتور هوشمند دارای آپشن‌های کمتری نسبت به تلویزیون هوشمند است.

در واقع برای این که تلویزیون بتواند تصویری باکیفیت و واضح را در سایز 50 اینچ به شما نمایش دهد باید از پیکسل‌های بسیار زیادی استفاده کند که روشنایی بالایی نیز نیاز دارند؛ اما این موضوع در ویدئو پروژکتور برقرار نیست. ویدئو پروژکتور با تعداد کمتری از پیکسل و با کمک لنزی قوی می‌تواند بهترین تصویر را در سایز 50 اینچی به شما عزیزان ارائه دهد.

همین موضوع باعث شده تا هزینه تولید آن از تلویزیون کمتر شده و در نتیجه قیمت آن نیز به‌صرفه‌تر باشد. اگر از نظر قیمت بودجه محدودی دارید و نمی‌توانید یک تلویزیون هوشمند تهیه کنید پیشنهاد می‌شود به خرید ویدئو پروژکتور فکر کنید.

  • رزولوشن

رزولوشن در زمان خرید نمایشگرهای دیجیتال بسیار اهمیت دارد. با استفاده از این دستگاه‌ها می‌توانید تصاویر مختلف را مشاهده کرده و کارهای مختلف را انجام دهید. رزولوشن بالا یکی از مهم‌ترین مزایایی است که ویدئو پروژکتور نسبت به تلویزیون‌ها دارد.

این دستگاه فوق‌العاده می‌تواند به بهترین شکل تصاویری واضح را در ابعاد بالا به شما عزیزان نمایش دهد. دلیل این موضوع استفاده از تعداد پیکسل‌های بالا در کنار لنزهایی قوی است که می‌توانند تصویر را به‌اندازه‌ای بسیار بزرگ‌نمایش داده و وضوح آن را چندین برابر کنند.

شاید فکر کنید که در تلویزیون رزولوشن بالاتر است؛ اما باید گفت که رزولوشن ویدئو پروژکتور برای تصاویر بسیار بزرگ فوق‌العاده بوده و بسیار کاربردی عمل می‌کند. با کمک این دستگاه می‌توانید به بهترین شکل فیلم‌های باکیفیت را در اندازه‌های بزرگ تماشا کنید.

  • حفظ و نگهداری

یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین مزایای ویدئو پروژکتور نسبت به تلویزیون این است که این دستگاه فوق‌العاده استفاده و نگهداری بسیار ساده‌تری نسبت به تلویزیون دارد. تلویزیون باید هر چند وقت یکبار باظرافت بسیار بالا تمیز شده و هیچ ضربه‌ای نیز نباید به آن بخورد.

از طرف دیگر روشن بودن تلویزیون در مدت‌زمان طولانی می‌توان از عمر آن کم کند؛ اما این موضوع در ویدئو پروژه هوشمند وجود نداشته و تنها کاری که باید برای نگهداری از این دستگاه بکنید پاک‌کردن لنز آن است. این دستگاه روی سقف یا دیوار نصب شده و هرگز آسیب نمی‌بیند.

  • جابه‌جایی آسان

جابه‌جایی آسان از دیگر مزیت‌های ویدئو پروژکتور است که موجب شده افراد زیادی آن را نسبت به تلویزیون انتخاب کنند. شما نمی‌توانید تلویزیون خود را به این راحتی جابه‌جا کرده و آن را به مسافرت ببرید. این دستگاه حجم و اندازه و وزن بالایی داشته و به این راحتی‌ها جابه‌جا نمی‌شود؛ اما ویدئو پروژکتور معمولاً در اندازه‌های کوچکی تولید شده و می‌توانید آن را در کوله‌پشتی قرار دهید. مدل‌هایی خاص از این دستگاه هستند که اندازه بسیار کوچکی داشته و کمترین جا را اشغال می‌کنند.

  • کنتراست

کنتراست تصویر یکی از مهم‌ترین معیارهایی است که به‌عنوان مزیت در ویدئو پروژکتور یا همان پروژه تخته هوشمند شناخته می‌شود. در تلویزیون به دلیل این که بک‌لایت وجود دارد، ممکن است در برخی از شرایط کنتراست پایین رفته و میزان تفاوت رنگ‌های تیره و روشن کم شود.

اما در ویدئو پروژه هوشمند این مشکل وجود ندارد. به دلیل استفاده از پیکسل‌های مخصوص و روش‌های مدرن برای بازتاب تصویر، کنتراست به بهترین شکل حفظ شده و تصویری باکیفیت و با رنگ‌هایی شفاف به شما ارائه خواهد شد.

  • مدیریت فضا

آخرین مزیتی که در ویدئو پروژکتور وجود داشته و موجب شده مشتریان زیادی آن را بر تلویزیون اولویت دهند این است که این دستگاه فوق‌العاده به دلیل داشتن ابعاد کوچک فضای بسیار کمی را اشغال می‌کند. همان‌طور که می‌دانید تلویزیون معمولاً سایزی بزرگ داشته و در سایزهای رایج بین 40 تا 70 اینچ استفاده می شود. این سایزها فضای زیادی از محیط را اشغال کرده و برای اتاق‌های کوچک مناسب نیستند؛ اما ویدئو پروژکتور در سایزی کوچک تولید شده و می‌توانید در زمان عدم استفاده آن را در کمد یا کشو قرار دهید.

مدیریت فضا  با ویدئو پروژکتور

سخن پایانی

ویدئو پروژکتور یکی از پرفروش‌ترین دستگاه‌های دیجیتالی است که می‌تواند تصویر را در اندازه و ابعاد بسیار بزرگ بازتاب دهد. این دستگاه کاربردهای بسیار زیادی داشته و در سینماها، ادارات و مدارس مورداستفاده قرار می‌گیرد. تلویزیون یکی از رقبای این دستگاه است.

به همین دلیل بررسی تفاوت‌ها و مقایسه پروژکتور هوشمند با تلویزیون مهم‌ترین کاری است که باید قبل از خرید این دستگاه انجام دهید. در این مقاله مهم‌ترین تفاوت‌های که میان این دو دستگاه وجود داشت را بررسی کردیم تا شما عزیزان بتوانید راحت‌تر بین آن‌ها یکی را برای خرید انتخاب کنید.

یکسری از ویدئو پروژکتور ها سه بعدی هستند که برای آشنایی با آنها میتوانید مقاله ی معرفی ویدئو پروژکتور سه بعدی را مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شش + 7 =